Még egy gyerek is tudja, mi egy vállalkozás
2010.09.09. 11:19 - Csorbai Hajnalka, stratégiai igazgató, Opten.hu
A gazdasági elemzések sokszor homályos, érthetetlen számtengere ijesztő ködbe burkolja a magyar gazdaságnak – majd egymillió vállalkozás alkotta – nevezett - majd 1 millió vállalkozás - struktúráját, fejlődési irányait, belső kockázatait vagy éppen lehetőségeit. A bonyolult képletek mögött nehéz meglátni a gyakran oly szembetűnő
összefüggéseket.
Játsszunk mégis egy kicsit a számokkal, tényekkel, és hagyjuk, hogy magukkal ragadjanak azok az egyértelmű felismerések, melyek egyaránt elgondolkodásra késztetnek vállalkozót, politikust vagy akár pályaválasztás előtt álló ifjú titánt.
Tény: ma kis hazánkban közel egymillió vállalkozás működik: rt.-k, kft.-k, bt.-k, egyéni vállalkozások stb. Egymillió vállalkozás egy nem egészen tízmilliós kis országban: Európában egyedülálló arány! Gazdasági csoda! Vagy mégsem?
Az Opten stratégiai igazgatójaként talán túlságosan is mélyen belelátok sok felszámolt cég tragédiájába és a cégek mögött kívülről csak statisztikai adatnak tűnő emberek, családok sorsába. Nyilván munkaköri ártalom nálam, hogy választ keresek a kérdésekre és megoldást a néha megoldhatatlannak tűnő problémákra. Így történt az is, hogy amikor nemrégiben kisfiamat óvodába vittem, csoportjában a következő kérdést tettem fel: „Szerintetek mi az a vállalkozás?” Kis tanácstalanság és rövid csend után egy bátor apróság bekiabálta: „A főnök rendesen fizet az embereknek azért, hogy megcsinálják azt, amit ő kitalált, és ezzel ő is sok pénzt keres.”
Ó, igen. Egy gyermeki definíció valójában sokkal többet jelent, mint amit első hallásra gondolnánk, pedig csak naiv, őszinte és tükrözi a gyermekek világba vetett hitét.
Feltételezi például, hogy egy vállalkozásban többen dolgoznak. Nézzük csak, hogy a majd egymillió vállalkozás közül hány foglalkoztat legalább öt főt. Alig több mint 70 ezer, ami csupán a vállalkozások 7%-a. Ez az arány máris rávilágít arra a problémára, hogy miért kell egy-két fős vállalkozásoknak ilyen hatalmas számban működnie, mi lehet a baj az adórendszerrel, a munkavállalói státusszal, miért jelennek meg tömegével a kényszervállalkozók. Egy biztos: a magyar gazdaságban jelen lévő vállalkozások fő jellegzetessége nem a munkaerő tömeges foglalkoztatása. Menjünk tovább, talán máshol találjuk meg a vállalkozói létforma kulcsát!
Vajon „a főnök rendesen fizet az embereknek”? Igen kritikus manapság ez a kérdés, hiszen a sok kényszervállalkozó, a fekete (szürke) foglalkoztatás komoly bevételkiesést jelent az államnak. Tény, hogy az egy főre jutó személyi kiadások a cégmérettel egyenesen arányosan, jelentősen növekednek. (Némi felüdülést jelentenek a szürkegazdaságban a külföldi tulajdonú cégek, ahol a cégkultúrába nem fér bele a zsebbe fizetés.) Persze mondhatjuk, hogy egy milliárdos cég megengedheti magának a drága munkaerőt, a kis KKV-cég pedig kénytelen beérni alacsonyan kvalifikált, olcsó munkaerővel. Tehát kétségtelen, hogy a főnök többnyire „fizet az embereknek”, kérdés, mennyire „rendesen” s milyen formában – talán ezáltal is saját vállalkozásba kényszerítve őket.
De térjünk vissza a gyermeki mondathoz, mely szerint a főnök „ezzel sok pénzt keres”. Nem szeretnék kiábrándító lenni, de nem tudom szó nélkül hagyni ezt a megállapítást. Ön szerint, kedves Olvasó, hány olyan cég működik ma Magyarországon, amelynek éves nyeresége meghaladja a 2 millió forintot? (Igyekeztem nem magasra tenni a mércét, nehogy úgy gondolják, a lehangoló számadatok nagy igényeimből fakadnak. Ne feledjük, havi 167 ezer forintról beszélünk.) Nem csalás, nem ámítás, ilyen cégből szintén csak alig 70 ezer működik.
Összegezve: azt már tudjuk, hogy a vállalkozás nem attól vállalkozás, hogy alkalmazottak dolgoznak benne, vagy hogy az alkalmazottak „rendesen” vannak megfizetve, és még csak nem is attól, hogy sok pénzt lehet keresni vele. Akkor hát mitől? És itt, kedves Olvasó, hirtelen felnövünk. A gyermeki naivitást és ésszerűséget felváltja a felnőttek „rendezett”, ám gyakran sokkal érthetetlenebb szabályrendszere, a jogszabályi környezet. Hosszan lehetne idézni a cégtörvény és a gazdasági társaságokról szóló törvény ide vonatkozó paragrafusait, de van, ami ettől sem változik. Egy vállalkozás létrehozásához kevés dolog kell. Leginkább elhatározás, emellett némi „papírmunka” (melynek nagy része ma már elektronikus eljárásban történik). A vállalkozó tehát az esetek döntő többségében nem más, mint a saját élethelyzete érdekében e létformát választó polgár, aki a sok optimalizálás közben talán el is felejtette, hogy ezzel milyen kockázatot vesz a nyakába. Nem törődött azzal, mennyi lesz a nyugdíja, nem törődött azzal, hogy nem védi a munka törvénykönyve (felmondási idő, táppénz stb.), ellenben szívesen nevezi magát kényszervállalkozónak, holott az esetek döntő többségében valódi döntést hozott, mégpedig a nagyobb rövid távú haszonnal kecsegtető lehetőség mellett.
E kontrollálatlan vállalkozói közegben vajon kié a felelősség? Olyan magánszemélyek alakítanak újra és újra egy órán belül cégeket, akik már többször alkalmatlannak bizonyultak arra, hogy hosszú távon életben tartsák vállalkozásaikat. Olyan „vállalkozók”, akik időről időre adósságokat hagynak maguk után a gazdaságban, veszélybe sodorva ezzel sok jóhiszemű cégvezetőt, azok alkalmazottait és családjait.
A gyermekeknél nem nehéz kiérdemelni a bizalmat. Náluk csak elveszíteni lehet azt, hiszen valamilyen különleges belső tisztasággal néznek a világra, telve bizalommal, hittel. Azt mondják, a gyermek attól válik felnőtté, hogy felismerések, gyakran csalódások és kiábrándulások kísérte életében átveszi a felnőttek bonyolult, sokszor tartózkodó és hideg viselkedési formáit.
És mi a tanulság? Hogy ne bízzunk senkiben? Hogy a feltétlen bizalommal akár saját cégünket, családunkat veszélyeztethetjük? Hogy ne vállaljunk felesleges kockázatokat, ellenőrizzük üzleti partnereinket, és múltjuk, jelenük, pénzügyi helyzetük fényében mi magunk döntsünk az üzletkötésről? Hogy jövőbeli nyugdíjunk és ellátásaink tekintetében csak magunkra számítsunk? Kétségtelen, hogy már ezek a felismerések is sokat javítanának a helyzeten. Talán ennyi csak a megoldás.
