A Ford brit eurót szeretne

2002.10.25. 14:45
A Ford Motor Co. a szigetországon kívülre viszi új befektetései, ha Nagy-Britannia nem csatlakozik az eurózónához. Az autógyártó közvetlen európai riválisai a gyengébb euró áldásait élvezhetik.
A cég ügyvezető igazgatója, Sir Nick Scheele azzal fenyegetőzik, hogy leállítják a Ford nagy-britanniai befektetéseit, ha az ország nem tér át nemzeti valutájáról euróra. A birminghami Motor Show-n nyilatkozó üzletember szerint "az angol font magas értéke igen masszív hátrány az eurózónában dolgozó, konkurens cégekkel folytatott versenyben".

A Ford Nagy-Britanniában készült termékeinek 80 százalékát külföldön értékesíti. "Ha az angolok nem fogadják el az eurót, akkor jövőbeli befektetéseinket az eurózóna egyik tagállama felé irányítjuk" - mondta az igazgató. Scheele szerint a Ford brit befektetéseiről jelenleg azzal a feltételezéssel döntenek, hogy a font 1,3-1,4 eurót ér, ám a brit valuta igazi piaci ára 1,59 euró.

Népszavazás legkorábban jövő ősszel

A brit pénzügyminisztériumnak jövő év június 8-ig kell közzétennie az eurócsatlakozási feltételek teljesülésének eredményét. Ha a követelményeknek megfelel a gazdaság, akkor a kormány javasolni fogja népszavazás kiírását. A britek számára az euró kevéssé szimpatikus, a közvélemény-kutatások még a vállalkozók körében is lesújtó eredményeket hoztak a csatlakozási hajlandóságot illetően.

Ezzel együtt az országra nagy nyomás nehezedik a font feladása érdekében, s ez nem csupán nyilatkozatok formájában jelentkezik (vezető német politikusoktól egészen Soros Györgyig), hanem a gazdasági folyamatok következményeiben is. Sok elemző szerint már tavaly azért csökkent a szigetország beruházásainak mutatója, mert az ország kívül maradt az eurózónán.

A japánok már régen szóltak

Az év elején japán üzletemberek már jelezték: újabb befektetéseiknek komoly akadálya, hogy nincs brit euró.

Az Egyesült Királyság az egyik kedvelt színtere a japán befektetőknek. A szigetországban 280 japán cég több mint 88 ezer embert foglalkoztat, így itt a legerősebb a japán jelenlét Európában.

Júliusban a Honda Europe elnöke már felszólította a szigetországot, hogy csatlakozzon az eurózónához. Minoru Harada akkor azzal érvelt: a fontnak 15 százalékkal kellene esnie az euróval szemben ahhoz, hogy a japán autógyártó brit üzeme nyereségessé váljon.