Gyöngyi
9 °C
9 °C

A szlovákok visszacsalogatnák magukhoz a bevásárlóturistákat

2009.04.03. 07:20
A Szlovákiában működő kiskereskedelmi üzletláncok ellenoffenzívába kezdtek a bevásárlóturizmus hatásának ellensúlyozására.

A Hospodárské Noviny szlovák gazdasági napilap szerint a legnagyobb hálózatok számos termékük árát átlagosan 10 százalékkal csökkentik. A szlovákiai kiskereskedelmi üzletláncok között a legnagyobb forgalmat lebonyolító Tesco egyes termékei árát 12 százalékkal mérsékli. A lap információi szerint az árversenybe a többi jelentős áruházlánc - a Kaufland, a Carrefour, illetve a szlovák szövetkezeti üzlethálózat, a Coop Jednota - is beszáll.

A kelet-európai országok euróhoz képest gyenge valutái a szomszédos országokba vonzzák a szlovák vásárlókat, aminek következtében februárban 10 százalékkal csökkent a hazai áruházak forgalma. Márciusban további 15 százalékos visszaesést vár Jozef Orgonás, a szlovák kiskereskedelmi szövetség egyik képviselője. A számos dél-szlovákiai üzlettel rendelkező Coop Jednota már korábban jelezte: a magyar-szlovák határ közelében működő boltjai forgalma 2009 első heteiben esetenként 30-35 százalékkal is visszaesett.

Lubomír Drahovsky, a Terno piackutató társaság elemzője szerint a most indult leárazások intenzitása a későbbiekben még tovább nőhet, mivel eddig nem nehezedett igazán nagy nyomás az árakra. Példaként említi, hogy ugyanaz a kiskereskedelmi lánc Ausztriában számos terméket néhány százalékkal olcsóbban forgalmaz, mint Szlovákiában.