De nem kell és nem is szabad beletörődnünk ebbe a helyzetbe. Tervezhetünk adócsökkentéseket, hogy sokan visszataláljanak az alkalmazotti léthez, tervezhetünk „Tisztuljon meg a gazdaság!” programot az adósságszédelgők kiszűrésére vagy akár hirdethetünk „Fehér holló” razziát is, mellyel igyekszünk kiszűrni a szürkegazdaság szereplőit. De látjuk magunk előtt azt a választási szlogent, amely 600 ezer magyar vállalkozás megszüntetését, a várható nyugdíjak és az alkalmazotti lét becsületének visszaadását ígéri? Miért tűnik ez világtól elrugaszkodott ötletnek? Hiszen miénk a felelősség, hogy gyermekeink miben hisznek, hogy mit látnak a világból. Mivel nekik kell folytatni, amit mi is örökségül kaptunk elődeinktől. Nekünk kell változtatni ahhoz, hogy nekik egy tisztább, átláthatóbb gazdaságot adjunk tovább, és ehhez talán nincs is jobb út, mint egy kicsit gyermekké válni.




Kommentek
2010.09.09 13:37:18gorcsev54
Talán 89- ben nem kellett volna elprivatizálni (ellopni)alólam az állami céget, akart a bánatos f... vállalkozó lenni(főleg mert annak idején hitelt kellett felvennem)Azt is olvasom, hány embert tart el a kisvállalkozás.Talán nem kellet volna szétkúrni a magyar cégeket piacot az én cégemet 7-en alapítottuk 89-ben + 7 alkalmazott és meg is tudtuk fizetni ,ma 3 vagyunk tulajdonosok 1 alkalmazottal,de már nekünk is alig van munkánk és piacunk-főleg azért mert más kisvállalkozások bedőlése, miatt veszítjük folyamatosan a piacot. A cikk írójának egyébként fogalma sincs egy kisvállalkozást terhelő járulékokról adókról és még sorlhatnám a különböző befizetéseket az állam felé.Pl az iparűzési adót nem nyereséges vállalatok is fizetnek ,van ahol kúrva magas százalékot, vagy szakkképzési adót soroljam az okosoknak
2010.09.09 13:37:38smokedoc
Minden vállakozás nyereséges,az alkalmazotti rabszolgaléthez képest, mert ha alkalmazottként végezné alkalmazotti melót akkor 30% kevesebb maradna zsebbe.
Egyedül a nyugdíj a gáz.
Éppen ezért javaslom mindenkinek, hogy nyugdíjig alakítson ki egy fekete fusit magának, mert az állam kinyírja.
Ja és könnyebb otthagyni a francban az agyhalott újnevű manágereket és nem tekintenek tulajdonuknak.
2010.09.09 13:37:53Claritas
már a cikk eleje beismerése annak,hogy nulla ismerettel is lehet valakiből újságíró. mire gondolok? erre itt ni: "Némi felüdülést jelentenek a szürkegazdaságban a külföldi tulajdonú cégek, ahol a cégkultúrába nem fér bele a zsebbe fizetés"
iparvárosban lakom,ahol a külföldi cégek több,mint tízezer embert foglalkoztatnak. ennek jó részét illegálisan, no persze a törvényesség látszatát keltve. erre valók ugyanis a bérmunkásokat foglalkoztató cégek: ők azok,akik illegálisan foglalkoztatnak, zsebbe fizetősen fizetnek, míg a külföldi cég tisztának látszik. persze, mindenki tudja,mi megy, csak éppen hallgat a hatóság és hallgatnak a melósok is.
nem ritkán előforduló eset, hogy az ellenőrző hatóságot a gyárkapunál biztonsági gorilla állítja meg, majd 10 perces telefonálgatás után bemehetnek, addigra persze a bélyeg szépen be volt ragasztva a kiskönyvbe ( már amíg lehetett kiskönyvvel dolgozni ). de nem csak a gyárakra jellemző a hasonló legálisnak látszó foglalkoztatási mutyi. ugyanez, vagy hasonló megy az áruházakban is, de a hatóságok hogy-hogy nem,szemet hunynak ott is.
javasolni tudom a kedves cikkírónak, hogy talán figyelje meg a nyugat-európai kisvállalkozásokat segítő rendeleteket is: Magyarországon nyomát sem találja ezeknek. valójában lehet szidni a kkv szektort, de egyenlőre a foglalkoztatottak 70%-át ők tartják el. 20 % a közszféra, a maradék fele a multiké. ma ott tartunk, hogy egy külföldi cég kb 20 milliót kap emberenként munkahelyteremtés gyanánt, átlag 7 milliót munkahelymegtartó támogatásként, egy magyar átlagosan semmit. aki kap, az fixen sáros: valakinek a valakije, vagy csak megfelelő segget nyal éppen.
jó lett volna, ha megkérdez pár magyar vállalkozót.mielőtt ezeket a kapitális baromságokat papírra veti.
2010.09.09 13:39:57mcc
A cégbíróságnak benyújtott mérleg szerint nyereséges, és a valóságban nyereséges, az nem ugyanaz.
Az EVÁ-sok vajon nyereségesek? Már a kérdésnek sincs értelme. De EVÁS-ból is van egy másik 80e.
Sok ügyfél egyéni vállalkozóval nem áll szóba, nekem is ezért lett Bt-m.
Szóval nem ilyen egyszerű, és főleg, azt nem értem, mi itt a baj. Optimális üzemnagyság? Ki tudja azt? Miért jobb 23 fordítónak összeállni egy cégbe, mint egyenként? Talán az adminisztráció kevesebb, de nem hiszem, egy alkalmazott szabadságpapírjától kezdve a bankhitelhez szükséges igazolásaiig több macera, mint ha vállalkozó lenne, lökne egy számlát havonta, és szevasz.
2010.09.09 13:41:01tobias2
Im5, 2010.09.09 12:16:10: Az adóék Magyarország esetén félrevezető kifejezés. Éknek azt az eszközt nevezzük, amelynek csúcsszöge kisebb mint 180 fok. Magyarországon nagyobb mint 180 fok, tehát adóvalagnak kellene hívni.
2010.09.09 13:42:10sofalwy
Iridium és Laurel: Az említett külföldi adórendszerek egy csökevénye az, hogy nem tartalmazzák a "bármikor bármilyen alapon megváglak" lehetőségét. Azt hiszem, hogy mindenki számtalan példát ismer, hogy szeretett adóhatóságunk milyen alapon nem fizetett vissza áfát, visszaigényelhető szja-t és egyéb jogos pénzt. Mindig van, amibe beleköthetnek és persze őket nem köti határidő. Ha másért nem, hát azért, mert kezd egy újabb eljárást és máris joggal nem fizet. Emögött ismét az állam nevű elvevőszervezet áll. Meg akik képviselik.
2010.09.09 13:45:06Mária
@kovacsguszti68
"Lehet itt a hozzá nem értő vállalkozókról beszélni"
NEM!!!
Nem lehet a hozzá nem értő vállalkozókról beszélni.
Akinek hiányosak az ismeretei, azt képezni kell, támogatni,segíteni kell, hozzáférhetővé kell tenni az információkat.
Ebben az országban nem ez van. Ebben az országban az egymás ellehetetlenítése van.
Nézd meg ezt a díszes Opten nevű céget: más országokban a jóérzésű emberek már régen szétszaggatták volna azt, aki számlálókat rak ki a honlapjára és azon röhög, hogy hány honfitársának NEM SIKERÜLT a vállalkozása.
Nálunk ebbe senki nem gondol bele.
Egy másik blogon olvastam nemrég, hogy angliai magyar vállalkozóhoz az indulás után fél évvel bejelentkezett az ottani adóhatóság.
Szegények majd össze nem szarták magukat az aggódástól...
Angol adóember kiment és elmondta, hogy náluk FÉL ÉVVEL a vállalkozás indulása után MINDEN új vállalkozóhoz kimennek.
Azért, hogy megnézzék, hogyan alakulnak a dolgok és megkérdezzék, hogy miben SEGÍTHETNEK...
2010.09.09 13:48:45kereso
A mostani 10%-os nyereségadó + 25 osztalékadó kombináció szerintem már korrekt mértékű adóterhelést jelent.
