Százmillió euró a tét a BL-döntőn

2007.05.22. 15:44
A MasterCard megbízásából készített kutatás szerint szerda este százmillió euróért küzdenek az UEFA Bajnokok Ligája döntőjének résztvevői, az AC Milan és a Liverpool FC. Athén rendezőként 26 millió eurós extraprofitra számíthat.

A KRC kutatóintézet a MasterCard felkérésére 12 európai sportgazdasági szakértőt keresett meg Angliában, Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban és Horvátországban. A felmérés során a sport- és üzleti szervezetek képviselőit arra kérték, becsüljék meg, mennyit profitálhat a 2007-es Bajnokok Ligáján győzedelmeskedő csapat és városa a győzelemből.

A csapat és a városa is jól jár

Hivatalos támogató
A MasterCard 1992 óta támogatja az Európa-bajnokságokat, 1994 óta pedig a Bajnokok Ligája hivatalos szponzora. A nemrég megújított szponzorációs szerződés keretében a MasterCard kizárólagos támogatói státust kapott a fizetési szolgáltatások kategóriájában az UEFA futballeseményein. A megállapodás a női labdarúgó Európa-bajnokság és a huszonegy év alattiak U-21 Európa-bajnokságát, valamint a teremlabdarúgó (futsal) Európa-bajnokág támogatási jogát is magában foglalja.

A szakértők szerint a győztes klub jelentősebb szponzorációs támogatást, televíziós közvetítésekért járó díjat és jegyeladásból származó bevételt könyvelhet el, és játékosai is többet érnek majd. Jóllehet, a becsült százmillió euró továbbra sem haladja meg azt az összeget, amit Európa legjobb klubjai útiköltségre, szállításra és alkalmazotti fizetésekre költenek egy átlagos idényben.

Küzdőtéren belül és kívül

A győztes csapatnak otthont adó város sem jár rosszul. A 2005-ben győzedelmeskedő Liverpool FC 70 millió eurós tőkét vonzott az észak-angliai városba, amely elsősorban a fokozott vásárlókedvnek, az idegenforgalomnak, a szponzorációnak, valamint az intenzívebb kereskedelemnek köszönhetően prosperált a győzelemből. Hasonlóképpen az FC Porto otthona is látványos, 12 millió euróra becsült hasznot könyvelhetett el a csapat 2004-es győzelmét követően.

Mindkét csapat számára nagy a tét mind a küzdőtéren belül, mind azon kívül, mondta John Stuart, a MasterCard Worldwide szponzorációért felelős vezetője. A kutatás jól mutatja, hogy egy ilyen jelentős versenysorozat első helyezettjének számottevő pénzügyi hasznot is hozhat a győzelem. A BL a legnevesebb klubbajnokság a világon, elég jelentős ahhoz, hogy az egész kontinensen felpezsdítse a labdarúgással kapcsolatos költéseket.

A kutatás szerint a bajnokcsapatok szülővárosai annál nagyobb mértékben részesednek a sikerből, minél kisebbek. A nagyobb városoknak – ilyen például Milánó, Barcelona vagy London – kevesebbet hoz a konyhára a győzelem.

Athénnak is jó lesz

A kutatás szerint Athén 26 millió eurós extraprofitra számíthat a döntőből. A mérkőzést megelőzően, – amely a 2005-ös isztambuli döntő ismétlése lesz – a szakértők egyetértettek abban, hogy Athénban növekszik a fogyasztás, fellendül a turizmus, növekednek a szponzori támogatások, és vonzóbb lesz a város a külföldiek számára. Egybehangzó vélemények szerint az UEFA Bajnokok Ligája döntőjének szervezése növeli a város jövőbeli esélyét a hasonlóan fontos sport- és más nemzetközi események elnyerésére.

A döntő miatt várhatóan a bárok, az éttermek, a szállodák, a kiskereskedelmi egységek, a szállítmányozási cégek és az Olimpiai Stadion üzemeltetői tesznek szert a legnagyobb haszonra. A megkérdezettek arra is felhívták a figyelmet, hogy a szálláslehetőségek és kulturális programok kapcsolt ajánlatait igénybe véve a látogatók tovább maradnak, így élénkítik a város helyi kereskedelmét.

A gazdasági hatások nem lesznek azonnal érzékelhetők. Nyolcból hét szakértő egyetért, hogy egy sikeresen záruló athéni döntő növelheti az üzletek forgalmát, de a növekedés inkább hosszú távon lesz érezhető. Elsősorban a turizmusban számítanak élénkülésre, hiszen azok a szurkolók, akik a döntő éjszakáján élvezték a város vendégszeretetét, a verseny után magánemberként is visszatérhetnek.