Alkatrészek: szabad a vásár
A 2010-ig terjedő időszakra vonatkozó új szabályok liberalizálják a szervizelési rendszert is, ugyanis a kereskedők szabadon dönthetik el, hogy honnan szerzik be az alkatrészeket. Továbbá az autószerelők is választhatnak, így nem csak egyedül a gyártótól juthatnak hozzá az alkatrészekhez.
Az új rendszer szabályai elvileg idén októberben lépnek életbe, azonban az autógyártók egy évet kaptak az új helyzetre való átállásra. A kereskedők új joga, miszerint bárhol nyithatnak szalonokat, az eredetileg javasolt 2004 októbere helyett csak egy évvel később érvényesülhet.
A reform elfogadását többéves tárgyalássorozat előzte meg a Bizottság, az autógyártó cégek és a fogyasztóvédő csoportok között. Az uniós autóipar eredetileg még 20 évvel ezelőtt kapott felmentést a közösségi versenyszabályok érvényesítése alól, azzal az indokkal, hogy biztonsági és egyéb szempontból az autópiac speciális kezelést érdemel.
Most akkor mi a jobb a fogyasztónak?
A mentesség idén októberben jár le, az autóipar pedig nem kapott hosszabbítást. A Bizottság már hosszú ideje figyelmeztet: ha marad az a helyzet, miszerint ugyanazon autók eladási ára közötti különbség meghaladja a 12 százalékot a különböző tagországokban, akkor nincs további mentességi időszak.
Az autóipari lobbi kitart amellett, hogy a mentesség megszüntetése sérti a fogyasztók érdekeit. Szerintük ugyanis az új szabályok révén "autószupermarketek" jöhetnek létre, amelyek a kisebb kereskedők megszűnését és a választék csökkenését eredményezhetik.