Miklós
-7 °C
2 °C

Európa meghódítására készülnek az ausztrál bortermelők

2003.08.05. 10:38
Az utóbbi években ugrásszerűen megnőtt az ausztrál bor iránti kereslet az USA-ban, s Ausztrália most hadat üzent Európa borpiacának is.
Az Ausztrál Borkiviteli Tanács (AWEC) állítása szerint a távoli kontinens boripara azért váltott stratégiát, mert erre kényszerítette a brit kereslet csökkenése. Jonathan Scott, az AWEC vezérigazgatója arra számít, hogy 2003-ban az export hárommilliárd ausztrál dollárra (mintegy 1,98 milliárd amerikai dollár) nő, miután 2002-ben 2,4 milliárd ausztrál dollár volt. Az ABARE, Ausztrália hivatalos gazdasági előrejelző-intézménye az év elején úgy becsülte, 2007-2008-ban a borkivitel értéke elérheti akár a négymilliárd ausztrál dollárt is évente.

A negyedik legnagyobb

A déli kontinens a bor világkereskedelmi forgalmának 7 százalékát tudhatja magáénak, ezzel Franciaország, Olaszország és Spanyolország mögött a negyedik legnagyobb borexportőr. Míg Nagy Britannia - a tavalyi ausztrál eladások 39 százalékával - továbbra is az első számú piacnak számít, az USA-ba 2002-ben az ausztrál export 32 százaléka került. AWEC szerint a brit kereslet alaposan megcsappant, így a figyelem az USA felé irányult.

Yellow Tail, mint faltörő kos

Ausztrália faltörő kosként olcsó borait használta az amerikai piacra történő betöréshez. A Yellow Tail (Sárga Farok) márkanevű, olcsó édes borból több millió ládányi fogyott el, s 2001-es bemutatása óta az amerikai piac legjobban eladott importborává vált.

Tekintettel arra, hogy a Yellow Tailt az amerikai és a francia borszakértők a piaci siker ellenére folyamatosan gúnyolják, Európában az ausztrálok sokkal kifinomultabb választékkal próbálkoznak. Ausztrália most a nemes borok piacára törne be, amelyet hagyományosan a franciák, az olaszok és a spanyolok uralnak.

Jó bornak is kell cégér

Az európai borkritikusokat és szakírókat nehéz lesz meggyőzni. Az európai nemes borok piaca több évszázados hagyományokkal rendelkezik, s így Ausztráliának ezen a szinten igencsak nehéz lesz elismertetnie termékeit. A helyzet azonban kicsit emlékeztet a japán autók hajdani pozíciójára - néhány évtizeddel ezelőtt bádogkupacnak titulálták a távol-keleti kocsikat, ma pedig a minőség példájaként emlegetik a japán járműveket. Szakértők szerint az ausztrál bornak ehhez hasonló átalakuláson kell átmennie, s e folyamatban az exportőröknek különös figyelmet kell szentelniük a védjegyeknek, vagyis a cégérnek.