Autópiaci reform az EU-ban

2002.07.18. 09:31
Az Európai Bizottság az uniós autópiac reformját szolgáló szabályokat fogadott el. Az eladási és a szervízelési rendszerre vonatkozó reform célja a verseny élénkítése, a tagállamok közötti árkülönbségek csökkentése.
A Mario Monti versenyügyi biztos által kidolgozott reform értelmében megszűnnek az autógyártók által eddig élvezett, az értékesítésre vonatkozó jogosítványok, így az autókereskedők ugyanabban a szalonban több márka modelljeit is árusíthatják. Emellett az autódílerek az eddig kijelölt értékesítési területükön kívül is nyithatnak szalonokat. Ezektől a szabályoktól a Bizottság és a fogyasztóvédő csoportok azt várják, hogy csökkennek az egyes tagállamok közötti árkülönbségek. Jelenleg ugyanis néhány országban akár több tíz százalékkal is többe kerülhet ugyanaz a gépkocsi, mint más tagállamban.

Alkatrészek: szabad a vásár

A 2010-ig terjedő időszakra vonatkozó új szabályok liberalizálják a szervizelési rendszert is, ugyanis a kereskedők szabadon dönthetik el, hogy honnan szerzik be az alkatrészeket. Továbbá az autószerelők is választhatnak, így nem csak egyedül a gyártótól juthatnak hozzá az alkatrészekhez.

Az új rendszer szabályai elvileg idén októberben lépnek életbe, azonban az autógyártók egy évet kaptak az új helyzetre való átállásra. A kereskedők új joga, miszerint bárhol nyithatnak szalonokat, az eredetileg javasolt 2004 októbere helyett csak egy évvel később érvényesülhet.

A reform elfogadását többéves tárgyalássorozat előzte meg a Bizottság, az autógyártó cégek és a fogyasztóvédő csoportok között. Az uniós autóipar eredetileg még 20 évvel ezelőtt kapott felmentést a közösségi versenyszabályok érvényesítése alól, azzal az indokkal, hogy biztonsági és egyéb szempontból az autópiac speciális kezelést érdemel.

Most akkor mi a jobb a fogyasztónak?

A mentesség idén októberben jár le, az autóipar pedig nem kapott hosszabbítást. A Bizottság már hosszú ideje figyelmeztet: ha marad az a helyzet, miszerint ugyanazon autók eladási ára közötti különbség meghaladja a 12 százalékot a különböző tagországokban, akkor nincs további mentességi időszak.

Az autóipari lobbi kitart amellett, hogy a mentesség megszüntetése sérti a fogyasztók érdekeit. Szerintük ugyanis az új szabályok révén "autószupermarketek" jöhetnek létre, amelyek a kisebb kereskedők megszűnését és a választék csökkenését eredményezhetik.