Most már biztos: jön a Wal-Mart

2005.06.27. 09:32
Közép-Európát, ezen belül többek között Magyarországot szemelte ki terjeszkedési célpontként a Wal-Mart. Ezt maga a társaság vezérigazgatója jelentette be a hétvégén. A világ legnagyobb kiskereskedelmi üzletlánc-hálózatának magyarországi megjelenéséről évek óta beszélnek, ám a cég eddig nem erősítette meg, hogy ilyen szándékai lennének
A világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca Közép- és Kelet-Európa felé veszi az irányt, és a célpontok között szerepel Magyarország is - mondta a Financial Times-nak nyilatkozva Lee Scott, a Wal-Mart vezérigazgatója. Scott hazánk mellett Lengyelországot és Oroszországot emelte ki olyan országokként, amelyek a jövőben vonzó piacnak bizonyulhatnak. Az európai országokon kívül Scott Indiát emelte ki, melyet izgalmas piacnak nevezett.

Nem építkezik, felvásárol

"Építjük a portfoliónkat, nem számít melyik piacra lépünk be elsőként, mindhármon szeretnénk ugyanis megjelenni" - mondta Scott. A vezérigazgató hozzátette: "A Wal-Mart a forgalomnövekedésének 30 százalékát az USA-n kívül szeretné elérni." A vezérigazgató szerint a közép-európai régióban az akvizíciónak több értelme van, mint új lánc kiépítésének.

A Wal-Mart a világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca, világszerte több mint 5100 üzlettel és egymillió alkalmazottal, bevétele meghaladja a kétszáz milliárd dollárt, éves eredménye eléri a tízmilliárdot. Immár negyedik éve éllovasa a Fortune magazin listájának, amelyen ötszáz amerikai cég szerepel a vállalati bevételek alapján rangsorolva. A Wal Mart tavaly 288 milliárd dolláros, vagyis nagyjából 57 600 milliárd forintos bevételt ért el - ez az érték a magyar GDP-nek több mint kétszerese.

Agresszív árpolitikájuknak és 24 órás nyitva tartásuknak hála ahol megtelepednek, gyorsan piacvezetővé válnak. A kanadai piac 52 százalékát alig tíz év alatt szerezték meg, de tovább terjeszkednek.

A társaságnak az Egyesült Államokon és Kanadán kívül üzleteket működtet Mexikóban, Németországban, Argentínában, Brazíliában, Japánban, Kínában, Dél-Koreában, Puerto Ricóban és az Egyesült Királyságban. Ez utóbbiban a Wal-Mart hasonló taktikát követett, mint amilyet a magyar piacon tulajdonítanak a társaságnak: egy már meglévő üzletláncot, az Asdát vásárolta fel, majd a meglévő üzletekre építkezve terjeszkedett tovább.