Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Kiábrándítóan alakul a tőzsdei cégek eredménye

2001.05.15. 13:16
A negyedéves gyorsjelentési szezon mai napja volt a legfontosabb, hiszen meghatározó tőzsdei cégek adtak számot gazdálkodásukról. Az máris látható, hogy a börzén jelenlévő vállalatok adózás utáni profitja összességében elmarad a tavalyitól, s az is: az OTP Bankot leszámítva a legtöbb vállalatnál egy-két külső tényező rendre ront a képen.
A Mol-t a hatósági árszabályozás miatt súlyos károkat okozó földgázüzletág, a Matáv-ot a piacnyitás rémképe és előkészületei, valamint a fokozódó árverseny, a gyógyszergyártókat pedig egyes elbaltázott devizaügyletek sújtják - csak néhány ok, amely oda vezetett, hogy a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett cégek idén gyengébben muzsikálnak, mint tavaly.

Csak az OTP és a Richter nem okozott csalódást

Egy év alatt kétszámjegyű nyereség növekedést mindössze két társaság az OTP, és a Richter tudott elérni. A csalódást keltők listája jóval hosszabb, ide sorolható a Matáv, a Mol, és a Rába. A kis hazai IT szektorban is elmaradt az áttörés, mindhárom vállalat - Graphisoft, Synergon, Econet - veszteséggel zárta a negyedévet.

Ügyes OTP

Az OTP Bank ügyesen alkalmazkodott a jegybanki kamatszint csökkentésekhez: azt a pénzintézet szinte teljes egészében áthárította ügyfeleire a betéti kamatszint jelentős csökkentésével, míg a hitel kamatszint ehhez képest csupán kismértékben csökkent. Így a bank több mint 23 milliárd forintos nettó kamatbevétele 8,7 százalékkal haladta meg a tavalyi évet. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy az OTP csoport az idei első három hónapban 11,2 milliárd forint profitot ért el, 13,8 százalékkal többet, mint a tavalyi első negyedévben.

Sokat hoz a pirula

A legnagyobb profitnövekedéssel az első számú magyarországi gyógyszergyártó, a Richter Gedeon büszkélkedhetett: egy év alatt 23,2 százalékkal nőtt a cég adózott nyeresége, amely 2001 első negyedében 5,6 milliárd forint lett. A versenytárs Egis 2,2 milliárd forintos nyeresége 4,8 százalékkal magasabb a tavalyinál, ami jórészt azért ilyen alacsony, mert a cég 1,3 milliárd dollárt bukott fedezeti ügyletein. (A két gyógyszergyártó bevételének 65-75 százaléka exportból származik, így bevételük jelentős része dollár. A dollár és az euró árfolyamának ingadozása mindkettőjük számára alakulhat kedvezőtlenül is, így ezek ellen a határidős devizapiacon szokás védekezni. De mint látható, az ilyen ügyletek fordítva is elsülhetnek.)

A két gyógyszercég első negyedéves számain még nem látható, de a későbbiekben nagy hatása lehet a forint árfolyamsáv szélesítésének, amely a jelenlegi folyamatokat tekintve - erősödött a forint a többi devizához képest - egyáltalán nem kedvez az exportőröknek.

A Matáv részvények zuhanását az eredmények is igazolják

Sokkolta a részvénypiacot a Matáv első három hónapos gazdálkodása. Első negyedéves jelentésében a cég 15,088 milliárd forint nyereségről számolt be, ami jócskán alulmúlja a 20 milliárdos átlag körüli elemzői várakozásokat. Sőt, a 15 milliárdos profit 2000 hasonló időszakához képest 25 százalékos visszaesés. A gyenge eredményt a jelek szerint egyre erősödő árverseny és a magasabb működési és amortizációs költségek okozták. A cég árbevétele ugyanakkor 22,3 százalékkal 128,5 milliárd forintra nőtt. Legdinamikusabban továbbra is a mobil üzletág fejlődik: ez az első három hónapban 30,2 milliárd forint bevételt hozott, ami 31,6 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor. A Westel piaci részesedése 54 százalékos, az előfizetők száma tizenkét hónap alatt 80 százalékkal nőtt és már meghaladja az 1,8 milliót. A vonalas üzletág bevételei viszont - a csökkenő tarifák miatt - 5,9 százalékkal estek vissza.

Súlyos teher a gázüzletág

A nem is olyan rég még a befektetők mintavállalatának számító Mol ezt a negyedévet is veszteséggel zárta, a hatalmas mínusz ezúttal is a gázüzletágnak "köszönhető". A hatósági árak alapján működő gázüzletág ugyanis rekordösszegű, 35,5 milliárd forintos veszteséget termelt, így nem csoda, hogy a 11,5 milliárdos Mol eredmény előtt negatív előjel díszeleg. A földgázbiznisz púpja hamarosan lekerülhet a cég hátáról, hiszen nemrégiben hivatalosan bejelentették, hogy eladó az üzletág. Mosonyi György vezérigazgató ma pedig arról számolt be, hogy komoly esélyt lát az értékesítésre, amely lehetőséget adna az olajiparon belüli terjeszkedésre. Az eladás a jelenleginél sokkal jobb fényben tüntetné fel a vállalatot, tekintve, hogy a hatóságilag nem szabályozott üzletágak 35,6 milliárd forint profitot hoztak.

Veszteségesek az IT cégek

A dot.com cégekre jellemző számokat publikált az econet.hu. Az évfordulón tőzsdére lépő vállalat az első negyedévben elért 18,85 millió forintos bevételének több mint ötszörösére, közel 106 millió forintra rúg a vesztesége. Az új vállalat sokat költött a tevékenység megkezdéséhez szükséges technikai háttér kiépítése, amit egyelőre nem tudtak ellensúlyozni a hirdetési és az ASP-bevételek. Az informatikai piac egyre erősödő versenyének is köszönhetően a Synergon 296 millió forint, az ArchiCad nevű építészeti programjának romló eladási adatait szomorúan szemlélő Graphisoft pedig 648 ezer euró (mai árakon 167 millió forint) veszteséget hozott össze az első három hónapban.

Az amcsiknak nem kell dömper

A gyorsjelentés szezon egyik igazi negatív meglepetését a Rába szolgáltatta. Annak ellenére, hogy az elemzők már erősen csökkentett várakozásokkal álltak elő, a 152 millió forintos adózott eredmény 67 százalékkal elmarad a prognózisoktól és 82 százalékkal a tavalyi profittól. Az eredménycsökkenést a cég azzal magyarázza, hogy legnagyobb piacán, Észak-Amerikában a nehéz tehergépkocsi-értékesítés az előző év második felétől kezdve mintegy 40 százalékkal visszaesett, így jelentős készletei halmozódtak fel. Steiner László, aki tíz napja áll a Rába élén vezérigazgatóként, egy mai sajtótájékoztatón elmondta, hogy 25 százalékkal szeretnék növelni idén az alkatrész-üzletág árbevételét. Reményei szerint az idei év végére az amerikai piac is lassan magához tér, a készletek eltűnnek, és a futómű üzletág nyereségessé válhat.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!