Hízik a diétapiac

2003.02.20. 10:21
Egyre terebélyesebb méreteket ölt a fogyókúrás termékek piaca az Európai Unióban, amely már most is eléri a 100 milliárd dollárt. A baj csak az, hogy a gyártók profitjával együtt híznak maguk a termékek fogyasztói is.
A londoni Datamonitor felmérése szerint az Európai Unióban tavaly 231 millió ember diétázott hosszabb-rövidebb ideig, de közülük csak kevesebb mint 4 millió, vagyis ötvenből legfeljebb egy tudta egy évnél tovább megőrizni karcsúbb formáját.

A fogyókúrás termékek legnagyobb piaca Németország, ahol vagy a nagy népességszám, vagy az elfogyasztott kolbász- és sörmennyiség miatt nem kevesebb mint 19,55 milliárd eurót költöttek tavaly ezekre a cikkekre. A második helyen a "fish and chips" hazája, Nagy-Britannia áll 15,6 milliárddal, ezt követi a tésztakedvelő Olaszország 14,1 milliárd és az ínyenc Franciaország 13,8 milliárd euróval.

A Datamonitor szerint a hiba általában nem a termékekben, hanem a fogyasztókban van, akik túl sokat várnak ezektől. Az elemzők mindazonáltal elmarasztalják az ipart is, amiért nem adnak világos és következetes tájékoztatást termékeikről. Elsősorban annak a tudatosítását hiányolják, hogy önmagában nem elég egy-két hónapig alacsonyabb zsír- vagy szénhidráttartalmú ételeket fogyasztani, a lefogyáshoz az életstílust kell megváltoztatni.

A termékek közötti tájékozódás nálunk is elég nehéz, ugyanis a forgalmazók legalább 150-féle fogyókúrás terméket kínálnak. Tájékozódásunk során kiderült: egy nem frekventált helyen lévő és a kiegészítő kínálatra nem is túl nagy súlyt fektető gyógyszertárban az érdeklődők legalább húszféle szerből válogathatnak, ötszáztól egészen tízezer forintig terjedő áron.

A magyarok évi egy milliárdot költenek diétás termékekre

A profibb diétázók ráadásul semmiképpen sem patikákból, hanem a jóval olcsóbb árakat alkalmazó gyógynövénydiszkontokból szerzik be a nekik tetsző termékeket. Ezek teljes forgalmának körülbelül tíz százalékát adják a fogyókúrához ajánlott készítmények - tudta meg a Napi Gazdaság a Herbaházban.

Szakértői becslések szerint a magyar lakosság egy év alatt mintegy egymilliárd forintot ad ki az ilyen szerekre. Ez az érték szinte exponenciális emelkedést mutat, a fogyás érdekében elköltött tényleges összeg azonban ennél is jóval magasabb lehet. Növekszik ugyanis a népszerűsége azoknak az intézményeknek, amelyek a karcsúsodni vágyóknak komplex programokat kínálnak, s a szállodák közül is mind több ajánl ilyen szolgáltatást. Ezen a téren pedig az olcsóbb lehetőségek közé tartozik - például - egy egyhetes önsanyargatás 60 ezerért, az átlagár ugyanis inkább a 200 ezer forint felé tendál.