Piroska
-10 °C
1 °C

Délibáb vagy tényleges áremelkedés?

2002.06.03. 13:20
Kapcsolódó cikkek (1)
Az Európai Bizottság legújabb felmérése szerint az eurózóna országaiban élő polgárok kétharmada véli úgy, hogy az euró bevezetése miatt megemelkedtek az árak.
A valutaunió 12 tagállamában élő polgárok 68,5 százaléka gondolja azt, hogy a közös európai valuta bevezetése általános áremelkedést okozott. A legnagyobb arányban a spanyolok (80 százalék), a legkisebb mértékben pedig az osztrákok (41 százalék) vélik úgy, hogy az euró drágulást eredményezett.

Németországban, ahol az euró bevezetését követő áremelések különösen nagy felzúdulást okoztak, a megkérdezettek 75 százaléka van azon az állásponton, hogy felkerekítették az árakat.

Az eurózóna lakosainak túlnyomó többsége (84 százalék) szerint a pénzcsere keretében leginkább a kávézók és az éttermek emelték áraikat.

Délibáb vagy tényleges áremelkedés?

Az európai fogyasztóvédő szervezetek szövetsége áttekintette az egyes üzletfajtáknál - mint például a kávézók, pékségek - szerte az eurózónában felpanaszolt áremeléseket. A szervezet szóvivője szerint nem fogyasztói túlzásokról, hanem valódi tényekről van szó - írja a Financial Times.

Az Európai Bizottság szerint azonban nem lehet megállapítani, hogy vajon a bizonyos területeken bekövetkezett drágulásért valóban az euró bevezetése tehető-e felelőssé.

A brüsszeli testület felhívja a figyelmet, hogy az EU statisztikai hivatalának, az Eurostatnak az előzetes adatai szerint májusban 2 százalékosra csökkent az eurózóna inflációja az áprilisi 2,4 százalékról.

Paradicsom kontra mosógép

A Bizottság szóvivője szerint a hivatalos statisztikai adatok és a fogyasztók általános áremelkedést valószínűsítő véleménye közötti eltérést az okozza, hogy az emberek jobban figyelik egy csésze kávé árát, mint a ritkábban vásárolt, fontosabb fogyasztási cikkekét.

Például Németországban az elmúlt egy évben jelentősen nőtt a paradicsom ára, azonban ennek kevés hatása volt a pénzromlásra, mivel ez az árucikk az infláció kiszámításához használt fogyasztói kosárnak csak 0,1 százalékát teszi ki.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Újévi szállás ajánlatok

Kezdje az évet kikapcsolódással, a wellnessből sosem elég.