István, Vajk
17 °C
22 °C

Dugódíj Stockholmban

2007.06.21. 13:10
Júliustól 1600 forintnyi koronát kell fizetniük azoknak az autósoknak, akik Stockholm belvárosába szeretnének behajtani autóval. A rendszer tesztelésekor kevesebb volt a baleset, tisztább lett a levegő, és nem volt dugó. A bevezetés előtt jelentősen bővítették a tömegközlekedési hálózatot.

London, Róma és Szingapúr után Stockholm belvárosába is csak úthasználati díj ellenében lehet behajtani autóval. Erről a svéd törvényhozás döntött, miután a főváros lakóinak többsége véleménynyilvánító népszavazáson támogatta a Londonban dugódíjnak nevezett úthasználati díj bevezetését.

Az új szabály július elsején lép érvénybe, de rögtön fel is függesztik az idegenforgalmi főszezon miatt. A 60 koronát (1600 forint) így csak augusztustól kell kifizetniük a belvárosba tartó autósoknak reggel 06:30 és este 18:29 között. Az útdíjfizetési rendszert tavaly hét hónapon keresztül tesztelték. A személygépkocsi-forgalom a várt 15 százalékos csökkenés helyett kerek 20 százalékkal mérséklődött, sokkal kevesebb baleset történt, jobb lett a levegő.

A dugódíj végleges bevezetése előtt az egymilliós városban jelentősen bővítették a tömegközlekedési hálózatot és a metró-, illetve buszvégállomásokon új autóparkolókat építettek. A környezetbarát üzemanyaggal hajtott autók után öt évig nem kell fizetni, a buszok, a mentők, a rendőrautók, a tűzoltókocsik és a diplomaták autói pedig örökös felmentést kapnak. A taxisoknak viszont ki kell fizetniük a dugódíjat. A bevételt a svéd állam a fővárosnak utalja át.

A rendszer nem okozott osztatlan elismerést. A tavaly szeptemberben tartott népszavazáson csak szűk többség, 53 százalék támogatta, és a kísérleti időszak alatt többen tiltakoztak ellene. A kritikusok főként azt hiányolják, hogy a rendszer nem differenciál szociális szempontok szerint, azaz gazdagnak és szegénynek ugyanannyit kell leszurkolnia a behajtásért.

A forgalom és a légszennyezettség csökkentését célzó dugódíjmozgalom világszerte terjed. Londonban vezették be először, 2003-ban, legutóbb pedig Michael Bloomberg, New York polgármestere jelentette be, autóbehajtási díj kivetésével tervezik felszámolni a nyolcmilliós metropolis belvárosában nap mint nap kialakuló közlekedési káoszt.