A gyártók elvesztik előjogaikat
Az EU-ban hatályos általános kereskedelmi irányelvek alkalmazása alól a gépjárműgyártók jelenleg több ponton felmentést élveznek, de ennek hatálya idén szeptemberben lejár. Az új szabályozás életbelépésével a gyártók többek között olyan előjogoktól esnek el, mint a fogyasztói ár rögzítése vagy az értékesítési területek behatárolása.
Nem kötelezhető a kereskedő szervízszolgáltatásra
Bár a változások alapvetően a gyártók és a márkakereskedők közötti kapcsolatrendszert érintik, a kezdeményezők szándéka szerint fő haszonélvezői a fogyasztók lesznek. A gyártók a jövőben nem kötelezhetik a márkakereskedőket, hogy csak az ő márkájukat árulják, valamint arra sem, hogy egyaránt foglalkozzanak értékesítéssel és szervizszolgáltatással. A kereskedők aktív értékesítési tevékenységét ezentúl nem lehet szigorú földrajzi határok közé szorítani, jogukban áll majd az EU teljes piacán új vevőket toborozni.
A gépjármű-kereskedelem liberalizálása az internetes eladásoknak is tágabb kereteket biztosít. A gyártóknak azonban továbbra is jogukban áll majd megválasztani kereskedelmi partnereiket, így elvben elzárkózhatnak az internetes cégektől.
Hatással lehet a magyar piacra is
A liberalizáció az EU-csatlakozásra készülő Magyarország gépjárműpiacára is hatással lehet. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke azonban óvja a leendő autóvásárlókat attól, hogy túlzott reményeket tápláljanak az árak esetleges csökkenését illetően.
Drágulhatnak az alkatrész- és a szervízárak
Megbízható termék ugyanis nem létezik stabil gyári és szervizháttér nélkül, így a cégek az új autó vásárlásakor a piac által kikényszerített esetleges árengedményeket várhatóan az alkatrész- és szervizárakba építik be.
A Renault Hungaria nem megy elébe a változásoknak
Maróti Miklós, a Renault Hungária kereskedelmi igazgatója megerősítette, hogy a márkakereskedőkkel kötött szerződések mai rendszerén mindaddig nem kívánnak változtatni, míg a vonatkozó hazai jogszabály-módosítás életbe nem lép; márkaexkluzivitást egyébként már ma sem követelnek partnereiktől. Maróti úgy véli, az autóvásárlók döntését az anyagiak mellett elsősorban a bizalom határozza meg, s ezen a liberalizáció sem változtathat.