Veszélyben a benzinfaló autók

2007.06.25. 07:46
A teherjárművekre vonatkozó szigorítás szerint az Egyesült Államokban 2011–2020 között csak olyan új jármű kerülhetne forgalomba, amely 3,8 liter üzemanyaggal legalább 56 kilométert képes megtenni a jelenlegi 40 helyett.

Az Egyesült Államok külföldi energiafüggésének csökkentését és a klímavédelmet egyaránt szolgálni kívánja a szenátus által a napokban elfogadott törvénycsomag.

A javaslatban többek között a személy- és teherautók üzemanyag-felhasználására vonatkozó előírások szigorításáról és az olyan alternatív energiaforrások támogatásáról van szó, mint például az etanol. A törvénycsomag egyik legfontosabb eleme szerint az üzemanyag-fogyasztás terén 2020-ig közel 40 százalékos hatékonyságnövelést kellene elérniük az autógyártóknak.

A szenátorok George Bush elnök azon felvetését is figyelembe vették, amely az etanol és egyéb alternatív üzemanyagok termelésének évi 100 milliárd liter fölé futtatásáról szólt. A demokrata szenátoroknak ugyanakkor nem sikerült keresztülvinniük azt az elképzelést, amely évi 32,1 milliárd dollár extra adót vetett volna ki az olajalapú energiahordozókra.

Ezzel a pluszbevétellel a megújuló energiaforrást alkalmazóknak juttatott adókedvezményeket finanszírozták volna. Elvérzett az a főleg a republikánusok által szorgalmazott ötlet is, hogy a kőszén átalakításával nyert üzemanyagok termelését növeljék nagymértékben, ezzel csökkentve az importkőolajtól való függést. Ezt az eljárást sok demokrata szenátor és a zöldszervezetek is ellenzik, mivel rendkívül nagy szén-dioxid-kibocsátással jár.

A szenátus által jóváhagyott törvényjavaslat azon részét, amely a gépjárművek jelentős fogyasztáscsökkentését írná elő, az amerikai autóipar ellenzi erőteljesen. A teherjárművekre vonatkozó szigorítás szerint 2011–2020 között csak olyan új jármű kerülhetne forgalomba, amely 3,8 liter üzemanyaggal legalább 56 kilométert képes megtenni a jelenlegi 40 helyett. A képviselőházi vita várhatóan egész nyáron át folyik majd.