Feltéve ha már túllépted a 14%-os járulékhatárt.
Azzal viszont abszolút egyetértek, hogy fontos a nyereségképződés a cégben tőke- és a hosszú távú stabil működés szempontjából is.
2010.09.09 13:50:41sofalwy
Claritas: olvasd el még egyszer a fejlécet. A hölgy nem újságíró, hanem az adott cég stratégiai igazgatója. Nem tudom, ki állítaná róla, hogy ennyi ismerettel ő is valamiféle kapcsolati tőke révén lehet szakértő? Ez biztosan rosszindulatú feltételezés lenne, főleg olyanoktól, aki nem jár óvodába. (Kérdéseket föltenni a gyerekeknek - természetesen.)
2010.09.09 13:52:42sofalwy
Ennek a "látogató" dolognak az említése nagy hiba volt. Ha olvassák, akkor majd a hazaiak is elkezdenek "látogatni". Ajjaj.
2010.09.09 13:53:01énisfélek
Imádom, amikor olyanok osztják az észt, akik soha egy percig sem éltek a való világban, egy belvárosi burokban nőttek fel és újsághírekből "ismerik" az életet.
Néhány dolog a sok tíz (száz) ezer, rendes munkahely híján muszájból vállalkozó életéből:
- nem lehet kiválogatni a megbízók közül csak a biztosan megbízhatóakat ott, ahol akkkor is kevés a bevétel, ha minden munkát elvállalsz.
- nem etikai kérdés a számlaadás ott, ahol ha számlát adsz, akkor az állam az összegnek csak a harmadát hagyja nálad.
- mi van akkor, amikor hó végén el kell dönteni, hogy befizeted a TB-t, vagy téli ruhát a veszel gyereknek?
- és még sorolhatnék kalandokat a szemét, számlanemadó, vérszívó, titokban-mind-milliomos válalkozók életéből...
2010.09.09 13:53:26MTFUN
A barátom telephelyén ellenőrzött az Apeh, kérték a targonca menet füzetét, és hiányolták,hogy nincsenek az íróasztalok kis fémtáblával leltárba véve, illetve megszámolták a műanyag tollakat amivel írtak...Erre mit lehet még mondani?Olyan emberek akik soha életükben nem állítottak elő egy forintnyi értéket bírságolnak, jogszabály hegyeket alkotnak.Őrület.
2010.09.09 13:54:57Rókakígyó
Miért nem lépnek fel a csalásra alapított vállalkozások ellen? Vegyük pl a "nagy" építőipari cégeket: megalapítják őket egy (néhány) projektre. Elnyernek egy közbeszerzést néhány (tíz) milliárd Ft értékben. Nyilván nem tudnának referenciákat adni, de tudnak indulni az eljáráson. Az egy másik sztori, h miért, a lényeg, h sajna legálisan. A közbeszerzés eredménye már itt tudott, hiszen megvan, h kinek mennyit kell cashben fizetni a munkáért. Az még a jobbik eset, ha a tervezett beruházásnak értelme is van és nem mondjuk egy völgyhíd a lelkem (a dunaújvárosi hidat nem említem, bár most már kiderült, h eltelik még egy kis idő, amíg lesz az útnak folytatása). Lemegy a kibulizott eljárás (kibulizottorszag.net) és a friss "nagy" cég megnyeri a munkát. A cash átadódik már itt, részben. Majd kialakítják az alvállalkozói rendszert, aminek a legalján 4-5 fős vállalkozások megcsinálják a munkát. A munka elvégzése után megjön az államtól a pénz, a maradék cash-eket ebből kifizetik. Ha marad a fővállalkozónak pénze fizet az alvállalkozónak, ha nem nem, hanem megszűnik és új céget alapít. Részben a gonosz fővállalkozó is kényszer alatt cselekszik, hiszen annyi cash-t kell kifizetnie, h nyereségesen így már nem tudna dolgozni. Ha meg mondjuk valami csoda folytán nem alapíthatna újabb céget, mint sok helyen, akkor meg a bejáratott cashosztási rendszer akadna el. Ezért engedni kell az újabb és újabb csaló cégek megalapítását, hiszen másképp nem lehet a rendszert működtetni. Így keveseknek érdeke csak, hogy változzon ez a felállás.
A rendszer nehezen buktatható be és ezért elterjedt.
Ez csak egy példa volt, nem kell nagyon kutászni a példák sokaságáért. Merem mondani, h ez a világ nem múlt el, hanem vígan folytatódni fog még egy darabig. Reméljük nem örökké.
2010.09.09 13:56:30Transylvanianmixedgrill
A vállalkozó tehát az esetek döntő többségében nem más, mint a saját élethelyzete érdekében e létformát választó polgár, aki a sok optimalizálás közben talán el is felejtette, hogy ezzel milyen kockázatot vesz a nyakába. Nem törődött azzal, mennyi lesz a nyugdíja, nem törődött azzal, hogy nem védi a munka törvénykönyve (felmondási idő, táppénz stb.), ellenben szívesen nevezi magát kényszervállalkozónak, holott az esetek döntő többségében valódi döntést hozott, mégpedig a nagyobb rövid távú haszonnal kecsegtető lehetőség mellett.
Tökéletes meglátás, különösen az utolsó, ámbár van egy olyan kicsengése, hogy azért választ rövid távú haszonnal kecsegtető lehetőséget, mert ámbár ott lenne a hosszú távú haszonnal kecsegtető lehetőség is, de ő akkora pénzhajhász, hogy azonnal akar mindent, "nettóban". Bizonyára ilyen is akad, de saját példámból tapasztalva, nem azért mentem el (kényszer)vállalkozónak, mert most, azonnal akartam meggazdagodni, de persze vállalhattam volna mondjuk valami "tisztességes munkát", aminél megmászva a ranglétrát, hosszú távon emelkedik a fizetésem stb., hanem mert mint munkanélküli választhattam: vagy elfogadok egy olyan melót, ahol "be kell számlázni", vagy marad a rövid távon dupla nulla haszonnal kecsegtető munkanélküliség, mégpedig az a fajta, amelyiknél állambácsi már nem fizet se TB-t, se nyugdíjat, se semmit, mert letelt a 9 hónap. Egy alternatívák nélküli, kómában a padlón fekvő munkaerőpiacon, kedves barátaim, ez tehát a marha nagy "kitörési lehetőség": vagy elmész kényszervállalkozónak és beszámlázol, és ha kevés is, de lesz TB-d befizetve, nyugdíj befizetve vagy pedig éhen döglesz.
2010.09.09 13:58:50Rókakígyó
Mária: ez sajna így van, és több adót is szednek be, mert az adóellenőr segíti a vállalkozást és még a kiskapukat is elmondja.
2010.09.09 14:00:07lutria
Ezek után adódik a kérdés amit az Orbánnak kellene feltenni,hogy hány új céget kellene alapítani ahoz hogy 1 millió új munkahely keletkezzen 10 év alatt?
2010.09.09 14:00:40czejp
Csak a emlékeztetni szeretnék arra, hogy az államnak csak azzal van problémája, amit elkezd rendszabályozni. Egyébként a kényszervállalkozás, mint alapprobléma kimaradt a cikkből. Ha a vállalkozások csak számlaképes vállalkozókat foglalkoztatnak, akkor nincs mit csodálkozni azon, hogy ilyen sok a vállalkozó.
2010.09.09 14:04:44Mária
@sofalwy
"Nem tudom, ki állítaná róla, hogy ennyi ismerettel ő is valamiféle kapcsolati tőke révén lehet szakértő?"
Figyu, az anyuka, aki a cikket írta, Csorbai Hajnalka, stratégiai igazgató, Opten.hu.
Az Opten.hu cégről ezt tudja az e-cegjegyzek.hu oldal:
A cég elnevezése: OPTEN Informatikai Korlátolt Felelősségű Társaság
A cég tevékenysége: Adatbázis-tevékenység, on-line kiadás - Főtevékenység.
