Natália
-3 °C
7 °C

Nem gyártanak több klasszikus VW Bogarat

2003.06.09. 11:41
A népszerű európai népautó utolsó példányai idény nyáron gördülnek ki a Volkswagen-csoport Mexikóba kihelyezett üzeméből.
Legömbölyített formáival, kerek fényszóróival a Bogár valóságos kultikus tárggyá, a hippi nemzedék legendás kocsijává vált, és alighanem sokáig megmarad még az emberek emlékezetében. A hatvannégy éves kisautóból összesen 21 millió példányt értékesítettek, ezért még ma is látni lehet egy-két példányt az utcákon, bárhol is jár az ember. A klubokba tömörülő rajongók valószínűleg sokáig gondoskodni fognak a Bogár fennmaradásáról.

Európában a megfelelő kereslet hiányában már 1978-ban beszüntették a Bogár gyártását, de Latin-Amerikában még sokáig ott volt az eladási listák élén. Az elmúlt hónapokban azonban itt is jelentősen csökkent népszerűsége, ezért a pueblai üzemben már csak ötven darabot gyártottak le belőle naponta.

Hitler ötlete

A kis bogárhátú karrierje 1934-ben kezdődött, amikor Adolf Hitler fejében megfogant az ötlet: olcsó, megfizethető népautót kell adni a németeknek. A kocsit a híres mérnöknél, Ferdinand Porschénél rendelte meg, aki elkészítette a prototípusokat, majd 1939-ben kigördül a gyárkapun az első modell.

A második világháború idején a legtöbb kocsi a hátország helyett a fronton szolgált, de 1945-től újból a lakosság igényeinek kiszolgálása vált a legfőbb feladattá. Ennek érdekében még egy kabrióváltozat is kikerül a szerelőszalagokról. Tíz évvel később már az egymilliomodik Bogár elkészültét ünnepelhették Németországban.

Hatalmas hazai sikere nyomán egyáltalán nem meglepő, hogy a Volkswagen vezetői a kis bogárhátúval a külföldi piacokat is meg akarták hódítani. 1968-ban a Walt Disney cég filmet készített róla, ez megsokszorozta az amerikai eladásokat: dicsősége csúcspontján négymillió amerikai vezetett ilyen autót.

Különleges búcsúszéria

Ekkoriban azonban már egyre többen csúnyácskának, elavultnak mondták a Bogarat, bírálták magas fogyasztását, szűkösségét. A 80-as években egyre jobban visszaesett piaci részesedése Európában és Észak-Amerikában. A végső csapást az "új Bogár", a New Beetle piacra dobása hozta 1998-ban, ma már a régi, hagyományos, léghűtéses autóból csak havi ezret adnak el világszerte.

A Volkswagen hivatalosan még nem közölte a végleges búcsú időpontját, de egyes német lapok információi szerint július végén várható. Annyi bizonyos, hogy a német cég egy utolsó, korlátozott számú szériával búcsúzik majd világhírű termékétől: az utolsó hetekben készített Bogarak világoskék és krémfehér színekben kerülnek majd le a gyártósorról, azaz ugyanolyanok, mint az ötvenes években.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!