Autóroncsok viszik csődbe Fehéroroszországot

2011.05.24. 16:52 Módosítva: 2011.05.24. 17:56
A belorusz deviza két nap alatt értékének közel felét elvesztette, részben azért, mert az autókat megdrágító új vámszabályok miatt a tömegessé vált a privát autóimport. Belarusz jó úton halad a teljes csőd felé: külkereskedelmi hiánya négyszeresére, az import 62 százalékkal nőtt, a folyó fizetési mérleg hiánya elérte a GDP 16 százalékát, a devizatartalékok pedig már márciusban két és fél éves mélypontra kerültek.

Belarusz tegnap 36 százalékkal leértékelte devizáját a dollárral szemben, miután nem jött be a jegybank május 12-ei kamatemelése, amelyhez kapcsolódóan szabaddá tette a devizaátváltást a lakosságnak. A bank 14 százalékra növelte a alapkamatát, világrekordot állítva fel ezzel, ám a döntést követően egyből negyedével gyengült a belorusz rubel. A helyzet ugyanakkor tegnap óta sem javult, ma újabb 9,7 százalékot gyengült az ország devizája - idézte a Belarusbank adatait a Bloomberg.

Nem az első eset

A Royal Bank of Scotland szakértői már március végén jelezték, hogy az ország devizatartalékai egyetlen hónapnyi importra elegek, ezek után vagy leértékelésnek kell jönnie, vagy az orosz segélynek.

Minszk hónapok óta tárgyalt Moszkvával egy egymilliárd dolláros hitelről, Alekszej Kurdin orosz pénzügyminiszter május közepén azonban bejelentette, hogy nem segítenek Fehéroroszországon.

A bejelentés után elszabadult a fehérorosz rubel árfolyama, a helyi pénz akkor egyetlen nap alatt értékének több mint 30 százalékát vesztette el.

A helyzetet a brutálisan felpörgő autó-magánimport is súlyosbítja - Alekszandr Lukasenko államfő, akit Európa utolsó diktátorának tartanak, egyenesen úgy véli, hogy a rubel értékvesztését kizárólag az autóimportálási láz okozza. A magánemberek, a kisebb és nagyobb cégek minden autót felvásárolnak a szomszédos balti országokban, miután az orosz-belorusz-kazah vámunió bevezetése miatt az importált autókra eső vámok és adók nyolcszorosukra nőnek, ami legkevesebb 3000 dollárral emeli meg ezeknek az autóknak árát.

A Fehéroroszországból érkező vevők az új autóktól kezdve a roncsokig minden visznek, egy részüket azért vásárolják, hogy a kialakuló vámunió után szolid haszonnal Oroszországban továbbértékesítsék. A roncsderbi nyomán a Baltikumból eltűntek az öreg autók és a három balti országban az elmúlt hónapban a tavalyi kétszeresére ugrottak az újautó-eladások.

Belarusz jó úton halad a teljes csőd felé: külkereskedelmi hiánya az első negyedévben éves összehasonlításban négyszeresére, 2,36 milliárd dollárra ugrott, az import 62 százalékkal, 11,3 milliárd dollárra nőtt, a folyó fizetési mérleg hiánya elérte a GDP 16 százalékát, a devizatartalékok már márciusban két és fél éves mélypontra kerültek. Helyi források szerint Minszkben manapság nem lehet külföldi valutához jutni. Az ország helyzetéről szóló hosszabb írásunkat itt olvashatják.

Most mégis kapnak kölcsönt

Fehéroroszország június elején hozzájut egy 3 milliárdos mentőkölcsön első 800 millió dolláros részletéhez - jelentette be Alekszej Kudrin orosz pénzügyminiszter kedden.

Az országnak a Független Államok Közössége (FÁK) által felállított EuroAsEs nyújtja a 3 milliárd dollár mentőcsomagot, három év alatt. Alekszej Kudrin azt mondta, hogy Fehéroroszország a keretből 1,24 milliárd dollárt kap az idén. Az első részlet megadásáról június 4-én döntenek a FÁK pénzügyminiszterei, a folyósításra egy héttel később kerül sor - tette hozzá az orosz pénzügyminiszter.

(MTI)