Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Spórolós karácsony

2004.12.09. 17:06
Az egész Európára jellemző negatív gazdasági hangulatra reagálva a vásárlók ügyes trükköket vetnek be, hogy mégis a lehető legjobban járjanak karácsonyi ajándékvásárlási körútjaikon - derül ki a Deloitte hatodik, a karácsonyi költekezést vizsgáló éves felméréséből. Hét európai piac mintegy 4000 vásárlójának válaszai alapján, a várható átlagos karácsonyi költekezés 2004-re valamelyest csökken: a 2003-as 752-ről 725 euróra. Az ajándékokra költendő összeg megközelítőleg 320 euró lesz (a tavalyi 346 euróhoz képest). Lényeges különbségek figyelhetők azonban meg a különböző országok között.
A felmérésbe bevont legtöbb országban még mindig negatívan vélekednek a jelenlegi gazdasági környezetről, kivéve Írországot és az Egyesült Királyságot. A francia, holland, belga és olasz vásárlók különösen borúlátók országaik gazdasági helyzetét illetően. Eközben Európában megoszlanak a vélemények a 2005-re várható gazdasági kilátások tekintetében. Mindent összevetve a megkérdezettek valamivel több, mint fele bizakodóan tekint a jövő felé, élen a legoptimistább írekkel: 85%-uk kedvezőbb gazdasági kilátásokra, és majdnem 50%-uk a háztartásokban is jövedelemnövekedésre számít. Mivel egész Európában a személyi jövedelem várt növekedése a karácsonyi költekezés legfőbb mozgatórugója, ez jelentős hatással lehet az év végi vásárlásra is. Mindezzel ellentétben az idén karácsonyra szánt összegek számos országban alacsonyabbak, mint tavaly, különös tekintettel Németországra, Hollandiára és Olaszországra. A felmérés a tavalyinál nagyobb karácsonyi büdzsét prognosztizál viszont az Egyesült Királyságban, Írországban és Belgiumban - áll a Deloitte által készített, csütörtökön közzétett elemzés összefoglalójában.

Kivárás, böngészés

A felmérésben szereplő országok vásárlói az utolsó pillanatig kivárnak a vásárlással a nagyobb kedvezmények reményében, ami akár a 20%-ot is elérheti. Az idén jobban körül is néznek majd az emberek, hogy a legjobb áron szerezhessék be az ajándékokat. A vásárlók csaknem 85%-a az Internetet használja majd az áruk és bevásárlóhelyek felderítésére és az árak összehasonlítására, bár végül csak 58% vásárol valóban a neten. Következésképpen kevesebb lesz a vásárló a boltokban, főleg Németországban, Franciaországban, Olaszországban és Belgiumban. Továbbá a megkérdezett vásárlók 45%-a fel kívánja használni törzsvásárlói kártyáját a karácsonyi vásárlókörút során, és közülük 40% több ilyen lehetőséggel rendelkezik, mint tavaly.

Az idén kiéleződnek a különbségek a különböző generációk vásárlási kedvét illetően: az X generáció (25-40) a legoptimistább, és valóban, a tavalyihoz képest 26%-kal nőtt a vásárlóerejük a felmérésben szereplő országokban. Az X generáció előszeretettel finanszírozza karácsonyi vásárlási lázát kölcsönökből, csaknem 10%-uk hitelt is kész felvenni erre a célra.

Kívánságlisták

A felnőttek esetében idén ismét a ruházati cikkek szerepelnek a lista élén, míg a DVD-k, CD-k és könyvek jó helyen állnak azok között az ajándékok között, amelyeket az emberek kapni szeretnének, és azok között is, amelyeket ténylegesen meg is kapnak. A kozmetikai és illatszerek is népszerűek, csakúgy, mint az ajándékutalványok, amelyek a felnőttek kívánságlistáin a negyedik helyen szerepelnek Európában, A hét vizsgált országban az idén népszerűek az ajándékutalványok: Belgiumban és Hollandiában ezek vezetik a kívánságlistákat, míg más országokban is az előkelő második helyen szerepelnek.

A felmérés eredményeit értékelve Gilles Goldenberg, a Deloitte európai fogyasztói üzletágának felelős partnere elmondta: "Mivel sokan még nem döntötték el, milyen ajándékokat vásároljanak karácsonyra, és egyre többen törekszenek az anyagilag kedvező megoldásokra, a kereskedők egészen az utolsó pillanatig számíthatnak a vásárlókra, ha pénzükért a legjobb minőséget kínálják és a látszólag tehetős X generációt veszik célba."