Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Befektetésektől szabadul meg a ferihegyi reptér többségi tulajdonosa

2006.10.15. 16:16
Kiszáll egy nagy értékű portfolió-befektetéséből az angol British Airports Authority (BAA) repülőtér-üzemeltető, hogy csökkentse adósságait. A BAA spanyol tulajdonosa meg nem erősített hírek szerint a kevesebb mint egy éve megvásárolt többségi Budapest Airport-részesedés eladásáról is tárgyal.

A The Times hétvégi értesülése szerint a BAA, amelyet a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport nyáron vásárolt fel több mint 10 milliárd fontért (négyezer milliárd forintért), eladja 50 százalékos részesedését egy 1 milliárd font vagyonértékű ingatlanalapban, amelyet tavaly februárban hozott létre közösen a Morley Fund Managementtel, az egyik legnagyobb brit ingatlanbefektetési alappal. Az alap portfoliójában légi teheráru-raktárak és irodák vannak a BAA nagy-britanniai repülőtereinek környékén.

A Ferrovial már a BAA átvételének idején jelezte, hogy az üzemeltető cég nagy-britanniai repülőtéri üzletágára fog koncentrálni, és megvizsgálja az általa nem az alaptevékenységi körhöz tartozónak tekintett vagyonelemek, köztük a külföldi érdekeltségek sorsát. Nem hivatalos források szerint a spanyol cég már tárgyal a Budapest Airport értékesítéséről a Ferihegyet üzemeltető cég egyik korábbi kérőjével, a német Hochtief építőipari csoporttal.

A Ferrovial a BAA átvétele után, a Londoni Értéktőzsdén közzétett közleményben bejelentette: "alapos felülvizsgálat alá akarja venni" a Nagy-Britannián kívüli repülőtereket, amint a tranzakció zárásával hozzáfér ezek részletes adataihoz, annak eldöntése végett, hogy megtartsa vagy eladja ezeket az érdekeltségeket. A dokumentum nem említette név szerint a Budapest Airportot, amelyet a BAA tavaly vett meg több mint 1,3 milliárd fontért, de egyértelműen tartalmazta, hogy bármely külföldi BAA-érdekeltség eladásából a spanyol cég a BAA átvételével járó adósságot törlesztené.

A Ferrovial csaknem 9 milliárd font hitelt vett fel a BAA-felvásárlás finanszírozására, és ez a hitelminősítőknek határozottan nem tetszett. A Standard & Poor's június elején elsőrendű szint alá, egyszerre két fokozattal - vagyis agresszív mértékben - a közepes befektetői sávba süllyesztette vissza a BAA adóskockázati besorolását, azzal az indokkal, hogy az átvétel adósságterhe vagy a BAA eredményében jelenik meg, vagy a BAA maga is egy olyan struktúra része lesz, amelyet a tranzakció finanszírozását szolgáló nagyobb adósság terhel.

Az S&P már a Budapest Airport tavalyi megvásárlása után rontotta a BAA besorolásait, azzal az indokkal, hogy a BAA cégadósi profilját kedvezőtlenül fogja befolyásolni a hitelből fedezett ferihegyi befektetés. Az akkori visszaminősítés során a BAA addigi hosszú távú "A plusz" általános cégadósi besorolása "A"-ra süllyedt; ezt rontotta tovább nyár elején a cég két osztattal "BBB plusz"-ra. Londoni iparági elemzők annak idején világrekordnak minősítették azt az összeget - opciókkal és adósságokkal együtt bruttó 1,362 milliárd fontot -, amelyet a BAA fizetett Ferihegyért. Akkori elemzések kimutatták, hogy a vételár mintegy a harmincszorosa volt a magyar repülőtér-működtető tavalyi, hozzávetőleg 47 millió fontnak megfelelő, kamat- és adófizetés, valamint leírások előtt számolt alapszintű pénzforgalmi többletének (EBITDA).

Londoni elemzők szerint az elmúlt évek hasonló repülőtér-privatizációiban, amelyekben többségi részesedés került piacra, 15-16-szoros EBITDA-szorzójú vételárakat lehetett elérni. Azóta azonban az európai repülőterek mint befektetési célpontok vonzereje megnőtt, ugyanis iparági előrejelzések szerint az európai légi utasforgalom 2020-ig megkétszereződik, és eléri az évi 2 milliárd főt, ami a leszállási és kiszolgálási díjak, valamint a kiskereskedelmi bevételek jelentős emelkedésével fog járni.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.