Kell az Aeroflotnak a Malév

2008.12.30. 07:11
A legnagyobb orosz légitársaság, az Aeroflot elállt attól a szándékától, hogy felvásárolja legnagyobb hazai versenytársát, az S7-et - közölte Mihail Polubojarinov, a vállalat pénzügyi igazgatója. A döntés hátterében részben az áll, hogy a cég nyeresége az első háromnegyed évben a tavalyi felét sem érte el.

Az állami tulajdonban lévő Aeroflot októberben még azt ajánlotta a közlekedési minisztériumnak, hogy mintegy a felvásárlás első lépéseként adják át neki az S7-ben lévő 25,5 százalékos állami pakettet, előmozdítandó a belföldi légi közlekedés konszolidációját. Szakértők szerint az is meggondolásra késztette az Aeroflot vezetőit, hogy közben kiderült, az S7-nek csak decemberben és januárban 2,4 milliárd rubel (84,7 millió dollár) adóssága jár le.

Ezt azösszeget már az Aeroflotnak kellene kifizetnie. Emellett problémát jelentene Globus Airlines nevű leányvállalatának átvétele is. A Malév irányításának átvételére ugyanakkor továbbra is nyitottak az orosz állami cégnél. A Napi korábbi információi szerint erre már a Malév december 19-re összehívott, rendkívüli, a zilált pénzügyi helyzetben lévő cég tőkepótlására összehívott közgyűlésen döntöttek volna, azt azonban a tulajdonosok érdemi döntés nélkül felfügesztették harminc napra.

Igaz, ahhoz, hogy az Aeroflot birtokon belülre kerüljön a Malévban - akár csak úgy is, mint a Malév-pakettet megvásárló AirBridge új tulajdonosa -, az azt korábban eladó magyar állam, illetve annak képviseletében a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. hozzájárulása is kell. korántsem biztos, hogy az állam belemenne abba, hogy akár csak közvetve is, de az orosz cég legyen a Malév többségi tulajdonosa.

Száraz Gábor, az MNV szóvivője az Index kérdésére akkor elmondta: a Malévnak akkor van európai uniós repülési joga, ha európai uniós tagállamban van a cég többségi tulajdonosa. Ha az új tulajdonos nem ilyen lenne – márpedig az Aeroflot nem ilyen –, akkor az MNV-nek el kell dönteni, hozzájárul-e ahhoz, hogy a Malév elveszítse az uniós licenszét.

A Malév-tulajdon megszerzésének más akadálya is lehet. A most közzétett adatok szerint az Aeroflot nettó nyeresége az üzemanyagköltségek megugrása miatt közel 57 százalékkal, 116,2 millió dollárra csökkent az év első kilenc hónapjában, miközben az árbevétel közel 28 százalékkal nőtt. A társaság 16 százalékkal több utast szállított és 7,6 százalékkal bővítette árufuvarozását.