Nehéz odaadni a gazdagok pénzét a szegényeknek

A blogról

A bejegyzések a szerzők személyes véleményét, nem a cégek álláspontját tükrözik, és semmilyen formában nem minősülnek befektetési ajánlatnak.

Az elmúlt napokban jelentős sajtóvisszhangot kapott Tóth G. Csaba és Virovácz Péter nemrégen megjelent tanulmánya, amely az egykulcsos adórendszer jövedelemeloszlásra gyakorolt hatását lenne hivatott vizsgálni.

A szerzők figyelmen kívül hagynak számos tényezőt, amelyek nélkül az adórendszer elmúlt években lezajlott átalakításának korrekt értékelése nem végezhető el; így következtetéseik is meglehetősen félrevezetőek. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk, hogy a fenti tanulmány miért jut téves következtetésekre, majd bemutatjuk, hogy milyen következményekkel jár a legmagasabb jövedelműek túlzott mértékű adóztatása, és milyen tényezők korlátozzák az újraelosztási szempontok érvényesítését az adórendszerben.

Módszertani korlátok

Tóth és Virovácz tanulmánya az szja-bevallások szerinti egyéni jövedelemeloszláson, statikusan vizsgálja az szja-rendszer 2010 és 2013 közti változtatásait. Ez a látszólag ártalmatlan módszertan számos ponton torzítja az eredményeket. A tanulmány az egyéni jövedelemeloszlást vizsgálja, azaz az elemzés az egyén jövedelmi helyzetének vizsgálata során nem veszi figyelembe a többi családtag jövedelmi helyzetét, illetve az eltartottak számát. Ennek fontosságára a későbbiekben térünk ki.

A szerzők statikus hatást vizsgálnak, így nem veszik figyelembe az érintettek reakcióit és a kormányzati intézkedések hatására végrehajtott béremelések (bérkompenzáció) hatását sem. A tanulmány kizárólag az szja-rendszer változásait vizsgálja, így teljesen figyelmen kívül hagyja az elmúlt évek során a járulékrendszerben bekövetkezett változásokat. A tanulmány nem veszi figyelembe a munkahelyvédelmi akció keretében bevezetett munkáltatói kedvezményeket, amely a leginkább kiszolgáltatott munkavállalók foglalkoztatásához kapcsolódó adóterhek csökkenését eredményezték.

A tanulmány nem veszi figyelembe azt sem, hogy 2013-tól megszűnt a munkavállalói nyugdíjjárulék-plafon intézménye, amelynek következtében nem csupán a korábban progresszív szja-rendszer, de a korábban degresszív járulékrendszer is lineárissá vált. Ugyancsak nem veszi figyelembe, hogy az adójóváírás megszüntetésének kompenzálására a kormány 2012-ben egy bérkompenzációs rendszert vezetett be, amely a versenyszektorban a bérek emelését munkáltatói adókedvezménnyel ösztönözte.

A rendszer a gyermektelen munkavállalók számára biztosította, hogy az intézkedés révén ne járjanak rosszabbul, míg a gyermeket nevelő munkavállalók esetében kimondottan a bérek növekedését eredményezte. A tanulmány csak 2013-ig vizsgálja az intézkedések hatását, így még nem veszi figyelembe a családi kedvezmény egyéni járulékokra való, 2014-től esedékes kiterjesztését sem.

A fentiekben bemutatott okok miatt a tanulmány végkövetkeztetései félrevezetőek, hiszen a jövedelmi helyzet vizsgálata során a szerzők nem térnek ki a családi jellemzőkre, számos intézkedést figyelmen kívül hagynak, és nem veszik figyelembe az érintettek adóváltozásokra adott reakcióit. A teljes kép kialakításához a fentieken túl érdemes azt is megvizsgálni, hogy egyáltalán mennyire hatékony eszköze az adórendszer a jövedelmek újraelosztásának.