"Hajnalka", a cikk szerzője belegondolhatna abba, hogy ő hány embernek ad munkát, és egyáltalán, tesz-e valamit le a nagy közös asztalra a szutykos címlista-bróker cége által, ami feljogosítja őt arra, hogy leírja ezt a mondatot:
"De látjuk magunk előtt azt a választási szlogent, amely 600 ezer magyar vállalkozás megszüntetését, a várható nyugdíjak és az alkalmazotti lét becsületének visszaadását ígéri? Miért tűnik ez világtól elrugaszkodott ötletnek?"
Idióta...
2010.09.09 14:05:22chabba
Légyszi a címet javítsátok, mert ez annyira angol, hogy már fáj...
2010.09.09 14:08:13Kivlov
Nálunk a vállalkozás, csak fedőszó.
A legtöbb nem azért van, mert valamivel jobb, mint az átlag, jobban tud értéket vállalkozva előállítani, mint esetleg alkalmazottként, hanem azért mert így a legkönnyebb adót csalni. Vicc. jól a tökére kéne lépni mindnek. Főleg azoknak, akik évek óta nullán / veszteséggel működnek, minimálbér(közeli) jövedelmet vallanak be. Csak hát ehhez is puhap*cs minden kormány, ahogy ahhoz is, hogy a cigókat jól seggbe rúgja…
2010.09.09 14:09:37Luighi
A nickemmel ellentétben a valódi nevem: Vida Ildikó. Beosztásom: APEH Elnök Kérem mindenki aggya meg valódi nevét, és a személyi számát!
Azt még meg kívánom jegyezni, a Wolf Gáborhoz meg megy már az Adókommandónk! ;-D
BIZTOSSS hogy megbüntetjük, ha másért nem hát mert magyar, és mert vállalkozása van. Ha még nem volt bírságolva, akkor meg azért (is).
Úgyhogy csak bátran kérem, erre, erre...
2010.09.09 14:10:22narncssárga
Sokminden megoldódna, ha a www.cegjegyzek.hu -n létezne olyan keresési lehetőség, hogy beírom egy megánszemély adatait, és a cégbíróság kiadja, hogy elévülési időn belül (10 év Számviteli Tv. szerint)mely cégekben volt az illető tulajdonos....
Ma nagyon könnyű cégeket váltogatva másokat becsapni, és elrejtőzni kft-k Bt-k mögé, adóssághegyeket hagyva magunk után.
Persze az irány ellentétes: 2010-ig látható volt a "simán lekért" cégjegyzékben a tulajdonos elérhetőségi címe, ma már ez is "titkos", külön kérelmre adják ki...
2010.09.09 14:10:29sofalwy
Az Apeh honlapján a nemfizetők között szerepel egy ilyen cég:
"SOKASARA SÁRKÁNY Válságban lévő Kft."
A magyar Cégbíróság bejegyezte annak ellenére, hogy a neve egyértelműen eladósodási szándékot jelez. Lehet mondani, hogy őszinte volt az alapító (vagy voltak az alapítók), mert 100 milliós nemfizetés miatt felszámolás alatt állnak - ha volna mit felszámolni. Ha a hazai gazdasági struktúrában ilyen nyilvánvaló kóklerség jogszerűen működik, akkor aki nem ilyen céllal küszködik, azt lehülyézi a rendszer.
2010.09.09 14:13:29Wolf Gabor
@lm5 kösz, ezt a hátteret nem tudtam. De akkor sem tetszik, mert a "névnélkülfeljelentős" hagyományt őrzi.
Amúgy stílusos volt egy ovist megkérdezni, hiszen itthon a legtöbb vállalkozás is "gyerek", én is csak 10 éve csinálom.
A vállalkozások zöme "tini", 20 évnél fiatalabb. Nem csoda, hogy olyan tapasztalatlanok, kiforratlanok, sokat hibáznak.
2010.09.09 14:13:50színjáték az egészvilág
remek cikk, végre ír vki a sok élősködőről, akiket a hivatalosan keresők tartanak el
az meg h az érintetteknek nem tetszik várható volt
2010.09.09 14:15:04Iridium
sofalwy: Teljesen egyetértünk. Az állam mögött meg az áll, aki megszavazza a mindenkori kormányt, ezt még tegyük hozzá.
Lehetne egy teljesen új rendszert is csinálni, elrontani nagyon úgyse lehet már semmit alapon. Persze amíg Magyarországon jobbról-balra, majd balról-jobbra lógatják a farkukat a zemberek, addig nem is fog sok minden változni. Már valahol mondtam, hogy megy még a magyar Szlovákiába és Romániába vendégmunkásnak, csak idő kérdése.
2010.09.09 14:16:14Epercsibe
Azt hittem a stratégiai igazgatóknak egy közgáz diplomájuk azért csak van, nem csak bölcsészig jutottak ;o).
Nagy bajban lesz az Opten, ha az éves stratégia is olyan világos és értelmes, mint ez a cikk.
2010.09.09 14:17:21SiKom
@lutria:
"Ezek után adódik a kérdés amit az Orbánnak kellene feltenni,hogy hány új céget kellene alapítani ahoz hogy 1 millió új munkahely keletkezzen 10 év alatt?"
Ennél sokkal egyszerűbb a válasz: ha az 1 millió kényszervállalkozóból alkalmazott lesz, máris teremtődött 1 millió új munkahely.
2010.09.09 14:18:03színjáték az egészvilág
kivlov:
pontosan
2010.09.09 14:19:01sofalwy
Mária: kár, hogy nem érted a játékot abban, amire reagálsz. éppen arról szól, hogy kedves cikkírónk esetében sem igazolja a teljesítménye - az itt tapasztalható - a jelzett pozíciót.
2010.09.09 14:22:53Luighi
Jut eszembe! A "magasságos állam" mit tett azért vagy legalább az Zorbánviktor, hogy az állami beruházásokon dolgozó vállalkozó(k) az alvállalkozói díjukat kézhezkapják, és ne csak annak az ÁFA befizetésébe rokkanjon bele a cégük. A 25 fővállalkozó meg "zsebrekúrta" a munkadíj 90%-át csak a "kapcsolatrendszerével", a maradékra amire ígérvényt adott, meg majd ha sarokba szorítják akkor tesz újabb (határidős) ígéretet!
Egyáltalán miazhogy soklépcsős alvállalkozói rendszerrel LEHETSÉGES valamit elvállalni?
Ez ugyanolyan tágra nyitott kapu, mint az hogy a multik BESZERZÉSI ÁR ALATT értékesíthetnek! No persze Németországban nem ám !!!!!!
2010.09.09 14:23:58smokedoc
színjáték az egész világ:
Ha szeretnél te is vállalkozó lenni keresd fel az apeh oldalát :)
2010.09.09 14:24:12Laurel
Ismerek egy embert, aki nem vállalkozó. Nála minden tiszta, és fehér. Nincs eltitkolt jövedelem, van legális, jó nagy. Az illető bankszakember. Mellé még környezettudatos is. El is határozta, hogy megujuló energiák felhasználásával védi is környezetét. Persze ehhez igénybe is vett minden elérhető állami és vissza nem téritendő támogatást. A kivitelező is rendesen leszámlázta neki az elvégzett munkát,.... a kertben épített uszodát. Az egyik legismertebb uszodatechnika cégről van szó, amely nyíltan javasolja ügyfeleinek, hogy medence építés helyett költségként elszámolható épületgépészeti kivitelezést, felújitást számláz olyan cégnévvel, amiben nem szerepel az uszodatechnika szó. A zöldséges persze azért fizessen, ha egy krumliról nem ad számlát, és a kisember meg elmélkedhet a hálóról, amin a kis hal fennakad, a nagy pedig átszakítja.
2010.09.09 14:25:30Mária
@sofalwy
Én már életemben annyi stratégiai igazgatót, ilyen-olyan manágert, vezető tanácsadót, miegyebet láttam, hogy a közismert "bannervakság" mintájára kifejlődött nálam a "titulusvakság".
