Kerekítés csak felfelé
A Bundesbank jelentése leszögezi: a statisztikai adatok megerősítik a fogyasztók benyomását, miszerint az euró bevezetése áremelkedést okozott. (Felmérések szerint egyébként a németek 81 százaléka véli úgy, hogy az euró megjelenése árdrágulással járt együtt.) A német központi bank rámutat: az üzletek felfelé kerekítették áraikat annak érdekében, hogy az árcédulákon szereplő összegek "kinézete" megfelelő legyen, vagyis hogy 0-ra, 5-re vagy 9-re végződjenek.
Euró, időjárás, adó
Az elemzés szerint az áremelkedésért 20 százalékban az euró felelős, 40 százalékban a kedvezőtlen időjárás eredményeként megugró gyümölcs- és zöldségárak. A harmadik összetevőt a dohánytermékeket, illetve az energia- és a biztosítási piacot érintő, januárban bevezetett adóemelések jelentik, állítja a német jegybank.
EKB: az euró igenis csökkenti az árakat
Ezzel szemben az Európai Központi Bank felmérése azt mutatja: az euró bevezetésének az inflációra mért hatása nem volt 0,16 százaléknál nagyobb. Továbbá az eurózóna központi bankja az Európai Bizottsággal egyetemben azon a véleményen van, hogy az euró hosszú távon árcsökkenést fog eredményezni, mivel az árak összehasonlíthatóvá válnak a monetáris uniós országaiban.