Luxusautó-gyártónak sem jó már lenni

2009.08.26. 19:36
A válság beütött a luxusautó-iparban is, a Cadillac például egy évtizede után, 2011-től ismét kompakt kategóriás autót gyártásába kezd.

A recessziókkal szemben ellenállónak hitt luxusautó-ipar is átalakul a vészesen csökkenő kereslet miatt az Egyesült Államokban - írta a szerdai The Wall Street Journal. A luxuskategóriába tartozó kocsik forgalma tavaly majdnem 21 százalékkal esett vissza, ez kétszerese az autóipari kereslet átlagos csökkenésének. Az eladások idén tovább apadnak.

Az autógyártók a riasztó adatok nyomán azt találgatják, vajon csak átmeneti jelenségről, a recesszióra adott válaszról vagy egy hosszabb távú tendenciáról van szó. A vállalatok azonban nem várnak a helyzet kitisztulásával: némelyek a patinás márkanevek alatt máris kisebb és olcsóbb modelleket dobnak piacra, mások a fenntarthatóságot és a takarékosságot előtérbe helyezve igyekeznek megtartani vásárlóikat.

Mindezt abban a piaci szegmensben, amelyben évtizedek óta a lóerők és a gazdag bőrdíszítés versenye volt a meghatározó. A General Motorshoz tartozó Cadillac például bejelentette, hogy egy évtizede először, 2011-től ismét kompakt kategóriás autót gyártásába kezd. A Toyota által előállított Lexus is új kompakt modellel rukkol ki már a szeptemberi frankfurti autószalonon. A japán gyártó, amelynek idén 32 százalékkal estek vissza az eladásai az Egyesült Államokban, némileg lejjebb árazta RX terepjáróját. A Ford csoporthoz tartozó Lincoln esetében már nem a hatalmas motorokra, hanem a modern technikai megoldásokra helyezik a hangsúlyt.

Az IHS Global Insight piackutató cég szerint szinte bizonyos, hogy vissza fog térni a növekedés a luxusautók szektorába, de nem tudni, milyen ütemű bővülés várható. A cég elemzője szerint nem valószínű, hogy a száz kilométerenként 6,7 liternél többet fogyasztó járművek hosszú távon képesek lesznek megtartani népszerűségüket.

Az Egyesült Államokban 1990 és 2007 között évente 1,2-1,6 millió luxusautó talált gazdára, 2009-ben a piac várhatóan 500 ezerre szűkül. Az összes autóeladáshoz viszonyítva a luxusmodellek értékesítési aránya 2005-ben még elérte a 20 százalékot, idén viszont 15-16 százalék várható.