Egészséges, de drága a bio

2005.12.08. 13:22
A fogyasztók kétharmada egészségesnek tartja a bio termékeket. Legtöbben tojást, zöldséget és gyümölcsöt vásárolnak a többek közt növényvédőszer, műtrágya, antibiotikum vagy növekedési hormon nélkül előállított áruféleségek közül - állapítja meg az ACNielsen piackutató vállalat öt földrész 38 országában, idén májusban internet-használók körében végzett online felmérése.

A fogyasztók kétharmada azért vásárol bio élelmiszert, mert egészségesebbnek tartja saját maga vagy gyermeke számára. Európában ez az arány valamivel alacsonyabb, az európai fogyasztók más szempontokat is szem előtt tartanak a vásárláskor. Földrészünkön viszonylag magas (egyötöd) azok aránya, akik a környezet védelme miatt is előnyben részesítik a bio termékeket. Ez különösen jellemző a svédekre, norvégokra és franciákra.

A megkérdezett fogyasztók hány százaléka vásárolja rendszeresen a különböző bio élelmiszereket ? Százalékban.
Termékcsoport Világ-átlag Európai átlag
Tojás 32 34
Zöldség 29 25
Gyümölcs 28 25
Tej/tejtermék 23 21
Friss hús 21 19
Baromfi 18 17
Gyümölcslé 20 16
Tea 18 14
Csomagolt száraz élelmiszer 11 7
Szénsavas üdítőital 9 6
Forrás: ACNielsen piackutató vállalat

Állatvédelem

Az állatok kímélése szintén szempont sokak (a megkérdezettek 12 százaléka) számára. Ennél sokkal magasabb arányt képviselnek az állatvédelmi megfontolások Ausztriában, Németországban és Svédországban. Kontinensünkön a válaszadók egyharmada rendszeresen vesz bio tojást; kimagaslik az osztrákok (58 százalék), németek (43) és törökök (42) aránya.

Bio zöldséget és gyümölcsöt a kutatásban részt vett európaiak 25-25 százaléka szerez be rendszeresen. Az átlagot legjobban gyümölcsnél az oroszok (59 százalék), törökök (56) és lengyelek (55) haladják meg. Zöldségnél a bio legtöbb hívét szintén ebben a három országban találjuk. Bio tejet vagy sajtot az európai megkérdezettek 21 százaléka szokott vásárolni. Ennél sokkal nagyobb azonban a Törökországban (45 százalék), Oroszországban (42) és a Lengyelországban (39) megállapított mutató.

Mi a fő oka annak, hogy bio élelmiszert vásárol? A válaszadók százalékában.
Indok Világ-átlag Európai átlag
Számomra egészségesebb 51 41
A gyerekem számára egészségesebb 17 16
Mert környezetkímélő módon állítják elő 15 19
Előállítása során jobban kímélik az állatokat 7 12
Egyéb ok 10 12
Forrás: ACNielsen piackutató vállalat

Friss hús

A bio állattartásból származó friss hús már kevésbé elterjedt. Földrészünk fogyasztóinak 19 százaléka szokott rendszeresen bio húst venni. Ennél jóval nagyobb a törökök (40 százalék), oroszok (39) és osztrákok (34) aránya. Legkevésbé bio italt, delikáteszt és teát vásárolnak a fogyasztók, az ACNielsen felmérésének adatai szerint.

Az összességében kedvező fogyasztói megítélés ellenére még várat magára a piaci áttörés. Fő ok a magas ár. Világszerte, ahogyan Európában is, a megkérdezettek 40 százaléka azért nem vásárol bio-termékeket, mert túl drágának tartja őket. További indok, hogy a válaszadó megszokott boltjában nem árulnak ilyen élelmiszereket. S majdnem minden hetedik európai polgár nem hiszi, hogy a bio termékeket olyan természetes körülmények között állítják elő, ahogyan azt a termelők állítják.

Megvásárolható

A bio élelmiszert nem vásárlók által leggyakrabban említett indokok. A válaszadók százalékában.
Indok Világ-átlag Európai átlag
Túl drága 40 43
Nem hiszem el, hogy úgy termelik, ahogyan állítják 14 15
A boltban, ahol vásárolni szoktam, nem kapható 17 11
Forrás: ACNielsen piackutató vállalat

"A magas ár, továbbá a termékek elérhetősége vagy megkérdőjelezett hitelessége akadályozza a bio élelmiszerek széleskörű rendszeres vásárlását - állapítja meg Nevihostényi Éva, az ACNielsen piackutató vállalat marketing igazgatója. Ugyanakkor fontosak a regionális különbségek. Hiszen amíg a többi földrészen inkább a bio élelmiszerek elérhetősége jelent problémát, addig Európában és Észak-Amerikában a modern bolthálózatokban jobban hozzájutnak az egészségre kedvezően ható árucikkekhez, és korlátozó tényezőt inkább az ár jelent. Az európai termelők a bio szegmensben kedvezőbb áron kínált termékekkel és a fogyasztók meggyőzése révén növelhetik értékesítésüket.