Merkel egymilliárd eurós luxus-repülőgépflottával járja a világot

2011.01.21. 15:29 Módosítva: 2011.01.21. 16:10
A német állam nemrég szerzett be egymilliárd euróért egy komplett repülőgépflottát, miközben a görögök négy Airbust adnak el a megszorító intézkedések részeként, az írek is spórolnak.

Angela Merkel német kancellár mostantól 1 milliárd euró értékű repülőgép-flottával utazhat találkozókra, míg az írek és a görögök arra kényszerültek, hogy eladják repülőgépeik egy részét annak érdekében, hogy teljesíteni tudják a mentőcsomag feltételeit.

A konferencia-termekkel és rakétavédelemmel felszerelt luxusrepülőgépeket azért vásárolta meg a német védelmi minisztérium, mert a jelenleg használatban lévő gépeket még a Berlini Fal leomlása előtt vásárolták, és mára már elavultnak számítanak, írta a Bloomberg.

Az új flotta két darab nagyobb méretű Airbus SAS A340-esből, két kisebb méretű, első osztályú ülésekkel felszerelt A319-esből, és négy darab, a világ legfényűzőbb repülőgépének tartott céges gépből áll.

A németek azzal érvelnek, hogy a régi repülőgépeket mindenképpen ki kellett cserélni, mert annyira elavultak voltak, és kezdett kínossá válni, hogy a világ egyik legerősebb gazdaságával rendelkező ország vezetői ilyen „antikvitásokon” kell hogy utazzanak. 2009-ben Merkel például azért késett egy Európai Uniós találkozóról, mert a repülő egyik túlhevült motorja kényszerleszállásra késztette a pilótát. 2010-ben Karl Theodor zu Guttenberg védelmi miniszter Kijevből repült volna Afganisztánba, vészhelyzet adódott, amikor a futómű elkezdett füstölni.

Az új gépek első osztályú VIP-résszel vannak felszerelve, amiben világosszürke bőrülések, műfa konferenciaasztalok vannak, valamint rakétaelhárító berendezésekkel és extra üzemanyagtartályokkal is el vannak látva. A gépek átalakítása Hamburgban folyik, és 615 millió euróba kerül.

Egy hosszabb útra Merkel magával viszi tanácsadóit, akár 20 üzletembert, és ugyanennyi újságírót, míg egy rövidebb, Európán belüli úton a céges képviselők többen vannak, mint az újságírók. Ezen kívül helyet kell szorítani még a repülőtársaság kiszolgáló személyzetének.

Eközben Jeórjiosz Papandreu görög miniszterelnök négy darab Airbus A340-est tervez eladni 80 millió euró értékben, a romokban heverő gazdaság feltámasztására irányuló megszorító intézkedések részeként. Papandreu tavaly áprilisban helikopterrel utazott Kastelorizo szigetére mentőcsomagért könyörögni, jelenleg a légierő gépeit használja utazásra.

000 DV870366

Írország, miután tavaly novemberben 85 milliárd dolláros mentőcsomagra kényszerült, most 28 évi használat után a földön tart egy Hawker Beechcraft Corp. Super King Air 200-as típusú gépet, és elavulása után sem tervez kicserélni egy Gulfstream IV modellt. Így jelenleg a minisztereknek egy kisebb méretű Bombardier Learjet áll a rendelkezésére.

Bár saját gépen utazni az imázs szempontjából fontos lehet, valamint időt takarít meg, David Cameron brit miniszterelnök mégis charter-járatokon vagy menetrendszerű járatokon közlekedik. Mikor júliusban először utazott Washingtonba, akkor business class-on repült a British Airways-szel. Tony Blair volt kormányfő repülőket akart venni miniszterek és a királyi család részére, de 2008-ban az őt követő Gordon Brown elvetette az ötletet a repülőgéptartás költségességére hivatkozva.