Kelet-Közép-Európában egyelőre nem érzékelhető, hogy túl nagyra duzzadtak a világ autóipari kapacitásai. A nagy autógyárak a régió szinte minden országában egymás után építik az összeszerelő üzemeket. Ennek eredményeként három év múlva mintegy hárommillió autó előállításához elegendő kapacitás lesz a térségben.
A közismert autóipari éltanuló Csehország és Szlovákia marad, ezek az évtized végén várhatóan egyenként több mint egymillió autót fognak előállítani. A cseheknél a Skoda már most csaknem félmillió autót készít, Szlovákiában 300 ezer Kia és 218 ezer Volkswagen-termék gördül le a gyártószalagról.
Magyarország annak ellenére is lemaradhat a versenyben, hogy a Suzuki megduplázza, míg az Audi két és félszeresére emeli termelését. Hazánkban jelenleg 180 ezer autó készül éve, ez 370 ezerre emekedhet.
Romániában ugyanakkor tempósan bővül az autóipar, a Renault-Dacia gyors növekedése mellett hamarosan új vállalat jelenik meg. Ez a dél-koreai Daewootól nemrégiben a román kormány kezébe került összeszerelő üzem szakmai befektetője lesz, a cég iránt a hírek szerint a Ford, a General Motors, a Renault és a kínai Chery Automobile is érdeklődik.
Románia rohamtempóban hozza be a régió többi országától való lemaradását. 2002 és 2004 között majdnem kétszeresére, 1,1 milliárd euróra nőtt az országban megtelepedett autóipari beszállítók termelési értéke, és az ágazat az ország exportjának 8 százalékát adja.
Románia 175 ezer autóval tavaly már Európa keleti felének hatodik autógyártója volt, kapacitása még nagyobbak. A magyarázat a bérekben keresendő: a román dolgozó átlagosan 400 eurónyi havi fizetésért dolgozik, míg a szlovák 620-at, a cseh pedig 890-et keres.