Betiltják a cigirágót az EU-ban

2002.12.03. 09:28
Az Európai Unió további szigorítása nyomán három év múlva tilos lesz a dohánytermékek reklámozása a médiumokban, de még cigarettára, pipára hasonlító játékok, édességek sem kerülhetnek a boltokba.
Az Európai Unió tagállamainak egészségügyi és népjóléti miniszterei megállapodtak, hogy tovább szigorítanak a dohánytermékek reklámján. 2005. július 31-étől további korlátozások lépnek hatályba: tilos lesz minden dohánynemű reklámozása a rádióban (a televízióban már korábban megtiltották), napilapokban, folyóiratokban, sőt az interneten is és törvénybe ütközik majd az ingyentermékek reklámcélból való osztogatása is. Cigarettára, pipára hasonlító játékok, édességek sem kerülhetnek a boltokba. A cigarettagyárak nem szponzorálhatnak nemzetközi sportrendezvényeket (pld. Forma-1), popkoncerteket.

Csupán két tagállam szavazott a javaslat ellen: Németország a sajtótilalmat nehezményezte, míg Nagy-Britannia ennél is tovább akar menni: betiltaná a mozireklámot, a hirdetőtáblákat, posztereket és a ruhaneműk reklámcélra történő felhasználását, vagyis kötelezné a cigarettagyártókat, hogy ruhaneműt csak más márkanéven forgalmazhatnak. Ez azonban egyelőre nem nyerte el a többség támogatását.

Újabb szög a koporsóba

A tagállamok saját hatáskörükben természetesen már ma is hozhatnak ennél szigorúbb rendelkezéseket. David Byrne, az EU brüsszeli bizottságának egészségért felelős tagja elégedett a tilalommal, mert "ez ismét egy szög a dohánygyárak koporsójába". Szerinte már ez is hozzájárul ahhoz, hogy csökkenjen az EU-ban a dohányzással összefüggésbe hozott halálos megbetegedések évi félmillióra becsült száma.

Brüsszel a jövőben szigorúan a dohánykonszernek körmére néz, nem sértik-e meg a politikusok, pártok dotálását tiltó rendelkezést. Egyúttal tanulmányok készülnek arról, miként térhetnek át az EU déli országainak dohánytermelői más mezőgazdasági ágazatra; a dohány évi szubvenciója közel egymilliárd eurót tesz ki.