Megesszük az akciókat

2005.01.26. 10:42
A felnőtt lakosság egyharmada pénztárcájába nyúl pusztán azért, mert akciós áron kínálnak egy terméket. Vonzó még az „egyet fizet, kettőt vihet” felállás is, elsősorban a magasabb jövedelemmel rendelkezőkre hatnak a hirdetések.
Egyre többen vásárolnak akciók alkalmával, amikor egyes árucikkeket kedvezményes áron lehet megkapni. Amíg tavaly a felnőtt lakosság 44 százaléka vásárolt gyakran akciók alkalmával, addig 1999-ben ez az arány csak 35 százalék volt. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet felmérése az akciók és promóciók hatásáról a vásárlási döntésekre.

Ok és okozat

A növekedés egyik oka, hogy terjednek a modern bolttípusok, amelyek egyik fő marketingeszköze az akció és promóció. Ugyanakkor változnak a szokások is, és a vásárlók mind nagyobb hányada szokott rá az akciókra. Ahogy öt évvel ezelőtt, úgy most is a lakosság közel harmada hajlamos egy-egy terméket gyakran csak azért megvásárolni, mert éppen olcsóbban adják.

A vásárlást ösztönző különböző eszközök közül a megkérdezettek közel egyharmada szerint legkedveltebb az alacsonyabb ár. Második legnépszerűbb, amikor ugyanazért a pénzért nagyobb mennyiséget lehet kapni. Utána az következik, amikor bizonyos termék megvásárlása után a következőt ingyen lehet megkapni.

Háztartás havi nettó jövedelme Szokott csak akciók hatására vásárolni Attól függ Nem szokott csak akciók hatására vásárolni
50 000 forintnál kevesebb 17 23 60
50 001-80 000 forint 34 14 52
80 001-110 000 forint 27 30 43
110 001-150 000 forint 37 17 46
150 001-200 000 forint 30 20 50
200 000 forint felett 41 21 39
Országos átlag 33 20 47

A napi fogyasztási cikkek közül legtöbben élelmiszert vásároltak akcióban az elmúlt tizenkét hónap során, majd a tisztító- és mosószerek, illetve testápolási és tisztálkodási cikkek következnek. Kóstoltatás hatására a nagy eladóterű üzletekben a vevők hatoda szokott kisebb-nagyobb gyakorisággal vásárolni is. Hasonló arányt képviselnek, akiket a kóstolás soha nem késztet arra, hogy kosarukba is tegyék az árut. Enged ugyan a csábításnak a kétharmadnyi többség, de csak ritkán.

Jövedelem és nyeremény

A nyereményjátékok közül legvonzóbb az, amelyiken néhány nagyon vonzó díj mellett sok kisebbet is lehet nyerni. Legnépszerűbb nyernivaló az autó és a ház vagy lakás, egyaránt a megkérdezettek kétharmada szerint. Utánuk az utazás következik.

Az akciókat az átlagosnál gyakrabban használják ki a legalább érettségizettek, havi nettó 150 ezer forintnál nagyobb nettó jövedelemmel rendelkező háztartásban élők, a Budapesten, illetve ötvenezer lakosúnál nagyobb vidéki városban lakók, továbbá a négy tagú vagy annál népesebb háztartások tagjai. Ebben nyilván döntő szerepet játszik az akciókat szorgalmazó modern üzlettípusok könnyebb elérhetősége a nagyvárosokban.

A kóstoltatás legeredményesebben az érettségizetteket, magas jövedelműeket, illetve Budapesten vagy vidéki nagyvárosban élőket ösztönzi vásárlásra. A nyereményjátékok közül az autó az átlagot meghaladóan inspirálja részvételre az ötven évesnél fiatalabbakat, illetve a magas jövedelmű háztartásban élőket.