A roncsprémiumon virágzik a német autópiac

2009.03.16. 06:55

Németországban 21,5 százalékkal több új autót adtak el idén februárban, mint az elmúlt év azonos hónapjában - derül ki az európai autógyártók szövetségének (ACEA) összesítéséből -, ami egyértelműen arra vezethető vissza, hogy az autóvásárlók kihasználják az öreg autók lecseréléséhez kapcsolt állami támogatást. A német kormány ugyanakkor valószínűleg nem örül annak, hogy az adófizetők pénze nem a hazai autógyártókat segíti, ugyanis - ahogy a márkák értékesítési adataiból kitűnik - a roncsprémiummal olyan vevők élnek, akik kisebb, olcsóbb autókat keresnek.

Az elmúlt hónapban a Hyundai, a Suzuki és a Dacia tudta növelni eladásait, míg a Volkswagen és az Opel értékesítése csökkent. Az EU 27 tagországában, továbbá az EFTA-országokban összesen 18,3 százalékkal, 902 ezer darabra zuhantak az autóeladások az elmúlt hónapban, ezen belül Nyugat-Európában 17,3, a 2004 után belépett kelet-európai országokban pedig 30,3 százalékos volt a visszaesés. Az izlandi autópiac továbbra is befagyott állapotban van: a tél utolsó hónapjában majdnem nullára esett - 91,2 százalékkal omlott össze - az értékesítés. A nagy országokban két számjegyű ütemben csökkent a forgalom, ezen belül továbbra is kiugróan nagy mértékben, 45,5 százalékkal csökkentek az eladások Spanyolországban. Kelet-Európában a magyar piac produkált ehhez hasonló, az ACEA adatai szerint 46,4 százalékos visszaesést, Romániában azonban 66,5 százalékkal zsugorodott a piac. Ezzel egyidejűleg Lengyelországban több mint 7 százalékkal nőttek az értékesítések. Szlovákián egyelőre nem segített a kormány autóvásárlási támogatása: csaknem 38 százalékkal fogyott kevesebb autó februárban, mint egy évvel korábban.

A márkák közül a piacvezető Volkswagen megúszta 8 százalékos visszaeséssel, ezen belül a Seat több mint 30 százalékos zuhanást könyvelt el, míg a Skoda néhány százalékkal javított tavalyi teljesítményén. A Hyundai 25, a Suzuki 8 százalékkal növelte értékesítését.

A Fiat cáfolta az Il Sole 24 Ore napilap hírét, miszerint előkészületeket tett a francia PSA Peugeot-Citroënnel való egyesülésre. A lap úgy értesült, hogy az olasz autógyártó tanácsadója, a Mediobanca befektetési bank elkészítette a fúzió tervét, amelyet a Fiat igazgatótanácsa elé akarnak terjeszteni. A Fiat közleménye szerint vizsgálnak ugyan minden olyan lehetőséget, ami mérsékelheti a költségeket, de egyesülési tervekről nincs szó.