Indul a világba a szabolcsi baktériumtrágya

2012.01.27. 13:29 Módosítva: 2012.01.27. 13:30

Az idén megkezdi a phylazonit baktériumtrágya exportját besztereci gyárából a nyíregyházi Agrova-Bio Kft. – közölte Vajda Péter ügyvezető igazgató pénteken. A folyékony termék a talajban a növények számára hozzáférhetővé teszi a levegő nitrogénjét, az ott található foszforvegyületeket, továbbá a szelént, a krómot és más mikroelemeket. A baktériumtrágya emellett javítja a föld szerkezetét, beindítja a humusz újratermelődését, illetve felgyorsítja a növények növekedését és fokozza a betegségekkel szembeni ellenálló képességét.

A baktériumtrágyát a múlt évben már bevezette a társaság a román, a szlovák és az ukrán piacon. Az ügyvezető kiemelte, hogy különösen Ukrajnából számíthat jelentős megrendelésre a Nyíregyházához közeli gyár, amelyet 2009-ben 500 millió forintos költségből építettek, az Európai Unió 125 milliós pályázati támogatásával. Romániában és Szlovákiában ugyancsak élénk a mezőgazdasági termelők érdeklődése a phylazonit iránt. A technológia exportjára is nyílhat lehetőség az év második felében, hiszen a termék előállítására vevő lenne India, Ausztrália, Oroszország, Azerbajdzsán és Szerbia is. A know-how telepítés előkészítésén már dolgoznak a kft. munkatársai.

Az ügyvezető igazgató tájékoztatása szerint a besztereci gyárban tavaly már közel 1,5 millió liter baktériumtrágyát állítottak elő. Az üzem kapacitása 12 millió liter, így a piac jelentős növekedése esetén is teljesíteni tudják még a megrendeléseket legalább 4 évig. S az üzem kapacitásának további bővítéséhez is adottak a feltételek.

A besztereci gyár termékét jelenleg már 140-150 ezer hektár földön használják a hazai mezőgazdasági termelők, mintegy 1400-an. Két évvel ezelőtt, 2009-ben csak 400, 2010-ben pedig 900 gazdálkodóval volt kapcsolata az Agrova-Bio Kft.-nek.

Vajda Péter a gyár bevételi összegét nem közölte, mondván, az elmúlt évi mérleg még nem készült el, az egy évvel korábbit pedig "indulóként" tarják számon, hiszen lényegében akkor kezdődött el a termék hazai piaci bevezetése.