Egyre kevesebb autót adnak el Európában

2006.10.13. 09:35
Már negyedik hónapja csökkennek az autóeladások Európában, szeptemberben 2,6 százalékkal kevesebb új kocsit értékesítettek. Az indok: a magas üzemanyagárak és az EKB kamatemelései.

Az év eleji, viszonylagos fellendülésnek vége: szeptemberben negyedik hónapja csökkentek az autóeladások Európában, a gyengülő fogyasztói bizalom legbiztosabb jeleként. Az EU-ban a legnagyobb visszaesést Izlandon regisztrálták, Magyarország a második helyezett, de majdnem hasonló ütemű volt visszaesés Franciaországban és Írországban is.

A visszaesés gyorsult: szeptemberben 2,6 százalékkal kevesebb új kocsi - 1 406 515 - kapott rendszámot az EU-ban Ciprus és Málta nélkül számolva, továbbá Svájcban, Norvégiában és Izlandon, mint tavaly szeptemberben, közölték az európai autógyártók szövetségében (ACEA) pénteken. Augusztusban 1,4 százalékos volt a tizenkét havi csökkenés. A piac folytatódó gyengülését a még mindig magas üzemanyagárakon kívül az EKB kamatemelései okozta bizalomvesztéssel is magyarázzák.

Az első kilenc hónapban 11 848 112 új autó kapott rendszámot a térségben, ez 0,1 százalékkal több, mint a tavalyi első kilenc hónapban. Az első nyolc hónapban a 10,4 millió új autó még átlagosan 0,4 százalékkal több volt, mint a tavalyi első nyolc hónapban. Augusztussal ellentétben szeptemberben erősödtek a Volkswagen és a BMW eladásai, de a PSA Peugeot Citroen, a Renault ismét gyengült, csakúgy, mint a DaimlerChrysler, a Ford és a General Motors. Az európai gyártók közül kivétel a FIAT folytatta csak jelentős előretörését.

Továbbra is népszerűek az olcsó ázsiai autók, de az ottani gyártók európai teljesítménye is vegyes maradt szeptemberben. Az Európai Unió új kelet-európai tagországaiban összességében 56 446 új kocsit állítottak forgalomban szeptemberben, ez 1,1 százalékkal több, mint tavaly szeptemberben. Augusztusban 0,7 százalékos volt a csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. Az első kilenc hónap eredménye: 545 456 új kocsi, 0,5 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi első kilenc hónapban.

Az új tagok közül a legnagyobb visszaesés ismét Magyarországon volt: a szeptemberben forgalomba állított 14 693 új autó 15,1 százalékkal kevesebb, mint tavaly szeptemberben. Augusztusban 14,380 új autót helyeztek forgalomba, 8,9 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel azelőtt. Igaz, a magyar számok még mindig kiemelkedők: szeptemberben Lengyelországban 1142, Csehországban 8869, Szlovákiában 4380 új autót adtak el. Magyarországon az első kilenc hónapban 141 282 új autó talált gazdára az ACEA szerint, 2,3 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi első kilenc hónapban.