Ami miatt kinyílt a bicska a zsebemben, az mindössze annyi, hogy hogyan merészeli magának venni a bátorságot ez a "Hajnalka" nevű címlista-bróker, hogy megkérdőjelezze legalább 600.000 magyar vállalkozó munkáját, igyekezetét, becsületességét, jó szándékát ???
2010.09.09 14:29:01énisfélek
SiKom:
Megjósolom: ha elkezdenek megjelenni az Orbán által beígért munkahelyek, akkor nem csak a munkanélküliek száma fog csökkenni, de a munkanélküliség elől vállalkozásba menekült muszáj-vállalkozók tömege is vissza fog térni a stresszmentes alkalmazotti státusba.
Ezrek, tízezrek menekülnének a rájuk kényszerített vállalkozóságból, de nincs hova.
2010.09.09 14:29:35NIL7
Nyereség ...
Amikor tizensokéve megcsináltuk a kis cégünket (kft), körvonalaztuk a célt, ami az volt, hogy a rendelkezésre álló kapacitásunk és lehetőségek mellett a maximális mennyiségű pénzt vigyük haza a családunknak - lehetőleg a szabályok betartásával. A kalkulációból az jött ki, hogy ne legyünk nyereségesek - de mivel a könyvelőnk szerint a tartós veszteségességből lehet probléma, tavaly majdnem 1500Ft nyereségünk volt.
Ha úgy vinnénk haza maximális pénzt, hogy nyereségesek vagyunk, akkor nyereségesek lennénk.
"Hiszen miénk a felelősség, hogy gyermekeink miben hisznek, hogy mit látnak a világból" - írja a cikkíró. És bizonyám, a valóságra akarom én is tanítani őket - úgy, hogy életben maradjanak.
2010.09.09 14:29:36sofalwy
Luighi: Nekem már ott gázos a "fővállalkozói" rendszer, hogy egy nagyberuházást megpályázhat olyan cég, mely nem rendelkezik a kivitelezés képességével. Próbálna így tenni egy kicsi, vagy mikro. Ez a fővállalkozói rendszer nem más, mint az állami újraelosztás kapcsolatrendszeren alapuló megvalósulása, ahol a fontos emberek eldöntik, hogy ki fogja nekik lebonyolítani a pénzkivételüket.
Aztán építsen, aki tud - hobbiból.
2010.09.09 14:31:42muranyi@s
Az óvodást szivesen felvenném helyettesemnek.
Ahhoz képest, hogy rengeteg becsületes és szorgalmas állami alkalmazottat tartunk el, továbbra is szemét maszekok vagyunk.
2010.09.09 14:32:00Stalinist
A szerző feltette azt az alapkérdést, hogy jéé, miért is léteznek formális vállalkozó szervezetek? A kérdésfeltevés iránya bíztató, csak épp a válasz maradt le valahol.
Javasolnám a 2009 Nóbel díjas közgazdász, Oliver E. Williamson, korábbi műveit tanulmányozásra.
2010.09.09 14:34:45kovi1970
2010.09.09 14:29:01 énisfélek
"ha elkezdenek megjelenni az Orbán által beígért munkahelyek, akkor nem csak a munkanélküliek száma fog csökkenni, de a munkanélküliség elől vállalkozásba menekült muszáj-vállalkozók tömege is vissza fog térni a stresszmentes alkalmazotti státusba."
Szerinted hol van stresszmentes alkalmazotti státusz? Mondjuk ahol egyik napról a másikra nem rúgnak ki, lehetőleg 50 évesen?
2010.09.09 14:35:08ninimimi
" De látjuk magunk előtt azt a választási szlogent, amely 600 ezer magyar vállalkozás megszüntetését ígéri? Miért tűnik ez világtól elrugaszkodott ötletnek?"
Most ez fikció, vagy lemaradtam egy ígéretről? Ez ugyanis elég megdöbbentő lenne, mivel a megszüntetés (főleg 2/3-ad mellett) csak tollvonás kérdése. Persze, be lehet tiltani a veszteséges működést, de olyan ez, mintha betiltanánk a szegényeket.
Talán inkább az okokkal kellene foglalkozni, mert a gennyes seb kezeletlen befedése sosem vezet jóra!
2010.09.09 14:42:09zrikuc
Narncssárgánnak segítség: pont az Optennél létezik ilyen szolgáltatás. A neve kapcsolati háló.
Mielőtt egyes hozzászólók így lehúznák a céget, jobban meg kéne nézniük azt a honlapot! Ahogy látom, nem elsősorban marketing listákkal foglalkoznak.
2010.09.09 14:43:27énisfélek
kovi1970
"Szerinted hol van stresszmentes alkalmazotti státusz? Mondjuk ahol egyik napról a másikra nem rúgnak ki, lehetőleg 50 évesen?"
Több tízezer olyan vállalkozó van, amelyik a fél lábát odaadná egy olyan állásért, ahol mindössze amiatt kell aggódni, hogy kirúgják-e 50 évesen. Bármelyikük szívesen cserélne Veled.
2010.09.09 14:45:41tururú!
az első mondat alapján ezt egy idióta beképzelt ostoba felkapaszkodott gyökér írta.
megyek, olvasom tovább.
2010.09.09 14:46:32Mária
@zrikuc
Kapcsolati hálót VENNI nem tudsz. Amit venni tudsz, az a címlista.
2010.09.09 14:53:31zrikuc
De igen. A munkahelyemen ezt használom, a cégem érdekes módon elő tudott rá fizetni :-))
2010.09.09 14:57:06Mária
@zrikuc
Semmivel nem tudod bizonyítani, hogy nem te vagy "Hajnalka" :)))
2010.09.09 14:57:56smokedoc
zrikuc:
Gyanus vagy.
Ma regisztráltál,hogy tudj kommentelni és véded az egyértelműen reklámnak szánt cikket.
Csak nem te is az Optennél dolgozol?
Ezt lehet spamnak nevezni?
2010.09.09 15:00:20Mária
@smokedoc
LOL
2010.09.09 15:02:24keptelenseg
Olyan külföldi licenszeket kellene vásárolni, amelyek nem a csúcstechnológiát képviselik, hanem egy-két generációval vannak mögötte, de még mindig jóval fejlettebbek, olcsóbbak, mint amire a jelenlegi magyar cégek képesek.
Esetleg megállapodni KGST módra a környező országokkal, hogy a kis piacokat úgy növelik meg, ahogy régen, tehát a magyarok állnának rá a buszgyártásra, a csehek a villamosokra - remélem érthető voltam.
És nem kell több, csak 20-30 évnyi jó és végrehajtott, kormányok feletti stratégia, ahhoz, hogy A-ból B-be eljussunk.
De enélkül maradunk A-ban. Mint a magyar foci.
2010.09.09 15:02:35zrikuc
Engem nem érdekel az Opten, de a szolgáltatás használható.
2010.09.09 15:02:37etoka86
@Mária
Úgy tűnik te nagyon berágtál az Optenre. Lehet, hogy neked is van egy (esetleg több) szarban levő céged, amit pl. az Opten is megjelenített? :)
2010.09.09 15:03:33keptelenseg
A blogmotornak megint sikerült elhagynia az előző hozzászólásom elejét, próbálom újra az első részt:
2010.09.09 15:03:43Mária
@etoka86
Nincs.
2010.09.09 15:06:40keptelenseg
Kérdem, hogy 2110 byte-nyi hozzászólást miért nem enged át a rendszer?
2010.09.09 15:07:34keptelenseg
És 1889 karakter...
2010.09.09 15:08:02Mária
@etoka86
Ebben az országban az a nagyon nagy gáz, hogy mindenki csak akkor ordibál, amikor a SAJÁT háza ég.
Afelett többnyire lazán elsiklanak az emberek, amikor másokat rugdosnak.
