A kólagyártók olcsón megúszták a Himalája összefestését

2002.09.18. 14:30
Az indiai legfelsőbb bíróság négy-négyezer dollár megfizetésére kötelezte a Coca-Colát és a Pepsit, mert a két cég a Himalája szikláira festette reklámjait.
A bíróság összesen tizenkét céget ítélt pénzbüntetésre, köztük a Nestle Indiát, a State Bank of Indiát, és az Annapurna Hotels-t - közölte a BBC. A tíz vállalat bírsága még a kólagyártókénál is alacsonyabb, mindössze százezer rúpia, azaz kétezer dollár.

A befolyó összeget India a reklámok lemosására, a környezeti károk enyhítésére fordítja. A hirdetéseket Kothi község és a Rallah vízesések között mázolták a hegyoldalra, 56 kilométer hosszúságban.

Helyrehozhatatlan kár

A károk felmérésére létrehozott bizottság szerint azonban a kár helyrehozhatatlan: a sziklákon több zuzmófaj él, amelyeket elpusztított a festés, és a reklámok eltávolítása további környezeti kárral járhat, mert hatalmas mennyiségű hígítóra lenne szükség.

Az anyacég korábban cáfolta felelősségét

A Pepsi és Coca-Cola egy hónapja még cáfolta, hogy felelős lenne a sziklák összefestéséért. A Coca-Cola indiai szóvivője szerint a hegység területén franchise-partnereik tevékenykednek, nem pedig az anyavállalat. "Szigorú szabályok szerint hirdetünk, a reklámok csak az elárusítóhelyek közelében, kizárólag falon vagy az üzlethelyiség belsejében tehetők ki" - szögezte le. A PepsiCo képviselője az ítélet kihirdetése után közölte, hogy alávetik magukat a bíróság döntésének.