További Világ cikkek
Szlovénia beférne az EU-ba
A tagjelöltek közül egyedül Szlovénia autópálya-sűrűsége (19,7 km ezer négyzetkilométerenként) volt magasabb az uniós átlagnál. A második Litvánia (6,4 km), a harmadik Csehország (6,3 km). Ezzel szemben 1 km-nél kevesebb autópálya jut ezer négyzetkilométerre Lengyelországban (0,9 km) és Romániában (0,5 km). Lettország pedig 1999-ben nem rendelkezett autópályával. Magyarország (4,8 km) a középmezőnyben helyezkedik el a kelet-európai tagjelöltek rangsorában.
Az Európai Unió országai közül 1999-ben legjobban a Benelux-államok voltak behálózva autópályákkal: Hollandiában 58 km autópálya jut ezer négyzetkilométerre, Belgiumban 55 km, Luxemburgban pedig 44 km. Ezzel szemben Írországban és Finnországban a legritkább az autópálya-hálózat, ezekben az országokban átlagosan csupán 1,4 km autópálya található ezer négyzetkilométerenként.
Vasutasok a tagjelöltek
A vasútvonalak az EU-ban 4 százalékkal, a tagjelölt országokban 6 százalékkal szűkültek a kilencvenes években. 1999-ben a vasúthálózat hossza az EU-ban 154 ezer km-t, a tagjelölteknél 65 ezer km-t tett ki. A csatlakozásra váró országokban a vasúthálózat sűrűbb, mint az EU-ban. A tagjelölt országokban 60,6 km vasút jut ezer négyzetkilométerre, míg az EU-ban, 48,1 km pálya található ugyanennyi terülten.
Az EU tagjai közül Belgium rendelkezett a vizsgált évben a legsűrűbb vasúthálózattal, mivel ebben az országban 112 km vasút jut ezer négyzetkilométerre. A Benelux-államot Németország (107 km) és Luxemburg (106 km) követi. A leggyérebb hálózat Finnországban (17 km) és Görögországban (17 km) található.
A vasúthálózatok sűrűsége tekintetében a tagjelöltek közül Csehország áll az élen, 120 km pályával ezer négyzetkilométerenként. Ezzel megelőzi az uniós elsőt, Belgiumot is. A leggyérebb hálózat Észtországban (21 km) található Kelet-Európában. Magyarország (82 km) a második helyen áll ebben a tekintetben a tagjelöltek között.
Teher vagy személy?
Az Eurostat felmérése szerint a vasúthálózatot kétszer annyira veszik igénybe a teherszállításkor a tagjelölt országokban, mint az EU-ban. Ezzel szemben a személyszállításánál csak harmadannyira használják a tagjelöltek a vasutat, mint az uniós országok. A közép- és kelet-európai országok közül Magyarországon és Romániában a legnagyobb mértékű a személyszállítás terén a vasút használata.