Miklós
-7 °C
4 °C

Leszálló pályán az Airbus

2006.01.02. 10:54
Az Európa és az Egyesült Államok közti gazdasági verseny egyik fontos területén, az utasszállító óriásgépek piacán kontinensünk éveken át nyerésre állt, az Airbus gépcsalád népszerűsödésének köszönhetően. A most lezárult esztendő vége azonban fordulatot hozott. A döntő csapást az okozta, hogy az ausztrál Qantas inkább amerikai Boeing-okkal frissíti gépparkját.
Nem az európai Airbus-okra, hanem az amerikai Boeing összesen 65, s opcióval még további félszáz, 777-es és 787-es típusú gépére ad tízmilliárd dolláros rendelést a legnagyobb ausztrál légivállalat, a Qantas. A december 14-i döntéssel alaposan módosult a két nagy repülőgép-gyártó cég közötti verseny eddig majdnem egyenlőnek mutatkozó állása. A rendelés aláírásig ugyanis 2005-ben a Boeing 847, az Airbus pedig 876 nagy utasszállítóra kapott rendelést, a Qantas friss megrendelésével azonban a Boeing jutott óriási előnyhöz. Holott az előző négy évben mindig az Airbus nyerte a rendelési versenyt.

Elaludt az Airbus

A Qantas döntését csak részben indokolja, hogy évtizedek óta jó a kapcsolatuk a Boeing-gel. Az elemzők szerint inkább az áll a háttérben, hogy az Airbus nem vette figyelembe: a vevők a gazdaságosság, vagyis az ár, a sebesség, a szállítható utasok száma, a repülési távolság és az egy utasra jutó költség alapján választanak.

Amikor a Boeing a négy hajtóműves 747-ese helyett a hasonló kapacitású, de csak két - igaz, erősebb - hajtóműves 777-esét kezdte gyártani, az Airbus a kevéssel gazdaságosabb, de négy hajtóműves A-340-esét ajánlotta. A vevők azonban - a több karbantartást igénylő négy hajtómű miatt - azt annyira nem kedvelték, hogy az idén már csak 14 darabot rendeltek belőle. A másik gond, hogy az 550 személyes, kétemeletes óriás, az A-380-as gyártása féléves késést szenvedett, ezért a Qantas a London-Szingapur-Sidney, úgynevezett "Kenguru-vonalát" (amit az A-380-asokkal tervez) sem indíthatja időben, s máris jelezte kártérítési igényét.

A harmadik hiba, hogy csak késve reagáltak a B-787 Streamliner sikeres fogadtatására, és a konkurensének szánt A-350-est csak 2010-től szállíthatják.

Az ugyancsak fontos kínai vevők ugyan nagyjából azonos számú (60-70) gépet rendeltek mindkét gyártótól, ám a nagyon gazdag Emirátus Airlines 46, a Cathay Pacific 16 darab B-777-est rendelt 2005-ben. A világ legnagyobb repülőgép lizingelője, az amerikai ILFC (tulajdonosa a magyar származású Udvar-Házy István, aki Washingtonban hatalmas repülőgép-múzeumot alapított, egyik exponátuma egy leállított Concorde) is csak azzal a feltétellel rendelt 12 darabot az A-350-esből, ha azokat az igényei szerint módosítják. Az elemzők szerint az Airbus problémái negatívan hathatnak az Európai Unió egész gazdaságára is.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!