Nos, én nem ilyen vagyok.
Te viszont ilyen vagy, ezt abból gondolom, hogy érintettnek véltél amiatt, hogy nem tetszik nekem, amikor másokat rugdosnak.
2010.09.09 15:08:30keptelenseg
De még 1307 karakter sem megy át...
2010.09.09 15:09:08keptelenseg
970 sem...
2010.09.09 15:09:44keptelenseg
433 sem...
2010.09.09 15:10:51etoka86
@Mária
Nem. Én csak azt vettem észre, hogy te nem a cikkre reagálsz, hanem leginkább ezt az "opten"-t fikázod.
Ebből véltem felfedezni vmi személyes ellenszenvet részedről a cég (vagy esetleg "hajnalka") iránt...
2010.09.09 15:11:27Mária
@keptelenseg
Küldd át mailben, kiteszem a nevedre hivatkozva, nálam működik :)
2010.09.09 15:11:45tururú!
na, elolvastam.
igénytelen, semmitmondó, szar írás egy noname cég kamuposztján lévő senkitől, aki nem ért semmihez.
az ilyen fostalicska alibiszakmájú hajnalkákból töltést kéne építeni a folyóink mentén.
sziasztok.
2010.09.09 15:11:49keptelenseg
És 224 sem, egy bekezdés, amit copy-pastelek egy Notepad++-ból, mert ki kellett a teljes szöveget venni, mivel nem ment át - csak éppen hagyta a rendszer begépelni.
Chrome 6
ÉBRESZTŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2010.09.09 15:14:41Kocka Bácsi
Hiányolok egy számítást: 100 Ft értékű munka után zsebben maradó összeget:
- feketén: 100 Ft,
- szürkén (sajátkáefté, ami veszteséges),
- fehéren (munkavállalóként).
2010.09.09 15:18:13Mária
@etoka86
Szerinted az teljesen rendben van, ha valaki két olyan számlálót is kirak a honlapja díszhelyére, ami azt mutatja, hogy az ő szaros vállalkozásához képest real-time éppen hány magyar cég ment tönkre?
Szerintem ez beteges dolog.
Azt meg, hogy a címlista-bróker, óvodásokat interjúvoló anyuka szerint ebben az országban minimum 600.000 céget kormányzati döntés útján le kellene a színről mosni, azt bicskanyitogatónak tartom.
2010.09.09 15:21:44Sicc
Igaz.
Mindenki tudja, hogy mi egy vállalkozás az egész világon.
Az viszont csak a magyarok tudják, hogy mit jelent vállalkozni ma Magyarországon. Azt csak a magyarok tudják, hogy hány szemét strici gazember, és a köré épülő állami apparátus, és intézmény akarja megölni, lehúzni a vállalkozókat az APEH-től kezdve az önkormányzatokig, a közműszolgáltatóktól kezdve a postáig, és hadd ne soroljam ...
2010.09.09 15:25:47EXLEXMAN
Tegyél be 10Milliót! Fizess utána 43% -adót és járulékot. Fogj meg egy bankot és add oda neki, ad rá 9-10%-ot.
Most akkor mi is van?
Az állam és a bank, szó szerint kilopják pénzed legálisan! Ez van!
A jó ötlettel meg elmehetsz a bús francba, hiszen 2 hét alatt ellopják, lenyúlják, lemásolják, kiszívatnak, beszívatnak!
Ebben az országban a sok munkaképtelen és teljesítésre alkalmatlan munkavállaló, ígérettel áll elő a cégeknél: a képzetlenségét elhallgatva, 1-2 hónap múlva, pereskedve szerzik a pénzüket! Ez van itt!
Kellene egy törvény ami a MUNKÁLTATÓT védi a selejtes munkavállalóktól!
2010.09.09 15:26:23Luighi
Kedves Hajnalka, a notórius cégalapítók felszámolók neve feljelentésileg/kivizsgálásilag le van adva már a gazdaságvédelmi szervek felé?
Mert az oldalukon hirdetett kapcsolati háló programból az ilyesmik szépen látszanak, gondolom a demó kép alapján.
Ha nem, akkor nosza. Ne menjen el ez a nap hiába.
És lehet hogy mindannyiunknak jobb lesz idővel.
2010.09.09 15:46:03Mária
@Luighi
Ha tényleg létezik ez a szolgáltatás, akkor az egyrészt kamu adatokon alapul.
Szerintem.
Ha mégis lennének benne valódi cégek, és azok nem adták a hozzájárulásukat az adataik tárolásához és közzétételéhez, akkor pedig rágalmazás, plusz az adatvédelmi törvény és a jó hírnév megsértése.
Szerintem.
2010.09.09 15:52:31csesszelekmeg
Ez a cikk remelem hogy csak egy vicc!
Ovodas gyerek meg a vallakozasok mukodese.
SSSSSUUUUUULLLLYYYYYOOOOOS az egesz cikk, mint egy Varjudombi mese.
2010.09.09 16:00:09etoka86
@Mária
Már nem azért, de a cég adatok tökre nyilvánosak. Nem értem miért kéne bárkinek is az engedélye nyilvános adatok megjelenítéséhez...
De marketing tanácsadóként szerintem neked ezt jobban kéne tudni, és nem nekem kéne téged ez ügyben kiokosítani.
Szerintem.
2010.09.09 16:11:27Mária
@etoka86
Kösz a reklámot :)
Még véletlenül se gondolkodj el azon, amiket fentebb írtam.
Fújd csak tovább az ostobaságaidat.
2010.09.09 16:32:42etoka86
@Mária
Mi volt ostobaság? Hogy a cégadatok nyilvánosak? Vagy hogy végig csak az optent (esetleg "hajnalkát") fújjoló, ellenző kommentjeid voltak?
Szerintem inkább te vagy túl primitív, hogy felfogj bármit is a fentiekből (vagy akár bármi másból is).
A beszélgetést ezen a ponton részemről lezártnak tekintem, hozzá nem értőkkel azt hiszem kár vitatkoznom...
Viszont javasolnám, a jövőben nézz utána annak, amit leírsz, hogy ne jelenjenek meg ekkora baromságok a neveddel fémjelezve...
2010.09.09 16:40:35Spiro
Elgondolkodtam:
Már maga az a cégforma, ahol korlátolt a felelősség, eleve megágyaz a felelőtlen gazdálkodásnak. (ebből a megközelítésből a Bt. a legőszintébb cégforma)
Bár ma már büntethető, felelősségre vonható a Kft. tulajdonos, az ügyvezető a szándékos rosszhiszemű gazdálkodás miatt (bár ezt kissé nehéz, és körülményes bizonyítani –illetve mire ide jut az ügy, már általában nincs fellelhető vagyon (ezért az adósok börtön büntetésén is el lehetne gondolkodni).
Érthető a jogalkotói szándék, de akkor minek kell korlátozni eleve a felelősséget, hiszen a lánctartozások csak akkor szűnnek meg, ha a mögöttes személyek felelőssége korlátlan, vagy a szándékos csőd-, nem fizetés büntetése elrettentő
(láthatólag a KRESZ-ben bevezetett objektív felelősség is jótékony hatással van a baleseti statisztikákra).
2010.09.09 16:45:32Mária
@etoka86
Az én nevem ott van.
De ki a bánat az az "etoka86" ???
A cég honlapján ez áll:
"Ezenkívül számos esetben az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumtól pótlólagosan megvásárolt, nem közzétett adatokat is tartalmazza rendszerünk."
A nem közzétett adatok az én értelmezésem szerint NEM PUBLIKUS adatok.
Azokat csak az érintett személy tudtával és beleegyezésével lehet publikálni.
Tudod, mi a baj ezzel az egésszel?
Az, hogy feltételezésekre épül.
Közzé tenni, árulni csak olyan információkat szabad, amik publikusak. Semmivel sem igazolható feltételezéseket "sejtetni" és ezeket a sejtetéseket diagramokba rendezve pénzért árulni szerintem kimeríti a rágalmazás és a jó hírnév megsértése kategóriákat.
