Az EU kereskedelempolitikai stratégiájának gyökeres felülvizsgálatára készül az Európai Bizottság. Az erről szóló terv - amelyet várhatóan október 4-én hoznak nyilvánosságra - a tagországok exportőrei számára kíván új értékesítési lehetőségeket feltárni. Az új stratégiát tartalmazó dokumentumot az EU kereskedelmi kérdésekben illetékes biztosa, Peter Mandelson állította össze. A brit politikus leszögezi: a tíz évvel ezelőtt elfogadott stratégia mára alkalmatlanná vált arra, hogy általa jelentős, új, nagyobb forgalmi potenciált tartogató piacokat lehessen megnyitni. Az anyag előzetes változatát az AFP hírügynökség munkatársa látta, szerinte az előterjesztés az EU-ba irányuló tőkebefektetések számára is igyekszik kedvező feltételeket teremteni.
A stratégiaváltás döntő célja mindazonáltal az, hogy versenyképesebbé váljanak a tagállamok cégei a távoli térségekben. Brüsszel evégett az eddigieknél határozottabban kíván fellépni azon országok ellen, ahol az EU-beli cégek beviteli korlátozásokkal, esetleg hátrányos megkülönböztetéssel kénytelenek szembenézni. Különös szigort kíván alkalmazni a bizottság azokkal a kereskedelmi partnerországokkal szemben, ahol nem szavatolják az európai cégek szellemi vagy ipari tulajdonjogainak védelmét. További kiemelt célként kezeli a bizottság a közbeszerzések piacának feltárását.
Az új kereskedelmi stratégiát tartalmazó tervezet szerint Brüsszel két instrumentummal határozottan élni kíván: az egyik a dömpingellenes kiegyenlítő vámok rendszere, a másik a megkötendő szabad kereskedelmi egyezmények eszköztára. A bizottság mandátumot szeretne például kapni a tagországoktól szabad kereskedelmi egyezmények megkötéséhez, amelyekben elsődlegesen a még meglévő, nem tarifális korlátozásokat kellene leépíteni, mivel a vámokat az eddigi világkereskedelmi körtárgyalások és sokoldalú egyezmények kereteiben sikerült jelentős mértékben csökkentetni. Kiemelt - potenciális szabad kereskedelmi - partnereket lát az EU Dél-Koreában, az ASEAN-országokban s Latin-Amerika egyes térségeiben.