Megkezdődött az Északi Áramlat gázvezeték építése
Az Északi Áramlat a Balti tenger alatt szállít majd földgázt Oroszország és Németország között. A vezeték projektcége, a Nord Stream AG, amelyben a Gazprom 51 százalékkal, a német E.ON Ruhrgas AG és a Wintershall AG 20-20 százalékkal, a holland Gasunie NV 9 százalékkal részesedik.
Az Északi és a Déli Áramlat gázvezetékek építésének célja a volt Szovjetunió tagállamai, s ezen belül is a már többször gondot okozó Ukrajna elkerülése. A vezetékek együttes kapacitása nagyjából megfelel az ukrajnai vezetékrendszerének.
Az Északi Áramlaton, működésének második évétől - a vezetékpár második tagjának tervezett üzembe helyezését követően - már évi mintegy 55 milliárd köbméter orosz földgáz jut egyenesen Németországba. A Déli Áramlaton több mint 60 milliárd köbméter kerül a Fekete-tengeren, Bulgárián és Magyarországon át Ausztriába, illetve Olaszországba.
A Gazprom januári közleménye szerint az északi-tengeri gázvezeték szállítási kapacitásának több mint a felére talált már megrendelőt. "Már több mint 21 milliárd köbméter gázra kötöttünk szállítási szerződést dán, német, francia és brit megrendelőkkel" - mondta Matthias Warnig, az Északi Áramlat üzemeltető társaságának igazgatója akkor az Euro című gazdasági magazinnak.
A megrendelők közé tartozik az E.ON Ruhrgas mellett a Gazprom és a Wintershall leányvállalata a Wingas is, amelyek "25 éves időtávban az érvényes szállítási szerződésekben foglalt mennyiség felett évente mintegy 9 milliárd köbméter gázra tartanak igényt az új vezetéken keresztül" - közölte a vállalat szóvivője.