Natália
-3 °C
8 °C

Európa az élre tör?

2005.01.14. 08:22
CARS 21 elnevezéssel az Európai Bizottság kezdeményezésére munkacsoport áll föl az európai autógyártás versenyképességének fokozása céljából. Szabványharmonizáció, a papírmunka egyszerűsítése és innováció a hármas jelszó.
Fokozatosan veszít versenyképességéből az európai autógyártás: fölös kapacitással rendelkezik, alacsonyabb a termelékenysége a japán és amerikai konkurenciánál, magas a munkaköltség. A trend javítására Günter Verheugen, az EU brüsszeli bizottságának iparpolitikáért felelős tagja gázt ad az EU kétmillió munkavállalóját foglalkoztató ágazat megújításának.

Elnökök

Verheugen elnökli a most születő CARS 21 nemzetközi munkacsoportot, amelynek tagjai többek között a Volkswagen főnöke, Bernd Pischetsrieder, Louis Schweitzer, a Renault elnöke, néhány tagállam illetékes minisztere, valamint szakszervezeti és fogyasztói érdekképviseleti vezetők. A cél, hogy egy éven belül a csoport konkrét javaslatokat tegyenek az asztalra, amelyek az európai iparpolitika segítségével jelentősen növelik a szektor versenyképességét.

Mint Verheugen fogalmazott, a frissen hivatalba lépett bizottság nem habozik majd, ha intézkedéseket kell eltörölni vagy megváltoztatni a fölösleges papírmunka, a túlszabályozottság béklyójának megszüntetése érdekében. A jövőben nem születhet olyan direktíva, amelynek kidolgozásakor nem végeztek hatástanulmányt, a szabályozó költség- vagy egyéb vonzatának megállapítására.

Az EU autóipara a világ autógyártásának egyharmadát adja, és Verheugen szerint van mód a további terjeszkedésre. Ezért javasolja, hogy a járművek jóváhagyásának EU-ban érvényes előírásait váltsák fel az ENSZ szabványával, hogy elkerüljék a kettős követelményrendszert. A CARS 21 csoport márciusban ül össze először, majd ezt követi még két találkozó ebben az évben, és december előtt már javaslatokkal kell kirukkolnia. Brüsszel ezek alapján jövő év elejére dolgozza ki ajánlásait.