Pénzt csinál legendájából a NewYork-i tűzoltóság

2002.06.26. 12:40
Egyelőre felbecsülni sem tudják, hány millió dollárt kaszáltak azok a vállakozók, akik szeptember 11-e óta a New York-i Tűzoltóság és Rendőrség nevének rövidítésével (FDNY, illetve NYPD) diszített ruhafélékat dobtak piacra. Most azonban magához tért a két szervezet és 15 százalékos licenszdíjat szednek. Jön a Fisher Price akcióbabája és a stílszerű tűzoltóvíz, sok más mellett.
Az éppen most tartó "Licensing 2002 International" nevű vásáron lép piacra a két egyenruhás szervezet, amelyek közül a tűzoltók a legutóbbi időszakban már 12 licenszszerződést kötöttek különféle gyártókkal, amelyek a terrortámadás után igazi népi hőssé vált mentőalakulatok rövidítéseit szeretnék termékeiken szerepeltetni. A két logó amúgy védett, ám ez eddig senkit sem érdekelt különösebben.

Rohamsisak és dalmata

A kereskedelmi jogok kiaknázásában aktívabb tűzoltók megállapodtak a Fisher Price nevű nagy játékgyártóval. Az FP piacra fogja dobni a hősök mentőfelszerelésének autentikus - persze gyermekméretű - replikáját. Karácsonyra ezen kívül kapható lesz az amerikai tűzoltóságnál kabalaként és füstkiszimatolóként egyaránt használt dalmata kutya (játék verzióban) és a rohammentős baba.

Mi más, mint a víz?

Az egyik legsikeresebb - és idén április utolsó napján már piacra is dobott - termék a New York-i tűzoltóság saját neve alatt futó, "Fire Zone" fantázianevű ásványvíze. "Egészen jól fogy. Nem tudjuk megbecsülni, mekkora lehet a piac, de többszáz millió dollárról lehet szó" - érzékeltette a dimenziókat a BBC-nek nyilatkozó tűzoltó, Stephen Ruznow. Minden eladott palack árának egy részét tűzvédelmi oktatásra és hasonló célokra fordítják.

Szintén kapható már a Fisher Price által gyártott Billy Blazes nevű akcióbaba. Ez is milliós bevélet hoz az eladások után 15 százalékot húzó tűzoltóknak. A profit nagy részét jótékonykodásra fordítják.

Babazsúrban sisakot

A rendőrök sem akarnak lemaradni és már megkötöttek 19 licenszszerződést NYPD-s baseballsapkákra, pólókra és hasonlókra. Mindkét szerevezet állítja egyébként, hogy hírnevük kereskedelmi hasznosítását már szeptember 11-e előtt eltervezték. A tűzoltók egyébként még többet akarnak: szó van arról, hogy betörnének a szobabútor- és gyerekruha-piacra is.