Miklós
-7 °C
2 °C

Az élelmiszerpiacot is átformálta az Atkins-diéta

2004.08.05. 13:29
Az inflációt közel ötször meghaladó mértékben nőtt a csirke és a sertéshús ára az USA-ban alapvetően annak köszönhetően, hogy az új fogyókurás divatot megalapozó Atkins-diéta jelentős szerepet szán e termékeknek. Az új trendekre nem, vagy késve reagáló élelmiszergyártók, köztük a Kellog's értékesítése csökkent.
Az Atkins-diéta látványos sikere romba döntötte számos vezető élelmiszeripari vállalat terjeszkedési terveit - írja az Indexhez eljutatott, az USA élelmiszerpiacát bemutató elemzésében a KBC Vagyonkezelő. A fehérjében gazdag, szénhidrátban szegény diéta némileg ellentmond a testsúlycsökkentés hagyományosabb módszereinek, melyek alapja a zsírok bevitelének minimálisra csökkentése. A program hatalmas sikert aratott az USA-ban, ahol évente mintegy 300 ezer amerikai veszíti életét kóros elhízás következtében, és ahol a lakosság kétharmada túlsúllyal küzd.

A diéta gyors sikere az élelmiszergyártóknak bizonyos fokú gondot is jelentett, mivel az általuk gyártott diétás termékek gyakran zsírszegények, de szénhidrátban nem mindig alacsonyak. A gyártók igazából hamar felismerték, hogy ez különösen negatív hatással van hagyományos diétás termékeik forgalmára. Az egyik első cég, amelyiket a probléma leginkább érintette, az Unilever volt, melynek Slim Fast termékeinek forgalma 23 százalékkal csökkent 2003 harmadik negyedéve során. Egy másik áldozat a Cadbury Schweppes volt, mivel a fogyasztók tömegesen kezdtek áttérni az üdítőitalokról az ásványvízre. Ellentétben legnagyobb riválisaival (a PepsiCo és a Coca-Cola cégekkel), a Cadbury amerikai termékportfoliójában nem forgalmaz ásványvizet.

Jól fizető diétázók

A legnagyobb élelmiszeripari cégek hamar felismerték a tényt, hogy a fogyasztók készek 20-25 százalékkal többet fizetni a szénhidrátban szegény termékekért. Például a PepsiCo bevezette a Doritos Carb Edge alacsony szénhidráttartalmú kukoricacsipszet, míg az Interbrew piacra dobta a Rock Green Light sört és a Hershey édességgyártó vállalat gyorsan kirukkolt az 1 gramm cukrot tartalmazó "1 Gram Sugar Carb Bar" szelettel.

Az amerikai élelmiszer-áruházaknak is sikerült hasznot húzniuk az Atkins diétát övező felhajtásból, mivel ennek köszönhetően az élelmiszerárak inflációja az elmúlt év során nőtt. Mivel az Atkins-diéta követői sok fehérjét kell hogy fogyasszanak, a proteinben gazdag termékek (mint pl. a csirke vagy disznóhús) ára az idei év első negyedévében átlagosan 8,7%-kal emelkedett. Ugyanezen időszakot tekintve éves összehasonlításban az élelmiszerárak inflációjának növekedése 3,8% volt. Másrészről az általános infláció mindössze 1,7%-kal nőtt.

Ki későn kel

Ugyanakkor számos cég, így például a General Mills és a Kellogg's értékesítési volumene tovább csökkent az új helyzet eredményeként, a cégek ugyanis gyakran nem a megfelelő rugalmassággal reagálnak a megváltozott helyzetre. Tekintettel az Egyesült Államokban megszokott pereskedésekre, az élelmiszergyártóknak fel kell készülniük az elhízott emberek által kezdeményezett "súlyos" követelésekre is.