Átalakul az EU-ban az autókereskedelem

2002.01.10. 09:35
A gépjármű-kereskedelem hamarosan elveszíti az EU-ban azokat a kiváltságokat, amelyeknek köszönhetően eddig mentesült az általános piaci rendtartás irányelveinek alkalmazása alól. A brüsszeli bizottság várhatóan január végén hozza nyilvánosságra a szeptemberben életbe lépő új direktívát, amely egyebek között megtiltja a gyártóknak, hogy beleszóljanak a márkakereskedők árpolitikájába vagy tevékenységüket területileg korlátozzák. Magyar illetékesek nem számítanak arra, hogy a változások rövid távon hatással lesznek a hazai forgalmazók tevékenységére.
A brüsszeli bizottság hosszas előkészítő munka után január 30-án hozza nyilvánosságra a gépjármű-kereskedelem átfogó reformját célzó új piaci rendszabályokat, amelyek az eddiginél jóval tágabb teret nyújtanak a vásárlók szabad választásának - értesült a Reuters.

A gyártók elvesztik előjogaikat

Az EU-ban hatályos általános kereskedelmi irányelvek alkalmazása alól a gépjárműgyártók jelenleg több ponton felmentést élveznek, de ennek hatálya idén szeptemberben lejár. Az új szabályozás életbelépésével a gyártók többek között olyan előjogoktól esnek el, mint a fogyasztói ár rögzítése vagy az értékesítési területek behatárolása.

Nem kötelezhető a kereskedő szervízszolgáltatásra

Bár a változások alapvetően a gyártók és a márkakereskedők közötti kapcsolatrendszert érintik, a kezdeményezők szándéka szerint fő haszonélvezői a fogyasztók lesznek. A gyártók a jövőben nem kötelezhetik a márkakereskedőket, hogy csak az ő márkájukat árulják, valamint arra sem, hogy egyaránt foglalkozzanak értékesítéssel és szervizszolgáltatással. A kereskedők aktív értékesítési tevékenységét ezentúl nem lehet szigorú földrajzi határok közé szorítani, jogukban áll majd az EU teljes piacán új vevőket toborozni.

A gépjármű-kereskedelem liberalizálása az internetes eladásoknak is tágabb kereteket biztosít. A gyártóknak azonban továbbra is jogukban áll majd megválasztani kereskedelmi partnereiket, így elvben elzárkózhatnak az internetes cégektől.

Hatással lehet a magyar piacra is

A liberalizáció az EU-csatlakozásra készülő Magyarország gépjárműpiacára is hatással lehet. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke azonban óvja a leendő autóvásárlókat attól, hogy túlzott reményeket tápláljanak az árak esetleges csökkenését illetően.

Drágulhatnak az alkatrész- és a szervízárak

Megbízható termék ugyanis nem létezik stabil gyári és szervizháttér nélkül, így a cégek az új autó vásárlásakor a piac által kikényszerített esetleges árengedményeket várhatóan az alkatrész- és szervizárakba építik be.

A Renault Hungaria nem megy elébe a változásoknak

Maróti Miklós, a Renault Hungária kereskedelmi igazgatója megerősítette, hogy a márkakereskedőkkel kötött szerződések mai rendszerén mindaddig nem kívánnak változtatni, míg a vonatkozó hazai jogszabály-módosítás életbe nem lép; márkaexkluzivitást egyébként már ma sem követelnek partnereiktől. Maróti úgy véli, az autóvásárlók döntését az anyagiak mellett elsősorban a bizalom határozza meg, s ezen a liberalizáció sem változtathat.