Mennyire lehet kemény?

2004.04.15. 15:15
Megkezdődött a harc a potencianövelő gyógyszereket gyártó cégek között, és egyre durvább kampánnyal hirdetik termékeiket. Mivel a több mint kétmilliárdos piac a tét, a gyártók ingyenes gyógyszerekkel és erotikus reklámokkal csalogatják magukhoz az ügyfeleket.
A nagy port kavart reklámban egy csinos nő erotikától fülledt hangon megkérdezi a nézőtől, hogy akar-e tudni egy titkot. Mivel a férfi célközönség vélhetően akarja tudni, a hölgy elmondja. Az Egyesült Államokban nagy port kevert új reklámkampány célja, hogy a GlaxoSmithKline gyógyszergyár minél nagyobb szeletet hasítson ki magának a kétmilliárd dolláros potencianövelő piacból.

Szemérmetlenek

A reklám az eddig megszokottal ellentétben kendőzetlenül beszél arról, hogy valójában mire is való a gyógyszer, az említett hölgy pedig megemlíti, hogy a párjával megélt élmények hogyan növelték partnere szexuális étvágyát. Azt akarja, hogy "minél többször csináljuk". Illetve "neki bejött - csak nézze a mosolyt az arcán" - mondja a nő.

Az erekciós problémákkal kapcsolatos hirdetések meglehetősen eldurvultak 1999 óta, amikor is a Pfizer megkezdte piacvezető termékének, a kék tablettának az árusítását - írta a My Way News. Az első nagy lépést a szókimondás hálátlan útján a háromszereplős piacra utolsóként érkező, a Lilly által gyártott termék tette meg, mely elsőként használta az "erekciós problémák" kifejezést.

Elemzők szerint ez utóbbi nyers stílusa azt jelzi, hogy a GlaxoSmithKline alulmaradt a versenyben. Szakértők szerint a szer semmivel sem jobb, mint kék párja. A Lilly terméke viszont 36 órán keresztül hat, míg a versenytársak hatása négy óra múltán eltűnik. "A Glaxónak sokkal agresszívebbé kell válnia a piaci siker érdekében" - vélekedett Davis Moskowitz, a Friedman, Billings, Ramsey elemzője. "Mégis úgy tűnik, hogy ő lesz a vesztes ebben a csatában."

I can get no

Az idén várhatóan 1,9 milliárd dollár értékben adnak el a kék pirulából, hatszázmillió dollár értékben a Lilly, és háromszázmillió dollár értékben a Glaxo termékéből. A jelek szerint bővülni fog a piac, de a kék tabletta megtartja piacvezető pozícióját. A Lilly termékéből 1,3 milliárd, a Glaxo gyógyszeréből pedig hatszázmillió dollár értékben vásárolnak majd évente, legalábbis a prognózisok szerint.

Mivel a több mint kétmilliárdos piac a tét, az előrejelzések ellenére sem valószínű, hogy bármelyik versenyző idő előtt kilépne róla. Különféle reklámfogásokkal próbálják magukhoz édeskedni a lógó orrú ügyfeleket. Mindegyik cég termékét ingyen ki lehet próbálni, sőt, a Lilly kártérítést fizet azoknak a betegeknek, akik nem tudnak kielégülni. Hogy a reklamáció alapját hogyan ellenőrzik, nem sikerült kiderítenünk.

David Pernock, a GlaxoSmithKline marketing igazgatója szerint termékük kampánya "flörtölős és egyértelmű". Elmondta, hogy a Glaxo és kereskedelmi partnere, a Bayer Pharmaceuticals Inc. nem tesz egyebet, csak minőségi termékként mutatja be a gyógyszert, amely gyorsan hat, és eredményes is egyben. Ugyanakkor az igazgató kénytelen volt beismerni, hogy a hirdetést annak nyelvezete miatt a televíziós társaságok csak este kilenc után sugározzák, ami nem feltétlenül a reklámot minősíti.

Utána néztünk

Megvizsgáltuk az említett cégek honlapjait. A kék tabletta, ahogy azt a cég szóvivője, Daniel Watts is elmondta, ikonná nőtte ki magát, ezért azon kívül, hogy csatlakoznunk kéne a milliókhoz, nem is tudtunk meg semmi egyebet, úgyis mindenki tisztában van azzal, hogy miről van szó. Leginkább középkorú párok fotói díszítik az oldalt, ezen kívül részt vehetünk egy szexuális jellegű kvíz-játékon is, ahol egyebek között a gyanútlan olvasó erekciós rátájára kérdeznek rá, illetve arra, hogy azt milyen hosszan tudja kitartani (illetve, hogy pontosak fordítsunk: bent).

Gyorsan tovább is eveztünk hát a Lilly vizeire. Egy fotó fogadott minket egy idősebb párról, amint egy szakadék szélén kádakban ücsörögve élvezik, ahogy süt rájuk a nap. Az oldalon fenyegetően, mintegy provokálva bújik meg a cég reklámstratégiájának tételmondata, nevezetesen, hogy "Ha egy nyugodt pillanat azzá a pillanattá válik, készen állsz?". Mindenesetre biztosítják az olvasót arról, hogy az élmény valóban harminchat órán keresztül tart.

Végül ellátogattunk a Glaxo termékének honlapjára, melyben nem is kellett csalódnunk. Az oldalon egy hatvanas mackófelsőbe öltözött férfi mutat rá egyenesen a monitor előtt ülő gyanútlan látogatóra, a rovat egyöntetű véleménye szerint azt bizonyítandó, hogy a szer annyira hatásos, hogy akárkit elkapna az azt fogyasztó reklámarc. Mindenesetre ő maga is meglepődhetett a szer hatásosságán, hiszen felteszi a költői kérdést: "Mennyire lehet kemény?". Ha a felhívásnak engedve kattintunk megrendelhetjük a szert, feltéve ha kitöltjük a prosztatakondíciónkról és egyéb részletekről érdeklődő kérdőívet.