Business Talks '24
Üzleti konferencia
Hidrogén kell
Az amerikai hadsereg a Forbes magazin szerint 2005-ig 30 ezer darab hibrid (dízel-elektromos) meghajtású teherautót, 2013-ig pedig 80 ezer darab üzemanyagcellás motort tervez vásárolni. Az első szerződéseket most írták alá. Bár az árról nem szivárgott ki semmi, az tudható, hogy egy gallon (4,5 liter) üzemanyag eljuttatása a legtávolabbi harcterekre akár 400 dollárba (90 ezer forintba) is belekerülhet, ami máris gazdaságosabb színben tünteti fel a cellás motort, még akkor is, ha ahhoz hidrogénre van szükség. A cseppfolyós hidrogén szállítása szintén sokba kerül, ám azt a helyszínen is elő lehet állítani vízből, igaz ahhoz is energiára van szükség.
Túl sokat cipelnek
A hadsereg azonban mindenképpen radikálisan csökkenteni akarja a szállított felszerelések súlyát, hiszen Paul Kern géhás tábornok becslése szerint a hadszínterekre mozgatott súlynak csak 20 százalékát teszik ki a harci járművek, a további 80 százalék az olyan kisegészítőké, mint élelem, víz, dízelolaj és lőszer.
Az üzemanyagcellás motorok és áramforrások más, konkrét előnnyel is járnának: a manapság használt dízelgenerátorok nagy méretűek, zajosak és rengeteg hőt fejlesztenek, amit az ellenség aránylag könnyen kiszúrhat. A cella csendes, működéséhez csak hidrogén és levegő kell, melyekből áramot fejleszt, az egyetlen melléktermék pedig a víz.
A japánok már a piacon vannak
Hibrid motorokkal szerelt személykocsikat - ezekben a hagyományos erőforrás mellett egy akkumulátoros elektromos motor is található, amelyet a másik tölt fel, és amely néha "besegít" - évek óta forgalmaz a Toyota és a Honda. A General Motors korábban úgy nyilatkozott, hogy a két motoros megoldás túl drága, de elemzők szerint nemsokára saját hibrid programját fogja bejelenteni.
A GM egyik harci prototípusa egy olyan teherkocsi, amelyet hibrid erőforrás hajt, a raktérben viszont üzemanyagcella található, amely kommunikációs eszközöknek fejleszt majd áramot.
Business Talks '24
Üzleti konferencia