Alibaba-őrület Kínában

2007.11.08. 07:43
Mi ér annyit, mint a Google? Kínában az Alibaba.com. A cég megjelenése a kínai tőzsdén majdnem akkora pörgést hozott, mint a Google 2004-es piacra lépése. A részvényeket 256-szorosan túljegyezték.

A kínai részvénypiaci befektetők kezdik elveszíteni arányérzéküket. Legalábbis az Alibaba.com nevű online kereskedelemmel foglalkozó cég papírjainak keddi hongkongi bevezetéséből könnyen erre a következtetésre juthatunk (de említhetnénk a PetroChina hétfői debütálását is).

Már az internetes társaság részvényeinek jegyzése is durván elrugaszkodott a fejlett piacgazdaságokban megszokott keretekről. Hiába árazta ugyanis a kibocsátó a papírokat az idei évre várható profit százszorosára, a részvényeket még így is 256-szorosan túljegyezték.

Az őrület azonban csak a tőzsdei bevezetést követően kezdődött, a cég részvényei ugyanis egyetlen nap leforgása alatt 180 százalékkal drágultak. A csúcson pedig már a kibocsátási érték háromszorosát is megadták értük, azaz nem kevesebb, mint 300 feletti P/E (árfolyam/nyereség) hányados mellett forogtak.

Aki teheti, adja el papírjait, a cég ugyanis egyszerűen nem ér 150 milliárd hongkongi dollárt – kommentálta a Marketwatchnak egy szakértő.

A részvénykibocsátásból – amely a vállalat megnövekedett alaptőkéjének 17 százalékát képviseli – 1,5 milliárd amerikai dollár folyt be a cég számláira, amivel az Alibaba.com iránti érdeklődés megközelítette a Google 2004-es IPO-ja során tanúsított, 1,67 milliárd dollárt érő figyelmet.