Tegyük fel, van egy tulajdonosunk, Gipsz Jakab. Hozzáköthető a neve X, Y és Z céghez.
Ha valaki a nyilvános és törvényes adatbázisokból kibányássza ezeket, az nem sért semmilyen jogszabályt.
Ám ha valaki ezeket az adatokat diagramba rendezi, publikálja és pénzért árulja, az kötve hiszem, hogy az érintett beleegyezése nélkül törvényes lenne, mert a feldolgozás lehetőséget ad arra, hogy akár az adatkezelő, és a natúr adatokból információkat gyártó, akár az információ megvásárlója olyan összefüggéseket lásson, illetve láttasson a feldolgozott adatokba, amely összefüggésekről adott esetben szó sincs.
2010.09.09 16:54:01márvesztes
Nem kéne a gyerekere hivatkozni, hanem meg kellene csinálni azt a kampányít, amiről a cikk legvége szól. Na az ütős lenne, én mennék szavazni, ha azt is bemutatná, hogy
- az alkalmazás teljes adó- és járulékterhe nem sokkal több, mint a mostani evásoknak (30 százalék)
- a megmaradó vállalkozások adminisztratív terhei számottavően csökkennek.
2010.09.09 16:57:06Mityu
Azért majd valaki számokkal tényekkel vezesse majd le, hogy is lehet sikeres, nyereséges egy magyar vállalkozás a mai magyar adó-, és járulékrendszer mellett. Nem zsebbe fizetéssel és nem minimálbérre bejelentett emberekkel. :)
2010.09.09 17:11:22márvesztes
Mária
Az általad fent kifogásolt mondat
("De látjuk magunk előtt azt a választási szlogent, amely 600 ezer magyar vállalkozás megszüntetését, a várható nyugdíjak és az alkalmazotti lét becsületének visszaadását ígéri?") ennek az írásnak messze a legjobb mondata. Ebben szimplán nem értünk egyet, a közzététt adatokkal kapcsolatos észrevételeid viszont kifejezetten arról taúskodnak, hogy olyasmiről beszélsz, amihez nem értesz.
Az IRM-től sajnos meg kell vásárolni olyan adatokat, amik simán publikusak. Ez önmagában is kérdéseket vet föl szerintem, de van (volt) ennél nagyobb guzmi is. Az IRM OCCR rendszerből letölthető (fizetős) adatok olykor nem egyeznek azokkal, amik a printben megjelennek, holott elvileg a két forrásnak egyeznie kellene, mert hivatalból mindkettő közhiteles. Nem tudom, ez ma is így van-e, de két évvel ezelőtt még biztos ez volt a helyzet. És tudod mit értkesített az IRM? A hibát. Tehát előbb elszabta, hogy azután a javítást (a két adatbázis összehangolását) pénzért adja. Mi köze ennek a publikus, nem publikus adat érdéskörhöz?
2010.09.09 17:17:08GHF2
Munkavállalónak lenni biztonság?
Szerintem nem. A mai világban bármikor kirúghatnak leépíthetnek. Nem véd meg semmi. Csak látszat.
Aha, járulékok. Akkor lássuk:
Egészségügy? Hát ott megölnek minket, ha nem fizetsz "hálapénzt". De még akkor is. Gyógyszer drága. Tudatos nyugdíjas és népírtás folyik évek óta.
Táppénz: ja igen. Menni is 70% ? + kórházak...
Nyugdíj: huuu ezu a lejobb. Na az 0=nulla.
Tehát mit is kapunk a legális bérből, mint szolgáltatás? Semmit.
És erre jöttek rá az emberek. Ezt próbálják megspórolni a vállalkozással. Ezzel azonban indukálják a fenti jelenségeket....
Tehát megéri legálisan járulékot fizetve mindent betartva vállalkozni? Na akkor nem 2 millió hanem lószar nyereség lesz...és senki nem hiszi el...
Éhbéren foglalkoztatott ellenőrök ellenőriznek ?
Ja és persze az EU felháborodik ha az MNB elnökének fizujához hozzányúlnak?
Kiindulási alap: mindenki csal. És ennek megfelelően alakítják a szabályokat...
Egy Szlovákiának sikerül ? Románia lassan megelőz minket?
Ekkora böszmeséget...
Nem a gazdaság, hanem a társadalom van válságban!
Mert mindenki a másét nézi...avagy dögöljön meg a szomszéd tehene.
Ha ez változik akkor lesz jó irány...
2010.09.09 17:19:06Mária
@márvesztes
Az a bajom, hogy az egy dolog, hogy megveszel bizonyos adatokat. Azzal semmi baj nincs.
A baj azzal van, ha a megvásárolt adatokat nem úgy adod tovább, ahogyan kaptad, hanem elkezdesz belőle spekulatív módon információkat gyártani.
Aztán lehet, hogy helyesek a spekulációid, de az is előfordulhat, hogy helytelen következtetésre jutsz, vagy azok, akik a csillivilli diagramokat megveszik tőled, helytelen következtetésekre jutnak.
Tudod, az a baj, ha ADATOT veszel és az azokból házilag előállított INFORMÁCIÓT adsz tovább.
Persze ehhez érteni kellene, hogy mi a különbség az adat és az információ között.
2010.09.09 17:23:50pg2
Noha a statisztikák több mint elgondolkodtatók, az ilyesfajta gőgös, szájbarágásnak nem sok értelme van. Az óvodai hasonlat viszont telitalálat: dedóba való az ilyesmi megközelítés.
2010.09.09 17:25:11márvesztes
Hú vazz ennyi becsületes vállalkozó, meg "más választásomnemlévénszerencsétlen" vállalkozó van itt!
Előbbieket csókolom, ne vegyék magukra a cikket (400e db).
Utóbbiak (600e) meg menjen szépen - és ha lehet egyszerre - vissza alkalmazottnak, akkor majd lehet csökkenteni az SZJA-t is, meg a járulékot is. Ellenesetben 20 év múlva minimálnyugdíjon (ma tán eléri a 30 ezret, de nem biztos) tengődve gondoljanak majd erre a posztra a hideg kályha és az üres hűtő között. Vagy mindegy nekem, mit csinálnak, csak ne sírják ki a maguk segélyét az adóforintokból, mert azt akkor már az én gyerekeimtől veszik majd el, és azt nagyon nem szeretném.
2010.09.09 17:32:50márvesztes
Mária!
Ha jól értem te marketing szempont alapján rendezgetsz adatokat, vagy veszel valahnnan. Ez szerintem nagyobb gáz, mintha valaki fogja magát, megvizsgálja egy ágazat szereplőinek mérlegeit, megkeresi bennük az összefüggéseket (pl: az égazatban tavaly felszámoltaknál tavalyelőtt ...-ra csökkent a tőkearányos nyereség) és aztán azt mondja, hogy XY céggel most éppen ez történik, hát a tököm üzleteljen vele. Ezt csinálja (persze sokkal összetettebb mutatókkal) a bank is hitelezéskor, meg az Opten is, amikor mondjuk csődesélyt számol, ami alapján én vagy megadok egy flottacsomagot, vagy nem. Ezt te nevezheted spekulatívnak, de ezt a közgazdaságtan modellnek nevezi.
2010.09.09 17:33:31Mária
@pg2
A cikk célja szerintem a NEM vállakozói státuszban lévő olvasóknak a hazai kisvállalkozók ellen hangolása volt.
Más magyarázatot nem látok rá, bár nagyon szeretném azt gondolni, hogy tévedek.
2010.09.09 17:34:17Mária
@márvesztes
Nem jól érted.
A marketingnek mindehhez csak annyi köze van, hogy - ellentétben veled - tisztában vagyok az Adatvédelmi Törvény tartalmával.
2010.09.09 17:36:12kenya5
ez a cikk a válalkozók elleni hangolásra született sajna ! ennyi!
