Natália
-3 °C
7 °C

A Coca-Cola neve éri a legtöbbet

2001.07.30. 14:38
A Business Week című üzleti lap az Interbrand tanácsadó céggel közösen elkészítette 2001. legértékesebb nemzetközi márkaneveinek százas toplistáját. A bonyolult számítások segítségével előállított rangsort a Coca-Cola vezeti, az első tízbe csak a Nokia fért be nem amerikaiként. Egy magyar rangsorban az Algopyrin lenyomta a Milkát.
Korábbi felmérések a fogyasztók értékelésére építettek, de az Interbrand módszere ennél jóval bonyolultabb: kiszámolják, hogy a márka mekkora bevételt hoz a gyártónak, számításba veszik, hogy a bevétel mennyiben köszönhető a névnek, mennyire lehet stabil a jövőben, és mindez mekkora értéket képvisel ma.

Kimaradtak az antiglobalisták és a titkolózók

A listára csak olyan termékek kerültek fel, amelyek legalább húsz százalékát külföldön értékesítik - így maradt ki például a Gatorade. Feltétel volt az is, hogy elég nyilvánosan hozzáférhető cégadat álljon rendelkezésre - ezért nem lehet a listán a CNN, a BBC, a Mars és a Visa. A légitársaságok azért nem szerepelhetnek az értékelésben, mert a légiközlekedésben az utasok gyakran nem választhatnak szabadon a társaságok között.

A per betett a Microsoftnak

Az Interbrand által 2000-ben vizsgált 74 márkanév több mint fele vesztett értékéből. A Coca-Cola (69 milliárd dollár) a kutatók szerint a Pepsivel (6,2 milliárd) folytatott harcban vesztett öt százalékot, de így is első helyre került, míg riválisa csak 44. A Microsoft (65 milliárd) került a második helyre, de ha az antitröszt-eljárások miatt nem veszít hét százalékot értékéből, valószínűleg első helyen végez.

Szégyenkezhet a Ford és a Xerox, divatba jött a Starbucks

A dotkom-válság a listán is meglátszik: a 76. Amazon (3,1 milliárd) és az 59. Yahoo! (4,4 milliárd) is 31 százalékot vesztett értékéből. A nyolcadik Ford (30 milliárd) is nehéz évet zárt: a sajtó több száz terepjáró felborulása és számos sofőr halála után a Firestone-Ford vitától volt hangos: a név értéke 17 százalékot esett. Legrosszabbul a Xerox ( 6 milliárd) járt, a név értéke 38 százalékot zuhant - az Interbrand szerint többek között az erős verseny, az átláthatatlan könyvelés okolható az eredményért. A legnagyobb ugrást, 32 százalékkal a Starbucks kávézólánc könyvelheti el, amely húsz év alatt 18-ról 4435-re növelte kávéházainak számát, és alkalmazottait részvényopcióval biztatja a vendégek megfelelő kiszolgálására.

Tudta, hogy a Bacardi az ősi bermudai név?

A listán 59 amerikai márka, nyolc német, hat-hat japán és brit, négy svéd és francia, három svájci és olasz, két holland szerepel. Egy-egy névvel képviselteti magát Finnország, Dél-Korea (Samsung, 6,3 milliárddal a 42.), Írország (Guiness 1,3 milliárd, 94.), Dánia (Carlsberg, 1 milliárd, 97.) és a Bermuda-szigetek (Bacardi, 3,2 milliárd, 75.). Az első tíz amerikai közé csak a Nokia (35 milliárd) tudott befurakodni, a második tízesbe a Mercedes (21,7 milliárddal a 12.), a Toyota (18,5 milliárddal a 14.) és a Sony (15 milliárddal a 20.) fért be.

Kilencedik Magyarország, tizedik a Sony, az Algopyrin lenyomta a Milkát
Megbízható adatok hiányában Magyarországon nem készült a "brandek" pénzbeli értékét megbecsülő felmérés, de a fogyasztók márkaismeretét, a márkák népszerűségét már nálunk is vizsgálták - mondta kérdésünkre Kecskeméti Attila kutató. A Young & Rubicam reklámügynökség 2001-es vizsgálata szerint a húsz legmegbecsültebb brand közül tizennégy hazai. A válaszadóknak negyvennyolc tulajdonsággal kellett azonosítani egy-egy márkát. A kérdőívbe minden olyan név bekerült, ami a magyar emberek életében fontos lehet, a mosóporoktól a valutákig. Az összeállítók megpróbálták egészséges elegyét venni a külföldi és a hazai neveknek, végül 1057 márka méretetett meg. A Kreatívban megjelent lista szerint 1. a Pick, 2. Trappista, 3. Herendi, 4. Zsolnay, 5. RTL Klub, 6. Rama, 7. Adidas, 8. Vénusz, 9. Magyarország, 10. Sony, 11. Hollóházi, 12. Algopyrin, 13. Lipton, 14. Milka, 15. Tokaji, 16. Boci, 17. Nivea, 18. Nestlé, 19. Piros Arany, 20. Delma.

