Németországban bevezetik az autópályadíjat

2003.05.23. 15:17
A képviselőház után pénteken a német parlament felsőháza, a Bundesrat is jóváhagyta, hogy szeptember elsejével díjat fizettessenek a német autópályákat használó nehéz teherszállító járművek üzemeltetőivel.
Manfred Stolpe közlekedési miniszter ugyanakkor kizárta, hogy a személyautók birtokosaira is ugyanez a sors várna. "Ezt a tulajdonosok a szabadságjogaik korlátozásaként fognák fel" - magyarázta Stolpe.

Kilométerenként 12 eurócent

Szeptember elsejétől kilométerenként átlagosan 12,4 eurócentet kell majd fizetni a teherszállítóknak, később az összeg 15 eurócentre emelkedne, azzal párhuzamosan, ahogy a német fuvarozókra kiterjedő kompenzációs intézkedések érvényre jutnak. Kevesebb üzemanyag- és gépjárműadót kell majd fizetniük, és arra ösztönzik őket, hogy kevesebb káros anyagot kibocsátó járműveket állítsanak forgalomba. A pályahasználati díj pontos összege attól is függ, hogy a jármű mennyire szennyezi a környezetet.

A kátyúk betömésére

A kormány és az ellenzék kompromisszuma értelmében a tervezett évi bevétel, 2,8 milliárd euró zömét kizárólag a közlekedési infrastruktúra javítására fordítják majd. "A bevételek segítségével a kátyúkat kell betömni, és nem a költségvetési lyukakat" - mondta Ulrich Müller, Baden-Württemberg tartomány kereszténydemokrata közlekedési minisztere.

Műholddal

Stolpe a kompenzációkat azzal indokolta, hogy a német fuvarozók amúgy is harapófogóban vannak: a nyugat-európai konkurenciát továbbra is szubvencionálják, a kelet-európai versenytársak az alacsonyabb bérekkel, a viszonylagos olcsósággal revolverezik a németeket. A díjat műholdas rendszer segítségével állapítják majd meg, amelynek egyik eleme a teherautóban elhelyezett, autórádió nagyságú készülék.