Emma
5 °C
8 °C

Évtizedeket csúszhat az erdélyi sztráda

2011.12.12. 07:51

Pesszimista becslések szerint akár 2026-ig is eltarthat az A3-as jelzésű, észak-erdélyi autópálya építése, de még a legoptimistább forgatókönyv szerint is csak 2015 és 2020 között valósulhat meg - írja a Napi Gazdaság.

Az összesen 415 kilométeres sztráda építését még 2004-ben kezdte el az amerikai Bechtel vállalat, a kivitelezési költségeket akkor 2,2 milliárd euróra becsülte a kormány, és a tervek szerint az utat 2012-ben kellett volna átadni a forgalomnak.

Annak ellenére, hogy az elmúlt hét év alatt mindössze a teljes szakasz alig tíz százaléka, a Kolozs megyei Gyalut Aranyosgyéressel összekötő 52 kilométeres szakasz készült el, az építkezés a teljes költségvetés több mint 50 százalékát, 1,3 milliárd eurót emésztett fel. A folyamatos késlekedésekre hivatkozva a kormány idén ősszel úgy döntött, hogy módosítja a szerződést, és a Bechtel csak azokon a szakaszokon dolgozhat tovább, amelyeken már korábban elkezdte a munkálatokat. A fennmaradó közel 300 kilométeres sztrádarészek kivitelezésére pályázatot írnak ki.

Az akut forráshiánnyal küszködő közlekedési tárcának azonban - nem titkoltan - egyáltalán nem sürgős az erdélyi sztráda, a hivatalos álláspont szerint a pályázatokat valamikor jövőre tervezik meghirdetni, az azonban már most látszik, hogy a költségvetésből jövőre alig jut valami a Bechtelnek. A munkálatok tehát egyelőre állnak, az átadási határidők pedig ismét csúsznak.

Anca Boagiunak, a közlekedési tárca vezetőjének ígérete szerint 2012-ben országosan 90 kilométer autópályát adnak át a forgalomnak, egy évvel később azonban további 550 kilométer készül el. A közlekedési tárca jövőre 14,79 milliárd lejből (3,4 milliárd euró) gazdálkodhat, amiből a tervek szerint 74 százalékot, azaz 2,5 milliárd eurót infrastrukturális fejlesztésekre fordítanak majd.

Prioritásként a miniszter asszony a IV. páneurópai folyosó részeként épülő, Nagyszebent Nagylakkal összekötő közel 333 kilométeres szakaszt jelölte meg, amelyre 761 millió eurót szánnak elsősorban uniós forrásokból. Közel 70 millió euróból tovább épülhet a Bukarestet a Fekete-tengerrel összekötő autópálya Cernavoda és Constanta közötti 73 kilométeres szakasza, és újabb 31 millió eurót szánnak a Bukarest-Ploiesti közötti 62 kilométeres sztrádára, amelynek átadási határideje eredetileg 2011. december 15. volt. A jövő évi költségvetésből 215 millió eurót különítettek el tizennégy város körgyűrűjének megépítésére összesen 236 kilométer hosszúságban, emellett 440 millió euróból kétezer kilométernyi első- és másodrendű utat terveznek felújítani.

A román autópálya-hálózat hossza jelenleg összesen 300 kilométer, ami december közepén újabb 32 kilométerrel bővült volna. Az Aradot Temesvárral összekötő, 115 millióból épülő sztráda készültségi foka december elején azonban mindössze 93 százalékos volt, így előreláthatóan ezt a szakaszt idén még nem vehetik birtokba az autósok, noha az építő spanyol FCC Contruccioni és az olasz Astaldi alkotta konzorcium állítja, hogy nem egészen két hét alatt elkészülnek a teljes szakasz jelentős részén még hiányzó, a menetirányokat elválasztó korlátokkal, a kerítésekkel és az útburkolat festésével.