Csak lassan terjed a villanyautó

2011.05.04. 07:55

A két évvel ezelőtti csúcshoz közelítő benzinár ellenére 2016-ig tíz százalék alatt marad a benzin-elektromos, illetve teljesen elektromos meghajtású autók értékesítése az Egyesült Államokban − írta a Detroit News a J. D. Power & Associates autóipari tanácsadó cég friss felmérését idézve. Ez azt jelenti, hogy az autógyártóknak − amelyek újabb és újabb részben vagy egészében elektromos meghajtású járművekkel lépnek piacra a következő két évben − egyelőre azért a kevés vásárlóért kell megküzdniük egymással, akik mindenáron zöld autót akarnak maguknak. Az autósok többsége is védeni akarja a természetet, ám csak akkor, ha ez nem jár jelentős többletköltséggel számára. A négyezer megkérdezett az alacsony üzemanyagköltséget említette a villanyautók legfőbb erényeként, legnagyobb hátrányuknak pedig magas árukat tartja.

Egy másik tanulmány, amelyet a Deloitte LLP készített 12 ezer ember megkérdezésével, azt az eredményt hozta, hogy az amerikai autósok öt dollár/gallonos benzinárnál gondolkodnának el elektromos autó vásárlásán. Jelenleg az igen magasnak számító négy dollár közelében ingadozik a benzin átlagára az USA-ban. Az olcsóbban fenntartható, környezetbarát járművet kereső vásárlók rövid távon a 6-8 liter/100 kilométer fogyasztású hagyományos autókat keresik, amelyek átlag ötezer dollárral olcsóbbak a hibrideknél.

Javíthatja az újfajta autók esélyeit, hogy szabályos verseny kezdődött a konnektorból tölthető Chevrolet Volt tulajdonosai között annak eldöntésére, melyikük tud nagyobb távolságot megtenni egy feltöltéssel. Ez az autó nagyobbrészt akkumulátorairól üzemel, ezek kimerülése esetén azonban bekapcsol egy benzinmotor, amely egy generátor meghajtásával termeli meg az előrejutáshoz szükséges áramot. Az amerikai blogokon megjelenő információk szerint van például olyan Volt-vezető, aki eddig összesen 5500 kilométert hajtott autójával, amiből több mint 3500-at tisztán elektromos üzemmódban, autóját konnektorról töltve tett meg.

Alakul a konnektorstandard

A villanyautók elterjedésének egyik fontos feltétele az egységes töltőrendszer kialakítása. Nem fordulhat elő az, ami a mobiltelefonok esetén frusztrálja a felhasználókat, nevezetesen hogy ahány gyártó, annyiféle töltő van forgalomban. A BMW szakértőinek tájékoztatása szerint az elmúlt években sikerült a korábbi húszféle megoldásról hétfélére csökkenteni a konnektorok és a dugók számát. Előretör a Dongfeng A kínai Dongfeng autógyártó 2012-ben akarja megkezdeni az elektromos autók tömeggyártását, és tervei szerint 2015-ben már 100 ezer ilyen autót fog értékesíteni – jelentette a China Car Times. Kérdés, hogy ezeket mind saját márkája alatt dobja-e piacra vagy számos nyugati partnere – a Nissan, a Kia, a Peugeot, a Citroën és a Honda – egyikét-másikát is bevonja a fejlesztésbe.