Ami nem ment szép szóval, megy a válság miatt

Portfolio
2009.06.27. 13:37
Rendesen átvariálták fogyasztási és megtakarítási szokásaikat az amerikai fogyasztók, az új trendek pedig nemcsak makroszinten hagynak nyomot, a háztartások saját bevallása szerint is új szelek fújnak.

Alaposan meghúzzák a nadrágszíjat az amerikai fogyasztók, amit nemcsak a makrogazdasági adatok, hanem kvalitatív felmérések is alátámasztani látszanak. A Harris Interactive közel 2700 felnőtt megkérdezésével végzett kutatásában a válaszadók 63 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet költ, míg 64 százalékuk vélte úgy, hogy nem fog a közeljövőben kölcsönt felvenni, míg 33 százalék a hitelkártyáját is ritkában használja, mint korábban.

A 15 éves csúcsra ugrott megtakarítási ráta egyúttal megváltozott befektetési szokásokat is takar, a megkérdezettek egyötöde adott hozzá portfóliójához bankbetéteket és egyéb, alacsony kockázatú eszközöket. Ezzel együtt csak a megkérdezettek kevesebb mint egytizede adott túl részvénybefektetésein, igaz, még ennél is kevesebben vásároltak újabb részvényeket portfóliójukba.

Persze mindez csak azokra vonatkozik, akik legalább bírnak valamilyen megtakarítással, de a felmérés alapján az amerikai lakosság egyötöde saját bevallása szerint nem rendelkezik semmiféle pénzügyi tartalékkal, egyharmaduknak pedig nincs kifejezetten a nyugdíjas évekre félretett vagyona.

Ugyan az amerikai gazdaság kellemetlen helyzetéért éppen a korábbi alacsony megtakarítási rátát szokás hibáztatni, a hirtelen jött megtakarítási kedvnek sem örülhetnek igazán a gazdasági megmondóemberek, hiszen a fogyasztás visszafogása éppen a recesszió, vagy legalábbis az alacsony növekedésű időszak elnyúlását eredményezheti.