Elvehetünk a gazdagok egy részétől (egy darabig…)

2012-ben az adózók felső 20 százaléka fizette a személyi jövedelemadó mintegy 60 százalékát. Ezen csoport családjának jövedelmét vizsgálva azt láthatjuk, hogy az érintettek nagyobbrészt valóban a magasabb (KSH munkatársának bevallott) jövedelemmel rendelkező családok tagjai. Pusztán ennek alapján a személyi jövedelemadó-rendszer alkalmasnak tűnik a magas jövedelmű munkavállalók jövedelmének elvonására (egyúttal pedig nyilvánvalóvá válik, hogy egy szja-csökkentés is általában ezt a réteget érinti).

Azonban még a fenti állítás is csupán számos korlátozás mellett érvényes. Mindenekelőtt hangsúlyozandó, hogy a személyi jövedelemadó bevételi számaiból levont következtetés a bevallott jövedelmek eloszlásából indul ki. Amennyiben egy gazdaságban a jövedelmek széles körű eltitkolása jellemző, egy progresszív adórendszer természetszerűleg csak a jövedelmüket tisztességesen bevalló munkavállalók esetében jelent magasabb elvonást. Hogy a jövedelemeltitkolás Magyarországon mennyire jellemző, azt a tapasztalatai alapján mindenki döntse el maga.

Másodszor, a legmagasabb jövedelmek jellemzően nem munka-, hanem tőkejövedelmekből származnak, amelyeket az adórendszerek többsége (így a 2010 előtti magyar adórendszer is) alacsonyabb kulccsal adóztat. Erre a jelenségre adott válaszul felvethető ugyan a tőkejövedelmek progresszív adózás alá vonása, azonban könnyen belátható, hogy ez a belföldi tőkefelhalmozás szempontjából nem volna szerencsés lépés. Harmadszor, az elvonható jövedelem szempontjából korlátot jelent az érintettek reakciója.

Az adókulcsok emelésére ugyanis az érintett réteg a teljesítménye visszafogásával, a jövedelme eltitkolásával vagy extrém esetben akár az ország elhagyásával is reagálhat. Az e téren rendelkezésre álló kutatások jellemzően arra az eredményre jutnak, hogy a magasabb jövedelműek rendszerint érzékenyebben reagálnak az adókulcsok változására. A magas jövedelműek adóköteles jövedelmének rugalmasságáról rendelkezésre álló becslések – pl. Kiss és Mosberger (2011) magyarországi szja-alapok 2005 és 2008 közötti változását vizsgáló tanulmánya – alapján szimulálhatjuk az érintettek várható reakcióját így a különböző adónemeken adódó költségvetési bevételkiesést is.

Ebben segítségünkre lehet Benczúr és szerzőtársai (2011) modellje. Ebből adódik, hogy egy 10 százalékponttal magasabb felső adókulcs újbóli bevezetése mellett hosszabb távon csupán a statikusan kalkulált bevételek mintegy 10-15 százalékával javulna a költségvetés egyenlege. (Az intézkedés ugyanakkor a GDP mintegy 0,6-0,7 százalékos csökkenéséhez vezetne.) Ebben a tekintetben pedig a 2010 előtti adórendszer már végképp elment a falig: az adókulcsok további növelése hosszabb távon itt már egyáltalán már nem eredményezte volna az állami bevételek további növekedését. A jövedelmek ilyen mértékű adóztatása csupán abban az esetben volna elfogadható, ha az érintetteket csupán fejőstehénnek tekintenénk, akikből igyekszünk – bármilyen áron – a lehető legtöbb bevételt kisajtolni.

…de nem tudjuk hatékonyan odaadni a szegényeknek

A KSH háztartások jövedelmére vonatkozó adatfelvétele alapján az is megállapítható, hogy a jövedelmek szegényekhez való eljuttatásában az adórendszer még a bevallott jövedelmek alapján sem hatékony. Ennek oka, hogy az adóztatás során általában az egyén jövedelméből indulunk ki, míg a szegénység inkább a család egy fogyasztási egységre jutó jövedelme alapján definiálható. Így az adórendszerek általában nem képesek figyelembe venni a család más tagjainak jövedelmét és a családban élő eltartottak számát sem.

