'Etikus' kávé a Nestlétől és a Kraft Foodstól

2004.11.22. 11:25
Két vezető kávéforgalmazó hajlandó akár húsz százalékkal is többet fizetni a szabadpiaci árnál, ha a termelők garantálják, hogy a kávét etikus módon állítják elő.
A Nagy-Britanniában vezető kávéforgalmazók, a Nestlé és a Kraft Foods olyan kávémárkát terveznek jövőre piacra vinni, amely megfelel a tisztességes kereskedelem feltételeinek. Ez azt jelenti, hogy a termékeket etikus módon, a fenntartható növekedés szempontjait figyelembe véve állítják elő.

Többet fizetnek

A The Guardian brit napilap beszámolója szerint az amerikai Kraft Foods a szabadpiaci árnál 20 százalékkal többet fizet majd a kávétermelőknek a zöld kávéért akkor, ha tartják magukat az etikus termelésre vonatkozó előírásokhoz.

Az etikus termelési előírások a nemzetközi szabvány szerint: tilos a kényszermunka és a gyermekmunka, fenntartható termelési módszereket és technikát alkalmaznak, a munkakörülmények egészségesek és biztonságosak, az alkalmazás feltételei egyenlők. A követelményeket betartó termelők méltányos, megélhetést biztosító árakra, az árupiaci termények esetében stabil minimumárra számíthatnak a vevőktől hosszú távú, közvetlen megállapodások alapján, és pénzügyi és műszaki támogatást is kapnak.

A világ egyik legnagyobb kávétermelő országában, Vietnamban a német kormány, a Nestlé és a Kraft Foods együtt finanszírozza az etikus szabvány bevezetését az ültetvényeken. A kávé "etikus" minimumára jelenleg fontonként (0,4536 kg) 1,26 dollár. Ezen a szinten a szabadpiacon a kilencvenes évek elején volt utoljára. Jelenleg 0,75 dollár körül van az amerikai piacokon.