Három év alatt akar talpra állni a FIAT-konszern

2003.06.27. 09:43
Jóváhagyta a FIAT S.p.A. talpra állítását szolgáló legújabb tervezetet a legnagyobb olasz vállalatcsoport igazgatótanácsa: a kiszivárgott értesüléseknek megfelelően 1,8 milliárd euró friss tőkéhez jut a főleg autóipari részlege miatt eladósodott holding.
Két éven belül ez már a FIAT harmadik válságprogramja, ismertetője, Giuseppe Morchio pedig az ötödik vezérigazgató egy év leforgása alatt. A 2006-ig 3,1 milliárd euró megtakarítással számoló program során a csoport 12 üzemet zár be - tájékoztatott Morchio -, elsősorban külföldön, s összesen 12 300 munkahelyet szüntet meg, ebből 9500-at Olaszországon kívül.

CNH és Iveco

A bezárások elsősorban az egyesült államokbeli CNH Global NV mezőgazdasági gépgyártót, a teherautó- és buszgyártó Iveco S.p.A.-t és az alkatrészipari részlegeket érintik majd - értesült a Bloomberg. A július második felére ígért, a hitelező bankok által már jóváhagyott alaptőke-emelés során 5 euró névértékű részvényeket bocsátanak ki (a FIAT-papírok záró árfolyama szerdán 6,71 euró volt a milánói tőzsdén). Az igazgatóság várakozásai szerint a tavaly rekordmértékű, 3,9 milliárd euró veszteséggel záró csoport jövőre nullszaldós üzemi eredményt ér el - írja az il nuovo.it internetes újság -, 2006-ra pedig már nettó profitot remélnek.

19,5 milliárd euró beruházásokra

A 2002-ben 30,2 százalékos olasz, illetve 4 százalékos európai piaci részesedést 32,4 százalékra, illetve 4,1 százalékra kívánják növelni a program végére. A hároméves terv összesen 19,5 milliárd eurót szán beruházásokra, ebből 9,1 milliárdot fordítanak új modellek fejlesztésére, köztük lesz egy miniautó, egy a Multipla kiváltására hivatott egyterű és egy négykerék-meghajtású személyautó is.

Eladott GM-rész

Az eddigi átszervezések során a FIAT megvált számos, nem az alaptevékenységéhez tartozónak tekintett érdekeltségétől, s a héten véglegesítik azt a szerződést is, amelynek értelmében 1,6 milliárd euróért eladja repülőgép-ipari részlegét, a FIAT Aviót az egyesült államokbeli Carlyle befektetési alapnak és az olasz állami tulajdonban levő Finmeccanica hadiipari vállalatnak. A csoport már túladott a General Motorsban levő részesedésén is, amelyre még 2000-ben tett szert, amikor a GM viszont 20 százalékot szerzett a FIAT-ban. Az akkor kötött megállapodás szerint a FIAT-nak a 2004-2009 közötti időszakban eladási opciója van GM-mel szemben a maradék 80 százalékra.