Ráadásul azokban a háztartásokban, ahol a családtagok számára vetített jövedelem magas, ott a munkajövedelemmel rendelkezők aránya is magas, így az a munkajövedelmekből származó kedvezményeket is többen tudják igénybe venni. A fentiek eredményeként adódik az a kutatók előtt régóta ismert megállapítás (lásd pl. Benedek és szerzőtársai, 2007), hogy a minimálbérre bejelentett munkavállalók többsége nem szegény, hanem második-harmadik kereső egy közepes vagy magas jövedelmű háztartásban.

Svraka, Szabó és Hudecz (2013) pedig a 2010-es szabályok szerinti adójóváírást teljes összegére jogosult munkavállalókat vizsgálva arra az eredményre jut, hogy a körükben felülreprezentáltak a magasabb jövedelmű családokban élők. Ugyanez a cikk azt az első látásra talán meglepő megállapítást teszi, hogy az alapvetően nem jövedelem-újraelosztási, hanem munkahely-teremtési céllal létrehozott munkahelyvédelmi kedvezmények az adójóváírásnál lényegesen nagyobb arányban segítik az alacsony jövedelmű háztartásokban élő munkavállalókat. Ezek a célzott kedvezmények ugyanis azokat a rosszabb munkaerő-piaci helyzetben lévő munkavállalókat érik el, akiknek többnyire a családtagjaik is rosszabb jövedelmi helyzetben vannak.

Emellett a gyermekvállalás ösztönzését szolgáló családi kedvezményről is elmondható – különösen a rendszer jövő évtől esedékes, járulékokra való kiterjesztését követően –, hogy az az eltartottak számának figyelembe vételén keresztül az adójóváírásnál nagyobb arányban segíti a valóban szegény háztartások tagjait.

Figyeljünk inkább az ösztönzőkre!

Összefoglalva megállapítható, hogy az adórendszer csupán korlátozottan alkalmas a jövedelmek szociális célú újraelosztására. A 2010 előtti adórendszerben a felső adókulcs rendkívüli mértékben büntette a többletteljesítményt, ezáltal nem csupán a gazdaság növekedését fogta vissza, de az érintettek hosszabb távú alkalmazkodását is figyelembe véve már a költségvetés egyenlegét sem tudta számottevően javítani.

A fentieket figyelembe véve, a jövedelmeket terhelő adók átalakítása során azok a szempontok kaptak prioritást, amelyek az adórendszerben hatékonyabban érvényesíthetőek; ilyen a munkahelyteremtés és a többletteljesítmény ösztönzése. Ennek elsődleges eszközei az egykulcsos, családi adórendszer és a Munkahelyvédelmi Akció. Az adórendszer átalakítása kitörést jelent az adóemelési spirálból, és számottevően hozzájárul a gazdaság növekedéséhez.

Hivatkozások:

Benedek D. - Rigó M. - Scharle Á. - Szabó P. (2007): Minimálbér-emelések Magyarországon 2001-2006. PM Kutatási Füzetek 16.

Benczúr P. − Kátay G. − Kiss Á. − Reizer B. − Szoboszlai M. (2011): Az adó- és transzferrendszer változásainak elemzése viselkedési mikroszimulációs modell segítségével. MNB-szemle 2011. október

Kiss Á. – Mosberger P. (2011): A magas jövedelműek bevallott jövedelmének rugalmassága: Új empírikus eredmények Magyarországról. MNB Working Papers 2011/11

Svraka A. – Szabó I. – Hudecz V. (2013): Foglalkoztatásösztönző adókedvezmények a magyar munkaerőpiacon, Pénzügyi Szemle 2013/4

Tóth G. Cs. - Virovácz P. (2013): Nyertesek és vesztesek. A magyar egykulcsos adóreform vizsgálata mikroszimulációs módszerrel, Pénzügyi Szemle 2013/4