Kedves Mária Körülnéztél mibe kerül nekünk egy csavargó? Csak kérdem ha kivánod beviszlek a sürübe állruhába ahogy Mátyás járt tudod biztos tanultad teis?
2010.09.09 17:36:36egyenlítő
És egyesek még a cigány megélhetési bűnözőket szidják.
"Kényszervállalkozóból" kicsit több van, és itt nem 20 kiló uborkára megy a játék.
2010.09.09 17:39:49egyenlítő
[link]
Ez egy kicsit komolyabb elemzés erről a témáról.
2010.09.09 17:56:07pszicho pete
Rosszul látjátok. Egy magyar mikrovállalkozás elég sok embert eltart.
Eltartja a munkaidő előtt 1 órával már összekészülő Micikék hadseregét, akik a vállalkozó ilyen-olyan papírjaival, számláival foglalkoznak az önkormányzatoknál, apehnél, és más hivatalokban.
Eltartja a "nagy emberek" haverjait, akik az állami megrendeléseket kapják (lenyúlják?), ld. útépítések.
Eltartja a "nagy embereket" is, hiszen ha nincs visszaosztás, akkor nincs meló sem, akkor pedig nincs visszaosztás.
Eltart egy nagyon nagy rakás nyugdíjast, egy csomó kórházat, pedagógust, és más állami pénzen működő céget is (pl. közlekedési vállalatokat).
Eltart egy exponenciális ütemben szaporodó, "nincs píz, csák a kevíske segíly, ábbú meg nem gyün ki á sok purgyénák á kájárá váló, ezír lopunk kábélt, tisztelt bírúság" mondattal gyakran élő népséget.
És legvégül van a vállalkozó, aki ezek helyett dolgozott és termelt, akit a Micikék elküldenek a fenébe, ha 10 perccel zárás előtt még foglalkozni kell vele, akit a "nagy emberek" haverjai nem fizetnek ki az elvégzett munka után, akit a "nagy emberek" zaklatnak, hogy hol az adó, és akit a végén a megnövekedett kisebbség kirabol, hogy az a kevés, amit esetleg sikerült a tékozló államtól megmentenie, szóval még az a kevés se maradjon meg neki.
Az oktatási és egészségügyi intézmények legalább hasznosak.
2010.09.09 17:56:52márvesztes
egyenlítő
Hát Mihályival és Csillaggal pont qvára nincs kedvem vitatkozni, sőt még olvasni sem őket, de annyit ennyi idő alatt is kivettem az elemzésükből, hogy ők Működő cégekről beszélnek. Ha jól értem, ezekkel a szerzőnek sincs problémája, én meg az előbb fejet hajtottam előttük, ma Magyarországon vállalkozni valamire, hát az szép.
Ellenben azt álítja a cikk, hogy van 600 ezer kényszervállakozó (és nem működő, piacot felhajtó, gazdálkodó, hitelt fölvevő, befektető vállalkozó), aki valójában alkalmazott, csak vállalkozási formában veszi ki a pénzét.
Én nem tudom, hogy ez a szám helyes-e, de simán ismerek 20 olyan családot, amelyik ilyen típusú jövedelemből él (Ekhós, Evás, vagy gyűjti, veszi a számákat). Egyikükkel nemrégiben beszélgettem erről, ő már két évtizede csinálja ezt, tényleg közeleg a nyugdíj, és most kezdene el félrerakni, csakhogy lassan ő is kiöregszik a munkaerőpiacról (na az egy igazi katasztrófa, hogy ez 50 évesen praktikusan ekerülhetetlen.), és nemigen van miből. Pedig ő még gondolkodik is. És a többi?
2010.09.09 17:59:03márvesztes
pszicho pete
Te is egy működő vállalkozásról beszélsz. A szerző viszont nem.
2010.09.09 18:04:20kenya5
2010.09.09 17:59:03márvesztes
NEMÉRTEM A HOZZÁSZÓLÁSOKAT KÉRLEK VILÁGOSITS FEL:ARRÓL VAN SZÓ HOGY SENKI NEM DOLGHOZIK?
2010.09.09 18:51:31ehja
Az Opten legalább egy működő vállakozás. Vajon a hozzászólók kört hányan mondhatják el magukról, hogy sikeres vállakozók vagy stratégiai igazgatók?
2010.09.09 19:18:25herrmann
hajnalkanak a sparhelt mellett lenne a helye
2010.09.09 20:01:57Harley
Kedves Szerkesztő , tán nem szereti a kritikus hangot ,hogy eltüntette a hozzászólásomat ? Vagy csak a vállalkozók mocskolása ,lenézése folyhat szervezett módon ? HOL A KOMMENTEM ?
2010.09.10 01:25:39márvesztes
kenya5
Hanem arról, hogy a csávó dolgozik, de nem vállalkozik. Nem visel kockázatot, hanem alkalmazott, ellenben vállalkozóként veszi fel a pénzét.
2010.09.11 15:43:26Harley
„ Még egy gyerek is tudja, mi egy vállalkozás „ Nos a kérdés ,hogy ki a papája ,mert ha az a néhai uralkodó kommunista elit tagja , akkor természetesen zsigerből jó vállalkozó , erről szól hazánk gazdaságának 89’ utáni privatizációja . Látjuk is a hihetetlen csodás eredeti vagyonfelhalmozásokat ,amire a nyugat is elismerően csettint ,mert ott már ilyet nem lehet ,mert arra vannak a törvények, ottan ,ott ezt már lopásnak hivják .No de itt , hoztak is maguknak ,mindenféle törvényt ,így lészen az ország vagyonának elsíbolása ,törvényszerű . A mi elitünk büszkén mondhatjuk , egyszerűen csoda hogy egy ilyen a Marxizmus emlőin nevelkedett bürokrata osztály ,milyen zseniálisan elsajátította a legmodernebb kapitalista módszereket ,úgymint az Off-shore cégtípus alkalmazása, többek között .Azt hiszem most a Ciprus a kedvenc műveleti terep .De ha figyelmesen ,nézzük a napi sajtót ( INDEX ) ,lám -lám találunk azért még gyöngyszemeket ,és ez a mai nap híre :
A Heti Válasz cikke szerint az ÁNTSZ 14 megyeszékhelyen található kémiai és mikrobiológiai laboratóriumait 2006 elején 48 millió forintért privatizálták, 2008 második felében viszont már 1 milliárd 540 millió forintért adták tovább
Folyt .köv.
2010.09.12 12:34:30Vödör
Ezt a baromságot! Ha lenne elegendő munkahely, akkor nem lenne ennyi értelmetlen cég Mo-n.
Nem tudom, az Opten nem akar felvennni egy millió vállalkozót bejelentett bérre? Nem? Higgye el, abból az egy millióból legalább ezer képzettebb és olcsóbb munkaerőt találnánk az ön munkájára...
2010.10.05 09:47:32fabijoe
Az Opten KFT jogi és céginformációkat nyújtó cég. Ehhez képest az igazgatója nem tudja, hogy jelenleg Magyarországon a "majd 1 millió" helyett 1 millió 680 ezer vállalkozás "működik". Ezek közül azonban 2010 csak mintegy 667000 ezernek van árbevétele (felmerül a kérdés, hogyan "működik" egy vállalkozás, ha nem nyeresége, de árbevétele sincs?).
Az öt főnél többet foglalkoztató vállalkozások száma viszont stimmel: az 71000 körül van (megjegyzem, közülük mintegy 20000 budapesti székhelyű, további 8500 Pest megyei cég.
Összehasonlításképpen: Nógrád megyében 1000, Tolnában, és Vasban 1500 az öt főnél nagyobb átlagos létszámú gazdasági szervezetek száma.
A 2 főnél kisebb létszámmal "működő" vállalkozások száma - ide sorolva a több, mint félmillió 0 (!) fővel "működő" gazdasági szervezetet is - 1 millió.