Beáta, Izolda, Lea
8 °C
20 °C

Az élelmiszerpiacot is átformálta az Atkins-diéta

2004.08.05. 13:29
Az inflációt közel ötször meghaladó mértékben nőtt a csirke és a sertéshús ára az USA-ban alapvetően annak köszönhetően, hogy az új fogyókurás divatot megalapozó Atkins-diéta jelentős szerepet szán e termékeknek. Az új trendekre nem, vagy késve reagáló élelmiszergyártók, köztük a Kellog's értékesítése csökkent.
Az Atkins-diéta látványos sikere romba döntötte számos vezető élelmiszeripari vállalat terjeszkedési terveit - írja az Indexhez eljutatott, az USA élelmiszerpiacát bemutató elemzésében a KBC Vagyonkezelő. A fehérjében gazdag, szénhidrátban szegény diéta némileg ellentmond a testsúlycsökkentés hagyományosabb módszereinek, melyek alapja a zsírok bevitelének minimálisra csökkentése. A program hatalmas sikert aratott az USA-ban, ahol évente mintegy 300 ezer amerikai veszíti életét kóros elhízás következtében, és ahol a lakosság kétharmada túlsúllyal küzd.

A diéta gyors sikere az élelmiszergyártóknak bizonyos fokú gondot is jelentett, mivel az általuk gyártott diétás termékek gyakran zsírszegények, de szénhidrátban nem mindig alacsonyak. A gyártók igazából hamar felismerték, hogy ez különösen negatív hatással van hagyományos diétás termékeik forgalmára. Az egyik első cég, amelyiket a probléma leginkább érintette, az Unilever volt, melynek Slim Fast termékeinek forgalma 23 százalékkal csökkent 2003 harmadik negyedéve során. Egy másik áldozat a Cadbury Schweppes volt, mivel a fogyasztók tömegesen kezdtek áttérni az üdítőitalokról az ásványvízre. Ellentétben legnagyobb riválisaival (a PepsiCo és a Coca-Cola cégekkel), a Cadbury amerikai termékportfoliójában nem forgalmaz ásványvizet.

Jól fizető diétázók

A legnagyobb élelmiszeripari cégek hamar felismerték a tényt, hogy a fogyasztók készek 20-25 százalékkal többet fizetni a szénhidrátban szegény termékekért. Például a PepsiCo bevezette a Doritos Carb Edge alacsony szénhidráttartalmú kukoricacsipszet, míg az Interbrew piacra dobta a Rock Green Light sört és a Hershey édességgyártó vállalat gyorsan kirukkolt az 1 gramm cukrot tartalmazó "1 Gram Sugar Carb Bar" szelettel.

Az amerikai élelmiszer-áruházaknak is sikerült hasznot húzniuk az Atkins diétát övező felhajtásból, mivel ennek köszönhetően az élelmiszerárak inflációja az elmúlt év során nőtt. Mivel az Atkins-diéta követői sok fehérjét kell hogy fogyasszanak, a proteinben gazdag termékek (mint pl. a csirke vagy disznóhús) ára az idei év első negyedévében átlagosan 8,7%-kal emelkedett. Ugyanezen időszakot tekintve éves összehasonlításban az élelmiszerárak inflációjának növekedése 3,8% volt. Másrészről az általános infláció mindössze 1,7%-kal nőtt.

Ki későn kel

Ugyanakkor számos cég, így például a General Mills és a Kellogg's értékesítési volumene tovább csökkent az új helyzet eredményeként, a cégek ugyanis gyakran nem a megfelelő rugalmassággal reagálnak a megváltozott helyzetre. Tekintettel az Egyesült Államokban megszokott pereskedésekre, az élelmiszergyártóknak fel kell készülniük az elhízott emberek által kezdeményezett "súlyos" követelésekre is.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.

Választott már utasbiztosítást?

Több mint 50 ajánlat, akár napi 161 Ft-tól!