A 100 legjobb cég
Helyezés, márkanév 2001-es érték (milliárd dollár) 2000-es érték (milliárd dollár) változás (%) ország
1 COCA-COLA 68.95 72.54 -5 U.S.
2 MICROSOFT 65.07 70.20 -7 U.S.
3 IBM 52.75 53.18 -1 U.S.
4 GE 42.40 38.13 11 U.S.
5 NOKIA 35.04 38.53 -9 Finnország
6 INTEL 34.67 39.05 -11 U.S.
7 DISNEY 32.59 33.55 -3 U.S.
8 FORD 30.09 36.37 -17 U.S.
9 McDONALD'S 25.29 27.86 -9 U.S.
10 AT&T 22.83 25.55 -11 U.S.
11 MARLBORO 22.05 22.11 0 U.S.
12 MERCEDES 21.73 21.11 3 Németország
13 CITIBANK 19.01 18.81 1 U.S.
14 TOYOTA 18.58 18.82 -1 Japán
15 HEWLETT-PACKARD 17.98 20.57 -13 U.S.
16 CISCO SYSTEMS 17.21 20.07 -14 U.S.
17 AMERICAN EXPRESS 16.92 16.12 5 U.S.
18 GILLETTE 15.30 17.36 -12 U.S.
19 MERRILL LYNCH 15.02 NA NA U.S.
20 SONY 15.01 16.41 -9 Japán
21 HONDA 14.64 15.25 -4 Japán
22 BMW 13.86 12.97 7 Németország
23 NESCAFE 13.25 13.68 -3 Svájc
24 COMPAQ 12.35 14.60 -15 U.S.
25 ORACLE 12.22 NA NA U.S.
26 BUDWEISER 10.84 10.69 1 U.S.
27 KODAK 10.80 11.82 -9 U.S.
28 MERCK 9.67 NA NA U.S.
29 NINTENDO 9.46 NA NA Japán
30 PFIZER 8.95 NA NA U.S.
31 GAP 8.75 9.32 -6 U.S.
32 DELL 8.27 9.48 -13 U.S.
33 GOLDMAN SACHS 7.86 NA NA U.S.
34 NIKE 7.59 8.02 -5 U.S.
35 VOLKSWAGEN 7.34 7.83 -6 Németország
36 ERICSSON 7.07 7.81 -9 Svédország
37 HEINZ 7.06 NA NA U.S.
38 LOUIS VUITTON 7.05 6.89 2 Franciaország
39 KELLOGG'S 7.01 7.36 -5 U.S.
40 MTV 6.60 6.41 3 U.S.
41 CANON 6.58 NA NA Japán
42 SAMSUNG 6.37 5.22 22 Dél-Korea
43 SAP 6.31 6.14 3 Németország
44 PEPSI 6.21 6.636 -6 U.S.
45 XEROX 6.02 9.70 -38 U.S.
46 IKEA 6.01 6.03 0 Svédország
47 PIZZA HUT 5.98 NA NA U.S.
48 HARLEY-DAVIDSON 5.53 NA NA U.S.
49 APPLE 5.46 6.59 -17 U.S.
50 GUCCI 5.36 5.15 4 Olaszország
51 KFC 5.26 NA NA U.S.
52 REUTERS 5.24 4.88 7 Nagy-Britannia
53 SUN MICROSYSTEMS 5.15 NA NA U.S.
54 KLEENEX 5.09 5.14 -1 U.S.
55 PHILIPS 4.90 5.48 -11 Hollandia
56 COLGATE 4.57 4.42 3 U.S.
57 WRIGLEY'S 4.53 4.32 5 U.S.
58 AOL 4.50 4.53 -1 U.S.
59 YAHOO! 4.38 6.30 -31 U.S.
60 AVON 4.37 NA NA U.S.
61 CHANEL 4.27 4.14 3 Franciaország
62 DURACELL 4.14 5.89 -30 U.S.
63 BOEING 4.06 NA NA U.S.
64 TEXAS INSTRUMENTS 4.04 NA NA U.S.
65 KRAFT 4.03 NA NA U.S.
66 MOTOROLA 3.76 4.45 -15 U.S.
67 LEVI'S 3.75 NA NA U.S.
68 TIME 3.72 NA NA U.S.
69 ROLEX 3.70 3.56 4 Svájc
70 ADIDAS 3.65 3.79 -4 Németország
71 HERTZ 3.62 3.44 5 U.S.
72 PANASONIC 3.49 3.73 -7 Japán
73 TIFFANY 3.48 NA NA U.S.
74 BP 3.25 3.07 6 Nagy-Britannia
75 BACARDI 3.20 3.19 1 Bermuda
76 AMAZON.COM 3.13 4.53 -31 U.S.
77 SHELL 2.84 2.79 2 Nagy-Britannia
78 SMIRNOFF 2.59 2.44 6 Nagy-Britannia
79 MOET & CHANDON 2.47 2.80 -12 Franciaország
80 BURGER KING 2.47 2.70 -10 U.S.
81 MOBIL 2.42 NA NA U.S.
82 HEINEKEN 2.266 2.22 2 Hollandia
83 WALL STREET JOURNAL 2.18 2.19 0 U.S.
84 BARBIE 2.04 2.32 -12 U.S.
85 POLO/RALPH LAUREN 1.91 1.83 4 U.S.
86 FEDEX 1.89 NA NA U.S.
87 NIVEA 1.78 NA NA Németország
88 STARBUCKS 1.76 1.33 32 U.S.
89 JOHNNIE WALKER 1.65 1.54 7 Nagy-Britannia
90 JACK DANIELS 1.58 1.48 7 U.S.
91 ARMANI 1.49 1.46 2 Olaszország
92 PAMPERS 1.41 1.40 1 U.S.
93 ABSOLUT 1.38 NA NA Svédország
94 GUINNESS 1.36 1.23 11 Írország
95 FINANCIAL TIMES 1.31 1.15 14 Nagy-Britannia
96 HILTON 1.24 1.48 -17 U.S.
97 CARLSBERG 1.08 NA NA Dánia
98 SIEMENS 1.03 NA NA Németország
99 SWATCH 1.00 NA NA Svájc
100 BENETTON 1.00 1.01 -1 Olaszország

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.