Alighanem világrekord lenne, ha igaz lenne a kínai állami hírügynökség április 3-án közzétett híre, miszerint Tibetben – a kínai államhoz tartozó délnyugat-kínai tibeti autonóm területen – néhány éven belül 13 385 kilométernyi autópályát építenek. A Xinhua hírügynökség angolul itt olvasható híre valóban a magyar hírügynökség által magyarra autópályának fordított „highway” kifejezést használja az így gigantikusnak tűnő beruházásra.
A kínaiak azonban megengedőbbek az utak megnevezésével, mint egyszeri magyar útépítő a költségszámlákkal. Lényegében ugyanis az MTI fordításával szemben mindenféle utat highwaynek hívnak, ami tökéletesen kiderül, ha valaki ezen az oldalon megnézi a híres kínai-nepáli Friendship Highway, vagyis Barátság autópálya fotóit (igaz, egy olvasónk szerint ezek régi képek, azóta jobb állapotban van ez az út).
Így persze érthető az is, hogy a Magyarországot majdnem hatszor körülérő hosszúságú úthálózatot mindössze 3,11 milliárd jüanból, nagyjából 110 milliárd forintból akarják megépíteni, méghozzá három éven belül. Ez azt jelenti, hogy egy kilométerre nagyjából 8,2 millió forintot szánnak. Ennyire olcsón rendes utat, nemhogy autópályát, de sima, akár csak egysávos aszfaltozott utat is nehéz lenne felépíteni.
A megoldás a kínaiak angol nyelvhasználatában keresendő: ők ugyanis egyszerűen mindenféle utat úgy fordítanak angolra, hogy highway, és azon belül vannak külön alkategóriák, mint például az ezen az oldalon is látható, murvával, zúzottkővel felszórt „rural highway”. És az aszfaltozott útnak is van külön neve (asphalt road).
Mindezek alapján az a legvalószínűbb, hogy Kína valóban épít ugyan 13 385 kilométernyi utat, de ezek nagy része csak földút vagy zúzottköves út lesz, és csak elenyésző részét alakítják ki valóban autópályának. Igaz, ez is jelentős infrastrukturális fejlesztés lesz: a Xinjhua szerint jelenleg a tibeti úthálózat 714 települést nem ér el, ezek közül három éven belül 699 helyre vezet már valamilyen út.