Nem fogynak az autók Nyugat-Európában

2002.12.13. 11:11
Két viszonylag kedvezőbb hónap után novemberben éves összehasonlításban 6,2 százalékkal csökkentek a nyugat-európai autóeladások - 1,06 millió járművet értékesítettek. A legnagyobb vesztes a FIAT, s azt követi a BMW az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint.
A FIAT Európában 21,7 százalékkal kevesebb autót tudott értékesíteni, mint egy évvel korábban, s ezzel piaci részesedése 9,3-ről 7,7 százalékra esett. Ezt elsősorban annak tulajdonítják, hogy új középkategóriás modellje, a Stilo a vártnál kevésbé bizonyult népszerűnek.

A visszaesés a luxusautók piacán is egyértelmű: a BMW eladásai 16 százalékkal zuhantak a kifutó 5-ös modell iránt megcsappant kereslet miatt. Az 5-ös utódát jövőre ígéri a gyár. Nem kerülte el a forgalomcsökkenés a német-amerikai vállalatóriást, a DaimlerChrysler AG-t sem, amely 6,7 százalékkal kevesebb autót adott el, ezen belül Mercedesből 8,6 százalékkal kevesebb fogyott, mint tavaly novemberben.

A német és a francia cégeknek sem megy jobban

Rájár a rúd a francia autógyártókra is: a Renault SA 7,9, a PSA Peugeot 6,5 százalékkal gyengébb eredményt ért el, mint tavaly novemberben. A korábbi gyors növekedés után a dél-koreai márkákból is 22 százalékkal kevesebbet vásároltak, 13 százalékkal nőtt viszont a japán autók eladása. Németországban 6,9, Franciaországban 9,4, az Egyesült Királyságban pedig 6,8 százalékkal estek az autóeladások.

A németországi értékesítési kilátásokat rontja, hogy a német kormány a Bloomberg jelentése szerint a vállalati kocsik adójának 50 százalékos emelését tervezi, s ez elsősorban a luxusautókat sújtja. Ellenkező tendencia volt tapasztalható viszont az északi országokban: Svédországban 5,2, Finnországban 10 százalékkal több új autót vásároltak novemberben.