Vilma
-8 °C
3 °C

Etikus volt az easyJet hirdetése

2004.12.21. 17:08
Nem sértett versenyjogi szabályokat az easyJet, amikor egész oldalas hirdetésben támadta a magyar fapados légitársaságot, a WizzAirt – döntött az Önszabályozó Reklámtestület. A légitársaság tudomásul veszi a döntést. A Magyar Reklámszövetség etikai bizottsága is foglalkozott az üggyel, de végül nem hoztak határozatot.
Az Önszabályozó Reklámtestület Ad-hoc Bizottsága december 20-án döntést hozott a WizzAir beadványa ügyében – értesítette a magyar fapados légitársaság az Indexet. A testület szerint az easyJet több magyar napilapban november 30-án és december 1-jén közzétett, a WizzAir-t és utasait megszólító fizetett hirdetései megfelelnek a reklámetikai előírásoknak és nem sértik a vonatkozó reklámjogi illetve versenyjogi szabályokat sem. A WizzAir tudomásul vette a döntést.

A háború

Magyarországon a fapados légitársaságok közötti háború két hete tört ki, amikor az easyJet egész oldalas hirdetésben támadta a WizzAirt. Mint az Index hírt adott róla, az angol low-budget légitársaság arra hívja fel a figyelmet a napilapokban, hogy a konkurens cég honlapja szerint 2004. november 22. és 2005. március 26. között a Budapest-London vonalon több mint kétszáz járatot törölt. Az easyJet közlése szerint a hirdetésre azért volt szükség, mert a járattörlések rossz fényt vetnek a fapados kategóriára.

A WizzAir válaszában elismerte, hogy kezdő légitársaságként előfordultak járattörlések. De szerintük ez minden légitársaságnál - ideértve az easyJetet is - előfordul. Kázmér Natasa lapunknak elmondta, hogy a hirdetés a kiélezett piaci helyzet eredménye. A WizzAir néhány hónap alatt Magyarország harmadik legnagyobb forgalmú cégévé nőtte ki magát. Úgy tűnik a WizzAir sikere komolyan veszélyezteti a versenytárs üzleti érdekeit, különben nem költene több tíz milliót naponta a negatív reklámra. A társaság vezérigazgatója, Váradi József gyerekes megnyilvánulásnak nevezte a konkurens támadását.

Per és etika

A WizzAir panasza szerint az easyJet reklám nem törvényes, nem tisztességes és nem igaz, illetve sérti a tisztességes verseny alapelveit, valamint megszegi a hitelrontás tilalmát. A légitársaság polgári peres eljárást is kezdeményezett az illetékes bíróságnál.

A meghallgatáson mindkét diszkont légitársaság kifejtette érveit a testület Etikai Bizottsága előtt - tudtuk meg az easyJet képviselőjétől. A felmerült kérdések megválaszolása után a Bizottság késő délután hozta meg döntését. A döntés értelmében a Wizz Air által benyújtott kérelmet az ÖRT egyhangúlag elutasította.

Az Index úgy tudja, hogy a Magyar Reklámszövetség etikai bizottsága is foglalkozott az üggyel, de mivel az Önszabályozó Reklámtestület előzetes döntést hozott a hirdetésről, nem hoztak határozatot. Az etikai bizottság hirdetésekkel kapcsolatban akkor járhat el, ha felmerül a jó hírnév megsértésének gyanúja.